Každý správny elektromobilista určite vie, na akej architektúre funguje jeho vozidlo. Nadšenci majú tiež prehľad, aj keď možno elektromobil nevlastnia. Avšak bežný laik nemusí vôbec vedieť, že niečo také existuje. Dnešné elektromobily sú postavené buď na 800 V alebo 400 V architektúre, pričom veľká väčšina z nich používa práve 400 V.
Mohlo by vás zaujímať:
- eFleet Day 2024: Ako batériové úložiská Pixii odstraňujú najväčšiu prekážku pre rozvoj nabíjacej infraštruktúry
- Stačí len pár kliknutí a tieto skvelé autá môžu byť vaše na celý víkend
- Tesla začala predávať stan pre Cybertruck. V porovnaní s pôvodnými obrázkami je sklamaním
Všeobecne platí, že 800 V architektúra je modernejšia a prináša so sebou nikoľko dôležitých výhod. V tomto článku sa pokúsime zhrnúť tie najdôležitejšie. V roku 2024 je novšia architektúra obľúbenejšia a čoraz viac automobiliek ju začína používať. V skratke, medzi jej najväšie výhody patrí rýchlejšie nabíjanie, zlepšená efektivita, vyšší výkon a napríklad aj možnosť použiť tenšie káble. Poďme ale pekne poporiadku.
Aj 400 V architektúra má svoje výhody
Hlavnou výhodou 400-voltového systému je samozrejme cena. A tá je obzvlášť pri elektromobiloch veľmi dôležitá, pretože práve nákupná cena je to, čo brzdí ich adaptáciu. Ľudia si radšej kúpia porovnateľný spaľovák za nižšiu cenu. Áno, mohli by sme sa v súvislosti s týmto rozprávať o tom, že následná prevádzka elektrického auta je výrazne lacnejšia, no o tom to nie je. Znižovanie nákupnej ceny bude jednou z kľúčových výziev do budúcnosti. Dnes sa automobilky doslova predbiehajú v tom, ktorá vyrobí najlepší cenovo dostupný elektromobil.
Ďalšou výhodou môže byť to, že existujúca infraštruktúra bola do väčšej miery navrhnutá tak, aby bola čo najlepšie optimalizovaná pre vozidlá so 400 V systémom. To znamená, že potenciálne budete mať s takýmto vozidlom menej problémov na nabíjačke. Avšak zatiaľ sme nevideli ani majiteľov vozidiel Hyundai IONIQ 5, Kia EV6 či Audi e-tron GT hlásiť zvýšený výskyt problémov.
Vyššia efektivita, menej tepla
Nabíjací výkon je vlastne napätie vynásobené prúdom. To znamená, že 800-voltový systém potrebuje k rovnakému nabíjaciemu výkonu len polovičný prúd. Aj vďaka tomu sa elektromobily postavené na tejto architektúre dokážu nabíjať rýchlejšie. Navyše, čím je nabíjací prúd vyšší, tým sú vyššie aj straty. Táto krivka strát stúpa priamo úmerne so stúpajúcim prúdom. Pri rovnako rýchlom nabíjaní tak 800 V systém dosahuje menšie straty a nabíja sa efektívnejšie.
Ďalšia výhoda tiež súvisí s nižším prúdom. Vďaka tomu je možné použiť na nabíjačkách tenšie a ľahšie káble, ktoré produkujú menší odpor a menej tepla, preto zvyšujú účinnosť celého systému. Pri rovnakom výkone nabíjania je v prípade tenšieho kábla väčšia pravdepodobnosť, že jeho teplota, teplota konektorov a všetkých častí, ktorými prechádza prúd, je nižšia.
Čo na to batéria?
Ďalšia výhoda je teoretická, pretože ešte nemáme dostatok dát. Ale informácia o tom, že 800 V architektúra je šetrnejšia k batérii, čiže jej degradácia je pomalšia, určite stojí za pozornosť. Práve degradácia batérie je jedným z najčastejších strašiakov pri kúpe nového elektromobilu. Doteraz pozbierané dáta ukazujú, že vyššie spomínané vozidlá fungujúce na 800 V systéme, ktoré majitelia pravidelne nabíjajú na rýchlych nabíjačkách, vykazujú veľmi nízku degradáciu.
Technologický pokrok
Práve investície do vyšších napätí umožnia podnietiť technologický pokrok v oblasti batérií, nabíjacích systémov a ďalších možností súvisiacich s elektromobilitou. 800 V systém dnes toho naozaj ponúka viac ako 400 V a určite je na čom stavať a čo inovovať.
800 V ako budúcnosť elektromobility
Všeobecne sa síce hovorí, že 800-voltová architektúra je budúcnosťou elektromobility, no nie všetky automobilky sú o tom presvedčené, informuje portál Insideevs. Ako sme už spomínali, kórejskí výrobcovia s tým problém nemajú a už teraz majú v ponuke moderné 800 V vozidlá. Nová platforma od BMW by už tiež mala byť postavená na 800 V systéme, pripravuje sa naň aj ďalšia prémiová automobilka – Mercedes-Benz. Svoje plány v súvislosti s týmto predstavilo aj Volvo.
Na druhej strane tu máme automobilky ako Toyota, Ford, Honda či Renault, ktoré zatiaľ prechod na modernejšiu architektúru neoznámili. To ale neznamená, že sa to nemôže stať. Renault môžeme napríklad pochváliť za to, že vo svojich modeloch využíva 22 kW výkon AC nabíjania. To je ale už iná téma.
V konečnom dôsledku nie je pre používateľa dôležité, na akom systéme je postavené jeho auto. Mnoho z nich to možno ani nevie a vôbec nemusí mať problém s tým, že funguje na 400 V. Stále je takýchto elektromobilov na trhu väčšina, sú spoľahlivé a nabíjajú sa rýchlo.