Ruka v ruke s predajom nových elektromobilov sa musí vpred posúvať aj nabíjacia infraštruktúra. Je nevyhnutné, aby sme mali dostatočné množstvo miest, kde je možné elektrické vozidlá nabíjať. Či už pomalým spôsobom napríklad niekde v nákupných centrách alebo čo najrýchlejšie, pri diaľniciach.
Mohlo by vás zaujímať:
- Začala hromadná výroba prelomových batérií. Nabíjajú sa extrémne rýchlo a majú dlhú životnosť
- Ďalšie elektromobily od Xiaomi? Cenovo dostupný model aj nové SUV
- Súťaž s NearCharger.sk: vyhrajte 3x mesačné nabíjanie Flat Safe od ZSE Drive
V súvislosti s týmto je dôležité mať nabíjačky, ktoré ponúknu dostatočný výkon. Len pred niekoľkými rokmi bolo akýmsi štandardom DC nabíjanie s výkonom 50 kW, ktoré na vtedajšie potreby stačilo. Dnes už ale máme elektromobily modernejšie, ktoré ponúkajú podstatne rýchlejšie nabíjanie. Lenže to musí ponúkať aj samotná nabíjacia stanica.
Na Slovensku je dnes bežným štandardom mať nabíjačky s výkonom 150 kW a viac. Aktuálnym stropom sú 350 kW nabíjacie stanice, no v Bratislave sa už pripravuje aj nabíjací hub s výkonom 400 kW. Viac informácií k tejto téme nájdete v článku V Bratislave sa chystá niečo veľké. Nový nabíjací hub pre elektromobily nemá na Slovensku obdoby.
1,2 MW výkon určený pre kamióny
Tento výkon ale ani zďaleka nie je maximom toho, čo dokáže dnešná technológia. Portál Electrek informoval o otvorení prvej nabíjacej stanice s výkonom až 1,2 MW. Keďže takýto výkon nie je dnes schopné prijať žiadne bežne predávané elektrické osobné vozidlo, nie je žiadnym prekvapením, že nabíjacia stanica je určená pre nabíjanie kamiónov.
Riešenie predstavila spoločnosť WttEV v USA, čím sa táto nabíjačka stala vôbec najvýkonnejšou v krajine. Je verejne dostupná, takže prísť nabiť svoje vozidlo si môžu aj majitelia osobných elektromobilov. Tie síce jej potenciál ani zďaleka nevyužijú, no možnosť tu samozrejme je. Nabíjačka využíva takzvaný Megawatt Charge System (MCS), ktorý je novým štandardom nabíjania, na ktorom pracuje organizácia pre štandardy nabíjania CharIN. V súčasnosti ale na trhu ešte nemáme nákladné vozidlá s podporou MCS. Na tie si ešte chvíľu počkáme.
Solárne panely s výkonom 5 MW
Samotný nabíjací hub obsahuje až 50 nabíjacích bodov. 32 z nich má výkon 360 kW, na druhej strane sa nachádza 15 nabíjacích bodov s výkonom 240 kW a tri najvýkonnejšie, 1,2 MW nabíjačky. Zaujímavé je aj to, že spoločnosť získala grant od Kalifornskej energetickej komisie na zabezpečenie toho, že až 5 MW z celkového výkonu je zabezpečovaných pomocou solárnej energie priamo na mieste. Tento výkon je v pláne rozšíriť až na 25 MW, pričom k dispozícii majú byť 3 MWh záložnej energie. Nabíjačka s výkonom 1,2 MW sľubuje nabitie kamióna za čas, ktorý je potrebný na povinnú zastávku na odpočívadle.