Exkluzívne: Vyskúšali sme nové Porsche Taycan, ponúkne najrýchlejšie nabíjanie | Prvá jazda

Zdroj: Tomáš Meňuš

Hoci je Porsche Taycan stále špičkovým elektromobilom dominujúcim vo viacerých disciplínach, na trhu je už viac než štyri roky, počas ktorých už automobilka vyrobila vyše 150 000 kusov. Porsche ale nespí na vavrínoch a na rok 2024 si pre Taycan nachystalo rozsiahlu modernizáciu, ktorú nemožno nazvať len ako facelift – najväčšie zmeny sa totiž udiali v oblasti techniky.

Nový Taycan má totiž ešte väčšiu baterku, ešte rýchlejšie nabíjanie, ešte dlhší dojazd, ešte lepšie zrýchlenie a ešte vyšší výkon – verzia Turbo GT je najvýkonnejším Porsche všetkých čias. Tú sme si vyskúšali na pretekárskom okruhu, z čoho vám tiež budeme môcť čoskoro sprostredkovať svoje skúsenosti.

Dnes sa pozrieme na prvé jazdy s modelmi, s ktorými sa budeme viac stretávať aj na Slovensku – Porsche Taycan 4S a Porsche Taycan Turbo s karosériou Sport Turismo, resp. Cross Turismo, ktoré sme mali možnosť (v rámci strednej Európy exkluzívne) otestovať na cestách v okolí španielskej Sevilly.

Nižšie nájdete aj rozsiahlu fotogalériu vozidiel v najbláznivejších farebných kombináciách, ktoré odkazujú aj na luxusné GT z 80. a 90. rokov, ako napríklad model Porsche 928.

Porsche Taycan Turbo Sport Turismo pre rok 2024

Porsche sa chváli tým, že všetky modernizované verzie zrýchľujú o cca. pol sekundy rýchlejšie v porovnaní s ich predchodcami. V prípade vrcholnej verzie hovoríme o zrýchlení z nuly na stovku už za 2,2 sekundy.

Až 30 % z investičných nákladov však išlo do zvýšenia efektivity jazdy – či už ide o zmeny na aerodynamike vozidla, zmenšenie jazdných odporov, optimalizáciu batérie či samotných elektromotorov. To sa prejavilo na zvýšení dojazdu o cca. 35 % naprieč ponukou, či už ide o základnú verziu Taycan s pohonom zadnej nápravy, alebo Taycan Turbo S s pohonom 4×4.

2024 Porsche Taycan: Batéria, nabíjanie a dojazd

Najpodstatnejšie zmeny z pohľadu bežnej prevádzky sa udiali na baterke, ktorej kapacita narástla zo 79 na 89 kWh (základná baterka), resp. z 93 na 105 kWh (využiteľná kapacita 95 kWh) v prípade väčšej z dvojice batérii.

Akumulátor Porsche Taycan prešiel výraznými zmenami

V závislosti od variantu karosérie a pohonu sa dojazd podľa WLTP zvýšil až na 678 km, čo predstavuje nárast o 175 km alebo 35 %. Modernizovaný Taycan nielenže vyžaduje menej zastávok na nabíjanie na dlhých trasách, ale ešte sa aj rýchlejšie nabíja: napríklad na 800-voltových DC nabíjacích staniciach sa môže nabíjať výkonom až 320 kW. To je o 50 kW viac ako predtým a zároveň ide o najrýchlejšie nabíjajúce sa vozidlo dostupné na slovenskom trhu.

Väčšia plocha grafu novinky znamená podstatne rýchlejšie nabíjanie

Zároveň sa aj zväčšila plocha grafu nabíjacej krivky, čo znamená, že nabíjací výkon viac ako 300 kW možno udržať až do stavu nabitia cez 50 % a vyšší nabíjací výkon je možné dosiahnuť aj pri nízkych teplotách.

Čas nabíjania z 10 na 80 percent SoC sa pri základnom modeli Taycan znížil z 21,5 minúty na 18 minút – a to napriek väčšej kapacite akumulátora. V súčte toto všetko znamená, že zatiaľ čo v predchádzajúcej verzii Taycanu ste počas 10-minútovej zastávky nabili energiu na dodatočných 225 kilometrov, v prípade novinky sa za rovnaký čas nabíjania zvýši dojazd až o 315 kilometrov.

Tu už elektromobilita naozaj nikoho nemôže obmedzovať ani počas dlhých ciest, pretože spraviť si 10-minútovú pauzu raz za 300 kilometrov nijako nezasahuje do plánovania dlhej cesty.

Porovnanie zadnej časti Porsche Taycan Turbo Sport Limousine a Cross Turismo

Súčasné zlepšenie výkonu a účinnosti je výsledkom viacerých faktorov: zdokonaleného hnacieho ústrojenstva s novým motorom na zadnej náprave, ktorý má vo všetkých modeloch až o 80 kW vyšší výkon ako jeho predchodca, hardvérových aj softvérových zmenách vo vysokonapäťovej sústave vrátane akumulátora, či efektívnejšieho tepelného manažmentu. Narástol aj maximálny výkon rekuperácie, a to dokonca o viac ako 30 % – z hodnoty 290 kW až na 400 kilowattov.

Test Porsche Taycan 2024: Porsche Active Ride

Zmien sa dočkal aj podvozok, všetky verzie sú už v štandarde vybavené adaptívnym vzduchovým odpružením. Novinkou je aktívne riadenie odpruženia Porsche Active Ride, ktoré je možné objednať ako príplatkovú výbavu pre verzie s pohonom všetkých kolies. Odpruženie udržiava karosériu modelu Taycan vždy v rovine, bez ohľadu na to či práve akceleruje, brzdí, ide rovno alebo do zákruty.

Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

Aktívne odpruženie je možné aktivovať v jazdnom režime Normal, kedy pri pokojnej jazde podstatne znižuje pozdĺžne či priečne náklony karosérie, podľa konštruktérov je jeho výhody najviac cítiť pri rýchlostiach okolo 60 až 70 km/h.

Pri dynamickej jazde po okreskách však vodič či cestujúci zvyknutý na pôsobenie síl a určité správanie vozidla zostáva prekvapený, keď sa v zákrute vozidlo  nakláňa presne opačne oproti očakávaniu. My sme však väčšinu času strávili v režime Sport alebo Sport Plus, ktorý poskytoval podstatne vyšší jazdný zážitok a predikovateľné správanie vozidla.

Nové Porsche Taycan: Zmien sa dočkal aj dizajn

Hoci sú zmeny len kozmetické, hneď na prvý pohľad sú zrejmé nové predné blatníky a plochejšie svetlomety, ktoré v základnejších verziách postrádajú líniu spájajúcu krajný dolný roh svetla s náduchom v nárazníku.

Už v štandarde disponuje nový Taycan LED Matrix svetlami, vrcholom ponuky sú nové HD Matrix svetlá s až 32 000 segmentami, ktoré sa rozsvecujú a zhasínajú podľa potreby. Dokážu tak perfektne osvetliť potrebnú oblasť pred vozidlom bez oslnenia protiidúcich vozidiel.

Nové HD Matrix svetlomety pre Porsche Taycan
3D podsvietené zadné logo

Logo Porsche v zadnom svetelnom páse naprieč celou šírkou vozidla má trojrozmerný dizajn so skleneným vzhľadom, prvýkrát je k dispozícii jeho podsvietená verzia s animáciou privítania vodiča.

Nové Porsche Taycan: Infotainment a prístrojová doska

Na prvý pohľad sa toho v interiéri až tak veľa nezmenilo, drobné vylepšenia však nájdeme aj tu. Prepracované bolo ovládanie asistenčných systémov pomocou novej ovládacej páčky vľavo pod volantom.

Špeciálne nás teší množstvo zobrazovaných informácii na displeji pred vodičom, kde je možné sledovať aj teplotu akumulátora či aktuálny maximálne dosiahnuteľný nabíjací výkon. Zodpovedný majiteľ si tak môže odsledovať teplotu batérie pred dynamickejšou jazdou, pretože premrznutému akumulátoru by určite nepridala na životnosti.

Súvisiacie články
Prístrojová doska Porsche Taycan
Digitálny prístrojový štít

Čo sa týka spojenia Android Auto a Apple CarPlay s novým Porsche Taycan, práve druhý menované bol ešte viac prepojený so systémom a vďaka jeho integrácii dokážete cez Apple CarPlay ovládať niekoľko funkcií vozidla. Nová funkcia In-Car Video dokonca umožňuje streamovanie videa na centrálnom displeji a displeji spolujazdca. Okrem týchto dvoch displejov nájdeme v kokpite ešte digitálny prístrojový štít vodiča a samostatný displej na dotykové ovládanie klimatizácie a funkcií tepelného komfortu.

2024 Porsche Taycan 4S: Jazdné dojmy

Ako prvé sme otestovali vozidlo Porsche Taycan 4S Cross Turismo, s ktorým sme najazdili cca. 200 kilometrov prevažne po horských kľukatých cestičkách, časť trasy viedla aj po diaľnici a po meste. Už samotné nastupovanie do vozidla sa líši od bežných áut, keďže pri zapnutom asistentovi nastupovania sa pri otvorení dverí podvozok prifúkne do najvyššej polohy pre uľahčenie nastupovania.

Bočný profil modernizovaného Porsche Taycan Cross Turismo

Nájsť si polohu za volantom je jednoduché, interiér je priestranný a napriek športovým krivkám si aj vyššia osoba (autor meria 190 cm) rýchlo spraví pohodlie. Všeobecne výhodou verzie Cross Turismo je najmä možnosť voľby off-road režimu pre zvýšenie svetlej výšky až na úroveň 176 mm. To postačuje aj na pohodlný prejazd po horskej ceste, napríklad na chatu.

Výrobca uvádza dokonca aj brodivosť pri normálnej svetlej výške (bez vytopenia elektrických komponentov), tá je pre model Cross Turismo stanovená na 300 milimetrov. Napriek tomu však vozidlo drží výborne na ceste, najmä v režimoch Sport a Sport Plus, pri nich sme však pravidelne vypínali umelý “športový” elektrický zvuk, ktorý jazdu skôr znepríjemňoval.

Porsche Taycan Cross Turismo zvládne aj menšie výlety mimo spevneného povrchu

Pri dynamickejších prejazdoch zákrut však bolo možné cítiť akési odskočenie zadnej nápravy zvyčajne v tretej štvrtine oblúka. Objavovalo sa však nepravidelne, navyše kolesá držali stopu napriek tomu, že sme pôvodne podozrievali pneumatiky. Ani pri druhom testovanom vozidle na inej značke pneumatík nedošlo ku zlepšeniu. S chorvátskym kolegom sme sa zhodli, že pravdepodobnou príčinou bude absencia stabilizátora zadnej nápravy pri aktívne riadenom odpružení podvozka.

Test Porsche Taycan Cross Turismo: Spotreba

Teplota akumulátora sa celý čas pohybovala medzi 22 až 25 stupňami Celzia, prvú etapu testu s Porsche Taycan 4S Sport Turismo sme zavŕšili so spotrebou 26,6 kWh / 100 km, čo je vzhľadom na podmienky počasia a dynamický jazdný štýl výborná hodnota.

Spotreba sa napriek dynamickej jazde, relatívne chladnejšiemu počasiu a prehánkam pohybovala na rozumnej úrovni

Technické údaje Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 974 x 1 967 x 1 409 mm, rázvor 2 904 mm
Maximálna svetlá výška (off-road režim)176 mm
Maximálna brodivosť (off-road režim)300 mm
Pohotovostná hmotnosť2 280 kg
Celková hmotnosť2 885 kg
Maximálny výkon elektromotora380 kW (517 k) / overboost 440 kW ( 598 k), pohon oboch náprav
Krútiaci moment710 Nm
Kombinovaná spotreba (WLTP)18,8 - 22,0 kWh / 100 km
Kombinovaný dojazd (WLTP)517 - 610 km
Maximálna rýchlosť240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h3,8 s
Kapacita batérie105 kWh (97 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania320 kW
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru446 l / 1 212 l + frunk 84 l
Cena testovaného vozidlaod 126 400 €

Po okruhoch na trati s vrcholnými verziami modelu Taycan s výkonom vyše 1 000 koní sme presadli do verzie Porsche Taycan Turbo Sport Turismo.

Porsche Taycan Turbo Sport Turismo v metalíze Frozenberry

Porsche sa skutočne odviazalo a na testovanie prinieslo auto v netradičnej farebnej kombinácii. Podľa slov jedného z projektových manažérov má práve toto vozidlo vyhotovené v metalíze “Frozenberry” v spojitosti s koženým interiérom v kombinácii “Bramble/Crayon” demonštrovať takmer neobmedzené možnosti, ktoré má zákazník pri konfigurácii vozidla.

Porsche Taycan Turbo: Interiér

Zvolená farebná kombinácia vyvoláva nostalgiu za legendárnym GT Porsche 928, ktoré bolo preslávené aj vysoko kvalitnými interiérmi v rôznych zaujímavých farbách vrátane fialovej.

Interiér Porsche Taycan Turbo v kombinácii Bramble/Crayon

Farebné zladenie je dotiahnuté až tak ďaleko, že vo fialovej alcantare je vyhotovená ešte aj stropnica, či obloženie stĺpikov. Fialové sú aj vkladané tkané koberčeky či plato batožinového priestoru. Samotné sedadlá sú taktiež veľmi pohodlné a široko nastaviteľné.

Fialová je takmer všade
Priestor na zadných sedadlách

So širokými možnosťami personalizácie si svoju vysnívanú kombináciu nájde naozaj každý.

Test Porsche Taycan Turbo Sport Turismo: Spotreba, výkon a dojazd

Pocit z jazdy bol v porovnaní s verziou 4S Cross Turismo istejší a elektromobil sa v zákrutách správal ešte predvídateľnejšie. S výnimkou dynamických parametrov ťažko nájsť konkrétne body, avšak auto ako celok pôsobí oveľa harmonickejšie a prepracovanejšie.

V prípade, že vás netlačí peňaženka, je tak voľba zlatého stredu v podobe verzie Turbo voľbou na istotu. S výkonnejším Turbom, ktoré ponúka v režime Overboost výkon až 650 kW (884 koní) sa nám prekvapivo podarilo doraziť do cieľa s nižšou spotrebou. V prípade pohodovej jazdy bez dažďa a pri menej členitom profile nie je problém atakovať reálny dojazd 500 kilometrov, čo zvládne len hŕstka elektromobilov v ponuke.

Spotreba Porsche Taycan Turbo Sport Turismo

Cestu v Taycane zo Stuttgartu až do Sevilly absolvoval aj samotný hovorca pre modelový rad Taycan. 2 300 kilometrov dlhá cesta mu zabrala 23 hodín, priemerná spotreba dosiahla hodnotu 20,5 kWh / 100 km.

Technické údaje Porsche Taycan Turbo Sport Turismo

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 962 x 1 966 x 1 392 mm, rázvor 2 900 mm
Pohotovostná hmotnosť2 315 kg
Celková hmotnosť2 880 kg
Maximálny výkon elektromotora520 kW (707 k) / overboost 650 kW ( 884 k), pohon oboch náprav
Krútiaci moment940 Nm
Kombinovaná spotreba (WLTP)18,8 - 21,6 kWh / 100 km
Kombinovaný dojazd (WLTP)528 - 606 km
Maximálna rýchlosť260 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h2,7 s
Kapacita batérie105 kWh (97 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania320 kW
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru405 l / 1 171 l + frunk 84 l
Cena testovaného vozidlaod 176 600 €
Modernizované Porsche Taycan pre rok 2024

Záverečné hodnotenie

Porsche Taycan pre rok 2024 napriek minimálnym dizajnovým zmenám obdržalo veľké množstvo technických vylepšení. Ponúka modernejšie technológie, ktoré sa odzrkadľujú súčasne vo vyššom výkone, nižšej spotrebe, alebo dlhšom dojazde. Popri tom prichádza aj s výnimočnou svetelnou technikou a prvotriednym spracovaním.

Nejde pri tom len o športové vozidlo, ale o veľmi praktický elektromobil na každodenné použitie. Jeho výbornú aerodynamiku, dlhý dojazd a najrýchlejšie nabíjanie spomedzi všetkých elektromobilov dostupných na slovenskom trhu (až 320 kW) oceníte najmä na dlhých cestách.

Náš tip
Exkluzívne: Na okruhu sme otestovali najvýkonnejšie Porsche všetkých čias – Porsche Taycan Turbo GT
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.