Európsky program hodnotenia automobilov EuroNCAP (European New Car Assessment Program) funguje už od roku 1997 a poskytuje hodnotenia bezpečnosti nových vozidiel predávaných v Európe. Vykonáva nárazové testy a autá hodnotí na základe výsledkov v nich. Do úvahy sa berú nárazy z rôznych uhlov, ale aj ochrana chodcov či bezpečnostné asistenčné systémy.
Medzinárodná bezpečnostná organizácia testy neustále vylepšuje a sprísňuje. Najnovšie kolo zmien prebehlo v roku 2023. Vozidlá sú hodnotené aj na základe toho, ako sú schopné odhaliť a vyhnúť sa zrážke s motocyklistami a inými zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky v zložitejších situáciách.
Elektromobily na najvyšších priečkach
Požiadavkou je tiež, aby boli vozidlá vybavené monitorovacím systémom vodiča, ktorý varuje pred ospalosťou alebo nepozornosťou či napríklad varovný systém, ktorý zabráni vodičovi otvoriť dvere v prípade, keď okolo prechádza cyklista. Extra body dokážu vozidlá získať aj za to, že sú štandardne vybavené palubným systémom, ktorý vodiča upozorní, ak v aute zostalo dieťa.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Odpor k elektromobilite ako súčasť politického presvedčenia? Internet je plný hoaxov
- Plne vybavený elektromobil pod 22 000 eur na Slovensku? Prichádza Dongfeng Box
- Kúpil si vodíkové auto a teraz má hlavu v smútku. Dozvedel sa, koľko ho bude stáť oprava
Najnovšie testy odhalili, že elektromobily sú mimoriadne bezpečné autá. Z TOP 10 patria všetky priečky práve elektrickým vozidlám, čo je naozaj skvelé hodnotenie. Veľmi dobre v tomto hodnotení dopadli aj čínske modely, voči ktorým by mohol mať európsky zákazník predsudky. Jediným vozidlom z TOP10, do ktorého sa montuje aj spaľovací motor, je BMW radu 5. Aj v tomto prípade však do crash testu vybrali elektrickú verziu BMW i5 eDrive40, a určite vedeli prečo.
Zeekr X
Absolútne prvú priečku obsadil Zeekr X a stal sa najbezpečnejším autom zo všetkých testovacích modelov v rámci najnovšieho testovacieho režimu EuroNCAP. V nárazovom teste pri bočnom náraze získal plný počet bodov a ponúka dobrú ochranu všetkým sediacim vo vozidle. Dobre obstál aj pri čelnej zrážke s iným vozidlom.
Systém autonómneho núdzového brzdenia v tomto modeli dokázal zabrániť kolíziám s cyklistami vo všetkých testovacích scenároch, takže aj v tejto oblasti získal maximálny možný počet bodov. Ponúka tiež systém, ktorý zabraňuje cestujúcim na predných sedadlách otvoriť dvere v prípade, že okolo neho prechádza cyklista.
Elektromobil sa štandardne dodáva so systémom, ktorý po kolízii automaticky aktivuje brzdy, aby sa predišlo sekundárnemu nárazu a je navrhnutý tak, aby sa dvere auta a aj elektrické okná dali otvoriť aj po ponorení do vody.
Volkswagen ID.7
Druhé miesto v teste obsadila horúca novinka od tradičnej európskej automobilky – Volkswagen ID.7, ktorý sme vám pred časom priniesli v redakčnom teste. Momentálne ide o to najlepšie a najpokročilejšie, čo Volkswagen dokáže a v testoch si viedol veľmi dobre. Elektromobil získal plný počet bodov v teste čelného nárazu, pričom poskytuje vynikajúcu ochranu pasažierom.
Veľmi dobre si viedol aj v najnovších testoch zameraných na ochranu najzraniteľnejších účastníkov premávky. Kapota je vyrobená tak aby minimalizovala zranenia hlavy chodcov a cyklistov v prípade, že by ich auto zrazilo. Pokročilý systém na predchádzanie zrážkam zase dokáže dobre rozpoznať motocyklistov a vyhnúť sa kolíziám s nimi. Dobre hodnotené sú aj aktívne asistenčné systémy vodiča, ktoré sú na jednu stranu nenápadné, no účinné.
NIO ET5 a Smart #3
Tretím najlepším vozidlom v teste je NIO ET5. Model od automobilky, ktorá je známa najmä kvôli svojim staniciam, ktoré dokážu za pár minút vymeniť vybitú batériu za nabitú. Dobre hodnotené bolo z hľadiska ochrany dospelých pasažierov a príkladná je aj ochrana detí na palube.
Na delenom treťom mieste sa umiestnil aj Smart #3. Taktiež je veľmi dobrý v ochrane osôb vnútri a aj mimo auta v prípade nehody. Systém dobre reaguje na prítomnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky, najmä cyklistov a motocyklistov. Bol veľmi dobrý aj pri detekcii iných vozidiel.
10 najbezpečnejších vozidiel podľa EuroNCAP
Ochrana dospelých pasažierov | Ochrana detských pasažierov | Ochrana chodcov | Safety assist | |
---|---|---|---|---|
1. Zeekr X | 91 % | 90 % | 84 % | 83 % |
2. Volkswagen ID.7 | 95 % | 88 % | 83 % | 80 % |
3. NIO ET5 | 96 % | 85 % | 83 % | 81 % |
3. Smart #3 | 90 % | 86 % | 84 % | 85 % |
5. Zeekr 001 | 89 % | 88 % | 84 % | 83 % |
6. Mercedes-Benz EQE | 87 % | 90 % | 80 % | 85 % |
7. BYD Dolphin | 89 % | 87 % | 85 % | 79 % |
8. Lexus RZ | 87 % | 87 % | 84 % | 81 % |
9. BMW radu 5 | 89 % | 85 % | 86 % | 78 % |
10. NIO EL7 | 93 % | 85 % | 80 % | 79 % |