Možno sa to ani nezdá, no elektrobusy sú súčasťou mestskej dopravy na Slovensku už 10 rokov. Prvým pionierom spomedzi slovenských miest boli Košice, ktoré sú stále lídrom. Dokonca už v zimách 2010/2011 a 2011/2012 premával jeden SOR EBN 10,5 ako skibus u Tatranského dopravného družstva, to však ťažko počítať ako stabilné a dlhodobé nasadenie vozidla.
Pri príležitosti 10. výročia prevádzky elektrických autobusov na Slovensku sme sa v spolupráci s portálom Evidencia-dopravcov.eu pozreli nielen na vozidlá v prevádzke, ale aj na modely, ktoré sú aktuálne dostupné na našom trhu.
Nie je ich vôbec málo a hoci najčastejšie ide o mestské autobusy, nájdeme medzi nimi aj prímestské či diaľkové. Väčšinou ide o dvojnápravové vozidlá v dĺžke 8 až 13 metrov, no v ponuke sa nájdu aj maličké modely s celkovou dĺžkou 5,8 m, rovnako ako kĺbové autobusy s dĺžkou až do 18,7 metra.
Na Slovensku už jazdí 57 elektrických autobusov
Najväčším počtom prevádzkovaných elektrobusov sa môže pochváliť Dopravný podnik mesta Košice, kde jazdí spolu až 22 elektrických midibusov od českého výrobcu SOR. V tesnom závese je Dopravný podnik Bratislava, ktorý stavil na rovnakú značku. Z celkovo 18 prevádzkovaných elektrobusov je však 16 kusov štandardnej dĺžky (12 metrov) a dva 8-metrové midibusy.
5 kusov rovnakých mestských elektrobusov SOR EBN 8 nájdeme aj u Dopravného podniku mesta Prešov a jeden kus vlastní Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, ten ho však kúpil ako ojazdený (9-ročný). Dva české elektrobusy Škoda Perun 26SH01 prevádzkuje Dopravný podnik mesta Žilina, podobné vozidlo jazdí aj na MHD Šaľa u dopravcu Arriva Nové Zámky.
Naopak štyri slovenské výrobky z dielne Rošero-P, ktoré sú postavené na podvozku z dodávky Iveco Daily, prevádzkuje spoločnosť SAD Lučenec na linkách v okolí Lučenca a Rimavskej Soboty. Výkony MHD sú od roku 2024 plne v réžii elektrických autobusov v meste Dunajská Streda.
Rovnaké vozidlá jazdia napríklad pre účely obce Demänovská Dolina, ktorá ich využíva na dopravu turistov do lyžiarskeho strediska Jasná. Prototyp slovenského elektrobusu Troliga Leonis Electric s integrovanými elektromotormi v nábojoch kolies zadnej nápravy jazdil aj na MHD Poprad, počas necelých troch rokov premávky však bol viackrát odstavený z dôvodu častých porúch a následne vyradený z premávky.
Aké elektrobusy sú dostupné na slovenskom trhu?
Značka a model | Typ | Dĺžka |
Isuzu NovoCiti Volt | Mestský autobus | 8 m |
Isuzu Citi Volt | Mestský autobus | 12 m |
Isuzu Novo Volt | Diaľkový / zájazdový autobus | 7,3 m |
Iveco eDaily | Medzimestský / školský autobus | 7,6 m |
Iveco E-Way | Mestský autobus | 9,5 m; 10,7 m; 12 m; 18 m |
Iveco Crossway LE Electric | Mestský / medzimestský autobus | 12 m; 13 m |
Karsan e-Jest | Mestský autobus | 5,8 m |
Karsan e-Atak | Mestský autobus | 8 m |
Karsan e-Ata | Mestský autobus | 10 m; 12 m; 18 m |
MAN Lion’s City E | Mestský autobus | 10,6 m; 12,2 m; 18,1 m |
Mercedes-Benz eCitaro | Mestský autobus | 10,6 m; 12,1 m; 18,1 m |
M&I Modulo SK080ES | Mestský autobus | 8 m |
Rošero First Electric | Mestský / medzimestský autobus | 8 m |
Solaris Urbino Electric | Mestský autobus | 9 m; 12 m; 15 m; 18 m |
SOR EBN | Mestský autobus | 8 m; 9,8 m; 11,1 m |
SOR NS electric | Mestský autobus | 12 m; 18 m |
Škoda E’CITY | Mestský autobus | 12 m |
Volvo 7900 Electric | Mestský autobus | 12 m; 18 m; 18,7 m |
Volvo 8900 Electric | Medzimestský autobus | 12,3 m; 14,9 m |
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van už 16.októbra 2024.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.