Švédsky premiér Stefan Löfven oznámil, že predaj automobilov s benzínovými alebo dieselovými motormi bude v krajine po roku 2030 zakázaný. Švédsko sa týmto krokom pripojí k Dánsku, Indii, Holandsku, Írsku a Izraelu, kde bude predaj automobilov so spaľovacími motormi od tohto roku taktiež zakázaný. Kostarika, Nórsko a Južná Kórea plánujú zakázať spaľovacie vozidlá dokonca ešte skôr.
Expert na dopravu v Greenpeace Marion Tiemann hovorí, že ďalšie krajiny zintenzívňujú plány na postupný zákaz spaľovacích automobilov, okrem iných aj Veľká Británia a Francúzsko, hoci až v roku 2040.
Nemecko výrazne zaostáva
Spolková republika Nemecko zvažuje zákaz najskôr v roku 2050. Nemecký spolkový minister dopravy Andreas Scheuer ešte nestanovil konkrétne ciele a kroky prechodu na elektrický pohon. Nemecký automobilový sektor je extrémne dôležitý pre ekonomiku krajiny a stále ťažko závislý na predaji spaľovacích automobilov. Tento fakt má nepochybne veľa spoločného s neochotou vlády stanoviť si skorší dátum a ciele.
Aktivisti vs politici
Scheuer sa minulý týždeň nechal počuť v médiách po tom, čo skupina expertov vydala správu s názvom Národná platforma pre budúcnosť mobility, ktorá požaduje zavedenie rýchlostného limitu 130 km/h na všetkých nemeckých diaľnicach a zvýšenie spotrebných daní z benzínu a nafty. Tieto návrhy označil za totálne prehnané, nereálne, a proti zdravému rozumu.
“Chceme inšpirovať ľudí možnosťami mobility budúcnosti. Požiadavky, ktoré vyvolávajú hnev, nepríjemnosti a stres alebo ohrozujú našu prosperitu, sa nikdy nestanú realitou a odmietam ich”, povedal minister. Denník Telegraph dodáva, že Nemci sú na svoje neobmedzené rýchlosti na diaľniciach hrdí podobným spôsobom, ako sa mnohí Američania cítia v otázke svojich práv o držbe zbraní. Obe sa stali zdrojom národnej hrdosti. Nemci sú na obmedzenie rýchlosti na diaľniciach oveľa citlivejší, ako platenie vyšších daní za pohonné látky.
“Hanlivé poznámky Andreasa Scheuera jasne ukazujú, že minister dopravy sa nestará o bezpečnosť na cestách ani o ochranu životného prostredia,” povedal Jürgen Resch, šéf občianskej skupiny German Environmental Aid. Jeho organizácia vyhrala niekoľko súdnych sporov, ktoré prinútili nemecké mestá, aby zakázali prevádzku starších dieselových vozidiel.
CDU – Kresťanská dieslová únia
Annegret Kramp-Karrenbauer, predpokladaný nástupca Angely Merkelovej, obvinil túto skupinu aktivistov, že zorganizovala “križiacku výpravu” proti dieselovým autám a oslabila nemecký automobilový priemysel. Resch nazval Merkelovej stranu CDU Christian Diesel Union, teda Kresťanskou dieselovou úniou.
USA stále bez obmedzení spaľovacích vozidiel
Aj keď niektoré americké automobilky sa snažia znižovať uhlíkovú stopu a vyvíjať nové elektromobily, na politickej scéne nedochádza k žiadnym plánovaným obmedzeniam spaľovacích automobilov. USA je najväčším znečisťovateľom prostredia na Zemi a zároveň jedinou významnou krajinou, ktorá politicky ignoruje obmedzenie spaľovacích vozidiel.