Jazdili sme s prvým Mini, ktoré už spaľovák nedostane. Elektrický crossover Mini Aceman | Prvá jazda

Mini Aceman | Zdroj: Tomáš Meňuš

Hoci Mini už ponúka modely Cooper a Countryman s elektrickým pohonom, oba tieto modely sú k dispozícii aj so spaľovacími motormi. S modelom Mini Aceman však predstavila britská značka spadajúca pod koncern BMW svoj prvý čisto elektrický modelový rad. My sme si ho tentokrát vyskúšali v Slovinsku a Chorvátsku, kde sme s ním spravili niekoľko stoviek kilometrov po meste, okreskách, aj diaľnici.

Elektrické Mini Aceman SE: Karoséria a jazdné vlastnosti

Po stránke dizajnu neprišlo žiadne prekvapenie – Mini v priebehu uplynulého roka obmenilo komplet celú modelovú paletu. Všetky súčasné modely tak dostali rovnaký dizajnový jazyk a do veľkej miery zdieľajú aj rovnaké technológie.

Nový elektromobil technicky vychádza z klasického hatchbacku Cooper a v portfóliu výrobcu zároveň zastúpi aj jeho 5-dverovú verziu. Ale pozor, spaľovací Mini Cooper, ktorý je dizajnovo veľmi podobný, ale postavený na inej platforme, zostane v ponuke naďalej aj 5-dverový.

Trojica nových modelov Mini Cooper, Mini Aceman a Mini Countryman | Zdroj: Mini

Novinku Mini Aceman tak výrobca radí medzi ikonu značky, trojdverový Cooper, a nedávno testované kompaktné SUV Mini Countryman – s dĺžkou 4,07 metra je Aceman bližšie k 3,90-metrovému Cooperu ako ku Countrymanu (4,43 metra). Avšak jeho výška 1,50 metra z neho jednoznačne robí crossover.

Po stránke jazdných vlastností sme postrehli najmä dve vlastnosti. Pri nižších rýchlostiach je vozidlo celkom komfortné, zatiaľ čo pri dynamickej jazde po okreskách poskytuje až prekvapivo športový zážitok. Napriek pohonu prednej nápravy sa nám ani na kľukatých horských cestičkách nepodarilo prehrabnúť odľahčené koleso (cesta však bola suchá) a Mini sedelo na ceste ako pribité. Aj vďaka akumulátoru umiestnenému v podlahe sú bočné náklony karosérie minimálne.

Mini Aceman SE | Zdroj: Tomáš Meňuš

Športovejšie naladenie si však vypýtalo svoju daň najmä pri ustálených vyšších rýchlostiach. Napriek relatívne dlhému rázvoru a nízkemu ťažisku majú kolesá vysokú tendenciu prenášať kmity do karosérie. To sa prejavuje už pri cestovnej rýchlosti okolo 90 km/h a najmä pri jazde po diaľnici, kde aj na pohľad hladká a rovná vozovka dokáže autíčko “rozskackať” do takej miery, že to je po dlhšej ceste človeku nepríjemné. Ide o krátke a výrazné kmity, ktoré cez sedadlo prechádzajú priamo do tela posádky.

Mini Aceman SE: Interiér a batožinový priestor

Podobne ako exteriér, aj interiér stavil najmä na štýl. Vnútri si ho naozaj nepomýlite s ničím iným, je to po každej stránke Mini. Prístrojová doska je čalúnená hrubou tkaninou, ktorú nájdeme aj na výplniach dverí. V prípade nami testovaného vozidla farebne perfektne ladila s oranžovým exteriérom v podobe drobných akcentov, hoci hlavná farba zodpovedala čalúneniu sedadiel (modrá). Ambientné podsvietenie mení farbu spolu s jazdnými režimami a neobvykle je premietané spoza centrálneho displeja priamo na prístrojovú dosku a zároveň svieti nielen na výplniach dverí, ale aj na lištách okolo strešného panoramatického okna.

Interiér Mini Aceman SE | Zdroj: Tomáš Meňuš

Centrom diania je OLED kruhový displej s priemerom 240 mm v strede prístrojovej dosky. Ten spolu s head-up displejom (HUD) zastupuje aj úlohu digitálneho prístrojového štítu. HUD používa technológiu premietania na samostatný polykarbonátový panel (nie na reflexnú plochu čelného skla), je sklonený smerom k vodičovi a značne na ňom cítiť, že má pôvod v iných modeloch s iným posedom za volantom. Je totiž na náš vkus pomerne nízko umiestnený, a teda údaje premieta pod hranou čelného skla a nie do zorného poľa vodiča.

Jedinečné riešenie dostal aj volant, ktorého spodné “rameno” je vlastne dizajnový popruh. Ten akoby nadväzuje na ďalší dizajnový pás na prístrojovej doske. Za povšimnutie stoja aj vnútorné rukoväte dverí (ich tvar nám však ergonomicky nevyhovoval), či pekný odkladací box v stredovej konzole s otváraním na popruh. Vtipné je aj štartovanie kľúčikom – v tomto prípade ide o malý otočný ovládač uprostred konzoly.

Čalúnenie Mini Aceman E zdobí písmeno “M” vyšité na sedačkách | Zdroj: Tomáš Meňuš

Napriek tomu, že nový Aceman meria na dĺžku iba o čosi viac ako štyri metre, poskytuje päť miest pre posádku. V praxi sme si však vyskúšali, že vzhľadom na nízky posed sa za človeka vysokého 190 cm už dozadu dospelá osoba pohodlne neusadí. Je to skôr na kratšie cestovanie, či pre deti. Vodič sedí viac vzadu aj z dôvodu stredovej konzoly, ktorá by ho pri posede blízko prístrojovej dosky tlačila do kolena.

Batožinový priestor Mini Aceman prichádza s objemom 300 litrov. Po sklopení zadných sedadiel je možné objem kufra zväčšiť až na 1 005 litrov.

Batožinový priestor Mini Aceman E | Zdroj: Tomáš Meňuš

Keďže ide o vozidlo s pohonom prednej nápravy postavené na platforme zdieľanej aj so spaľovákmi, predný batožinový priestor tu nie je. Pod podlahou kufra vzadu však nájdeme ešte dodatočný priestor napríklad na uloženie nabíjacích káblov.

Elektroauto Mini Aceman: Pohonné ústrojenstvo

Z hľadiska pohonného ústrojenstva je taktiež porovnateľný s novou generáciou elektrického Mini Cooper, ktorá mala premiéru na minuloročnom autosalóne IAA Mobility a ktorý sme už mali možnosť vyskúšať v Španielsku. Rovnako ako Cooper E má aj základný model Aceman E pohonnú jednotku s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 290 Nm.

Súvisiacie články

V prípade nami testovaného vyššieho modelu Mini Aceman SE však nedošlo v porovnaní s Cooperom SE ku žiadnym zmenám pohonného ústrojenstva: výkon je rovnako ako v prípade modelu Cooper 160 kW (218 koní) a maximálny krútiaci moment 330 Nm.

Mini John Cooper Works Aceman | Zdroj: Mini

Vrcholom ponuky sa stane Mini John Cooper Works Aceman (pozor, nepliesť si s výbavovým paketom John Cooper Works pre štandardné Mini Aceman) s maximálnym výkonom 190 kW (258 koní) a krútiacim momentom 350 Nm. Ten ponúka zrýchlenie 0-100 km/h za 6,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h.

Elektromobil Mini Aceman: Batéria a dojazd

Batéria základného modelu Mini Aceman E s kapacitou 42,5 kWh je o niečo väčšia ako batéria modelu Cooper E (40,7 kWh). Jednou z výhod je, že s dojazdom 310 kilometrov podľa WLTP dokáže Aceman E v základnej konfigurácii prejsť ešte o čosi viac než menší Cooper E.

Mini Aceman SE sme si vyskúšali aj v chorvátskom mestečku Rovinj | Zdroj: Ziga Intihar

V prípade Mini Aceman SE poskytuje rovnakú kapacitu ako pri Cooperi – 54,2 kWh, z čoho využiteľných je 49,4 kWh. Prekvapujúce je, že s rovnakou kombináciou batérie a pohonu dokáže malý crossover prejsť dokonca o štyri kilometre ďalej v porovnaní s modelom Mini Cooper SE – konkrétne dojazd 406 km namiesto 402 kilometrov podľa WLTP.

Na základe našich skúseností však v chladnom počasí cca. 0 až 15 stupňov Celzia odhadujeme dojazd Mini Aceman SE niekde v rozpätí 250 až 350 kilometrov v závislosti od spôsobu jazdy. Na diaľnici treba počítať so spotrebou nad 20 kWh / 100 km, po meste okreskách však dokážete jazdiť aj pod 15.

Mini Aceman SE | Zdroj: Ziga Intihar

Nabíjací výkon zodpovedá triede vozidla. Základné Mini Aceman E umožňuje DC nabíjanie výkonom 75 kW a Aceman SE až 95 kW, čo znamená nabitie batérie z 10 na 80 percent za menej ako 30 minút. Obe verzie sú vybavené palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW.

Mohlo by vás zaujímať:

Elektrický crossover Mini Aceman: Cena a dostupnosť

Slovenská cena Mini Aceman E začína na úrovni 33 900 eur, zatiaľ čo výkonnejšia verzia s väčším akumulátorom Mini Aceman SE štartuje na 37 900 eurách. Vozidlo je už možné objednať ihneď. Nami testovaný kus s rozsiahlou príplatkovou výbavou (najmä asistenčné systémy, či dizajnové prvky) však značne prekročil cenovku 40 000 eur.

Volvo EX30 | Zdroj: Michal Lauko

Konkurenciou novému malému crossoveru budú tvoriť predovšetkým malé imidžové crossovery, ako napríklad nový Fiat 600e, ktorý sme nedávno testovali. V podobnej cenovej hladine nájdeme aj Volvo EX30.

So štýlovým elektrickým 5-dverovým hatchbackom ale prišla aj francúzska značka Renault. Elektromobil Renault 5 E-Tech sa vyrába s akumulátorom s kapacitou 40 alebo 52 kWh. U nás bude ponúkať dve výkonové verzie (120 a 150 koní), tá základná má štartovať približne okolo 25 000 eur.

Alpine A290 na podujatí e-Salon 2024 v Prahe | Zdroj: Tomáš Meňuš

V zahraničí však nájdeme aj jeho športový derivát Alpine A290. Jeho verzie GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS disponujú výkonom až 160 kW.

Náš tip
Test Volvo EX30: Švédska imidžovka nielen do mesta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.