Všetko, čo potrebujete vedieť o 12 V batériách v elektromobiloch

Zdroj: insideevs

Položili ste si niekedy otázku, prečo v elektromobiloch stále máme 12 V batérie? Na prvý pohľad to vyzerá, že všetky systémy v elektromobile by mohla poháňať hlavná batéria. V tomto článku sa vám problematiku pokúsime priblížiť. Zaujímavé vysvetlenie spracoval internetový portál insideevs.

Najdôležitejší a zároveň väčšinou najväčší komponent elektromobilu je hlavná, vysokonapäťová batéria. Výrobcovia sa snažia svoj elektromobil doslova postavať okolo nej. Slúži na poháňanie vozidla a zároveň zabezpečovanie pohodlného dojazdu, aby pasažieri nezostali zaseknutí uprostred ničoho. Táto vysokonapäťová batéria má 400 V, prípadne až 800 V, vďaka čomu ide o veľmi schopný komponent. Aj napriek tomu elektromobil potrebuje malú 12 V batériu, akú nájdeme v autách so spaľovacími motormi.


Mohlo by vás zaujímať:

Xiaomi rozšíri portfólio vozidiel. Pribudne aj jeden špeciálny model

NASCAR predstavuje vlastný elektromobil. Má 1300 koní

Súvisiacie články

Tesla dosiahla v Nórsku zaujímavý míľnik. Nainštalovali už 2000 nabíjacích staníc


Využitie batérií počas histórie

Keď prvé autá začali jazdiť na cestách viac ako 130 rokov dozadu, batériu ešte neobsahovali. Nebola potrebná. Pôvodne sa štartovali ručnou kľukou, bez potreby nejakého elektrického štartéra. Takéto zaobchádzanie sa ale neskôr začalo považovať za nebezpečné. V 30. rokoch 20. storočia sa prvýkrát prešlo na 6 V batérie. Neskôr, v 60. rokoch, sa začali využívať 12 V batérie, ktoré vo vozidlách ostali dodnes. 12 V batéria sa tak stala zlatým štandardom.

Prvé automobily nepotrebovali batériu | Zdroj: Mercedes-Benz

Táto batéria má v dnešných vozidlách so spaľovacími motormi niekoľko úloh. Najdôležitejšou úlohou je auto naštartovať. Po naštartovaní slúži na napájanie elektrických komponentov v aute. Zahŕňa to napr. svetlá a elektricky riadené okná. V neposlednom rade taktiež reguluje napätie alternátora. Je možné, že v budúcnosti spoločnosť prejde na 48 V batérie, ktoré už dnes môžete vidieť zakomponované v rôznych modeloch.

Prečo sa teda nachádza 12 V batéria v elektromobiloch?

Samozrejme, dôvody nezahŕňajú hlavnú úlohu batérie ako pri spaľovákoch a to naštartovanie spaľovacieho motora. Takúto funkciu elektromobil nepotrebuje. Čo však potrebuje, je všetko ostatné. Svetlá, diaľkové ovládanie zámky na dverách, bezpečnostný systém, informačný panel… 12 V batéria ale nie je v tomto prípade rovnaká ako pri spaľovákoch, v elektromobiloch má nižší výkon.

Okrem funkcií popísaných hore, udržuje systémy pri živote aj po vypnutí elektromobilu. Konkrétne využitie batérie sa taktiež mení od modelu a od výrobcu. Keď zaparkujete svoj elektromobil na dlhší čas, pravidelne sa akoby “zobúdza,” aby nabil malú batériu pomocou tej hlavnej. Vďaka tomu nedôjde k úplnému vybitiu. Pokiaľ by zlyhala 12 V batéria, auto by ste zrejme neodomkli a “nenaštartovali.”

Náš tip
Batéria vybitá na nulu: Čo robiť v krízovej situácii? | Príručka elektromobilistu 2024
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.