Fiat 600e sa dočkal prekvapivej verzie. Ide o verziu od značky Abarth označenú ako Abarth 600e. Model ešte vo februári absolvoval záverečné testy a za sebou má mať aj svoj debut na verejnosti. Teraz prichádza oficiálne na trh.
Prvé obrázky ukázali, že Abarth kombinuje odhodlaný, vzrušujúci, atletický a agresívny vzhľad. Dozvedáme sa aj to, že uvádzacia verzia Abarth 600e Scorpionissima bude vyrobená v limitovanej sérii 1949 kusov. Verzia Scorpionissima má predstavovať najvýkonnejší model v histórii značky.
Nový model je Abarth už na prvý pohľad. Podporuje to uvádzací fialový odtieň laku karosérie Hypnotic Purple, ktorý zvýrazňuje agresívny dizajn. Pridáva sa k tomu veľký zadný spojler. Charakteristickú siluetu dotvárajú aj veľké 20-palcové kolesá. Na konci októbra 2024 boli zverejnené bližšie technické podrobnosti nového modelu, ktorý má ambíciu vytvoriť nový štandard pre vysoko výkonné elektrické mestské automobily s využitím know-how z automobilového športu.
Abarth 600e oficiálne: Toto ponúka nový model
Nový model Abarth 600e je s výkonom 207 kW (280 k) najvýkonnejším modelom značky, akcelerujúcim z 0 na 100 km/h za 5,85 sekundy. Dostupná je aj verzia Turismo s nižším výkonom 146 kW (240 k) je s hodnotou 6,24 sekundy, ktorá je iba nepatrne pomalšia. Na trh prichádza ako výsledko spolupráce expertov značky Abarth s inžiniermi divízie Stellantis Motorsport. Spolu vyvinuli športovú platformu pre elektrické vozidlá Perfo eCMP, ktorú využíva aj nový model Abarth 600e.
Maximálna rýchlosť modelov Abarth 600e je elektronicky obmedzená na 200 km/h. Kapacita akumulátorovej batérie 54 kWh umožňuje dojazd do 334 km (kombinovaný podľa WLTP) – v závislosti od použitých pneumatík.
Obidve verzie nového modelu Abarth 600e majú tri voliteľné jazdné režimy, ktoré sa líšia vyladením pohonu pre špecifické podmienky. Režim Turismo zabezpečuje kultivovanú, svižnú akceleráciu s výkonom elektromotora limitovaným na 110 kW pri verzii Abarth 600e Turismo a 140 kW pri verzii Scorpionissima, v kombinácii s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm pre zábavnú a súčasne efektívnu jazdu. Maximálna rýchlosť je v režime Turismo obmedzená na 150 km/h.
Pri druhom jazdnom režime Scorpion Street má elektromotor výkon 150 kW pri verzii Turismo a 170 kW pri Scorpionissima, v kombinácii s maximálnym krútiacim momentom 345 Nm a maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 180 km/h.
Tretí jazdný režim Scorpion Track sa vyznačuje agresívnou charakteristikou pedála akcelerátora, športovejším vyladením posilňovača riadenia a ESP s vyššie posunutým prahom regulácie pre intenzívnejší pôžitok z jazdy. Výkon elektromotora nie je nijako limitovaný, takže verzia Turismo má k dispozícii 175 kW (240 k) a Scorpionissima 207 kW (280 k), obidva v kombinácii s krútiacim momentom 345 Nm a maximálnou rýchlosťou 200 km/h.
Vytvorený ako športový elektromobil
Abarth 600e bol vytvorený v športovom duchu. To sa prejavuje na viacerých použitých prvkoch. Príkladom sú pneumatiky Michelin Pilot Sport EV so špecializovanou gumovou zmesou. Zo sveta automobilového športu pochádza aj brzdová sústava. Na prednej náprave sú ventilované kotúče priemeru 380 mm so štvorpiestovými strmeňmi, ktoré sa vďaka zväčšenej trecej ploche vyznačujú vysokým výkonom a odolnosťou voči namáhaniu.
Pohonné ústrojenstvo nového modelu Abarth 600e je doplnené mechanickým diferenciálom JTEKT Torsen. Závitovkový diferenciál pri jazde v zákrute vytvára efekt samočinného pribrzďovania prešmykujúceho vnútorného kolesa (uzamykanie), čím sa prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na vonkajšie koleso. Tvrdšie vyladené pruženie spolu so zmenšenou svetlou výškou a zadným priečnym skrutným stabilizátorom prispeli k zvýšeniu dynamickej stability vozidla.
Zvýšenému výkonu musela byť prispôsobená aj chladiaca sústava elektrického pohonu. Abarth 600e má výkonnejšie čerpadlo chladiacej kvapaliny aby zostala zachovaná optimálna teplota batérie a elektromotora aj pri športových režimoch jazdy s vysokým výkonom.
Meranie výkonnosti aj využívanie ChatGPT
V záujme čo najlepšieho zážitku z jazdy má model Abarth 600e Turismo systém infotainmentu s dotykovým displejom 26 cm (10,25 palca) a šiestimi reproduktormi, podporujúci Apple CarPlay a Android Auto wireless. Verzia Scorpionissima má rovnaký systém doplnený navigáciou.
Špecifickou funkciou systému infotainmentu modelov Abarth 600e je meranie výkonnosti. Zo základnej stránky sa vodič môže prekliknúť napríklad na meranie krútiaceho momentu na kolesách v reálnom čase alebo na všetky dostupné prevádzkové údaje, či meranie dynamických vlastností vrátane stopiek časov na okruhu a diagramu odstredivých síl ako v monoposte Formule E. Verzia Scorpionissima je navyše vybavená zvukovým generátorom, ktorý sa dá zapnúť a vypnúť v systéme infotainmentu.
Intenzita syntetického zvuku je vyššia pri športovej jazde a nižšia pri komfortnej jazde ustálenou rýchlosťou kvôli odlišným charakteristikám pedála akcelerátora v jednotlivých jazdných režimoch. Pri rýchlosti jazdy nad 80 km/h sa intenzita zvukovej kulisy postupne znižuje.
Po prvý raz v histórii Abarth v rade 600e poskytuje aj funkciu hlasového asistenta s využitím generatívnej umelej inteligencie ChatGPT. Vďaka tomu vodič môže prirodzenou rečou komunikovať s hlasovým asistentom, dostávať užitočné tipy a dozvedieť sa všetko, čo potrebuje počas jednotlivých ciest. Služby digitálnej konektivity zahŕňajú aj diaľkový prístup k vozidlu – napríklad zamykanie dverí, ovládanie osvetlenia a zvukového výstražného znamenia.
Špeciálne verzie elektromobilov vystrkujú rožky
Z ďalších špeciálnych edícií elektromobilov, ktoré sme mali možnosť vidieť v poslednej dobe patrí, Hyundai IONIQ 5 N. Tento vysokovýkonný elektromobil kombinuje hardvér z motoristického športu s pokročilým softvérom, ktorý zaisťuje zvýšenú odolnosť, výkonné brzdenie a postarať sa má aj o emocionálny zážitok z jazdy. Zaujímavosťami tohto modelu sú, okrem iného, simulovanie radenia manuálnej prevodky či špeciálne zvukové režimy.
Svoje špeciálne športové prevedenia má aj KIA EV6. Konkrétne ide o verziu s prívlastkom GT.
Model KIA EV6 GT je postavený na elektrickej modulárnej platforme E-GMP. Vybavený je dvojicou elektromotorov, čo sa prejavuje na pohone obidvoch náprav. Vpredu umiestnený motor s výkonom 160 kW (218 k) spolupracuje s druhým motorom s výkonom 270 kW (367 k) umiestneným vzadu a spolu poskytujú kombinovaný výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 740 Nm. Pohon sa prenáša na všetky štyri kolesá.
Verzia GT dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 260 km/h. Medzi jazdné prednosti má patriť elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD), ktorý sa stará o optimálne využívanie dostupného výkonu, lepšiu priľnavosť v zákrutách či celkovú stabilitu prostredníctvom automatického presmerovania krútiaceho momentu na kolesá s najväčšou priľnavosťou.