MojElektromobil

Skupina ABB, ktorá okrem iného vyrába nabíjacie stanice pre elektromobily, spolupracuje s francúzskou firmou na vývoji vodíkového pohonu pre zaoceánske nákladné lode. Podpísali spolu memorandum o porozumení.

ABB a francúzsky Hydrogène de France sa podpísaním memoranda dostávajú o krok bližšie k implementácii tohto pohonu v praxi. Vyvíjajú vodíkový pohon na megawattovej úrovni.

Spolupráca troch firiem

Táto spolupráca nadväzuje na dohodu ABB s firmou Ballard Power Systems (výrobca palivových článkov) z roku 2018. Spolupráca ABB a BPS zabezpečí vývoj pohonu a spolupráca s HDF zabezpečí jeho výrobu vo francúskom Bordeaux.

Palivové články menia chemickú energiu na elektrickú energiu vďaka elektrochemickej reakcii. Samotná výroba vodíka je energeticky náročný proces. HDF chce však na jeho výrobu používať výlučne energiu z obnoviteľných zdrojov, čím môže celý energetický proces fungovať takmer bez emisií.

Systém palivových článkov pre lode ABB
Systém palivových článkov pre lode ABB

Zníženie emisií o 50% do roku 2050

Námorná nákladná doprava je zodpovedná za 2,5% globálnych emisií skleníkových plynov ročne. Okrem emisií CO2 vypúšťajú lode hlavne škodlivé síričitany. Aj toto odvetvie cíti obrovský tlak na vývoj udržateľných a bezemisných lodí.

Medzinárodná nármorná organizácia (IMO), ktorá je inštitúciou OSN pre reguláciu lodnej dopravy, nastavila cieľ zníženia emisií až o 50% do roku 2050 z úrovní z roku 2008.

ABB má už s vodíkovým pohonom pre lode veľa skúseností. Ide však o trajekty na krátkych lodných trasách. Vodíkové palivové články sú dnes považované za najleší alternatívny pohon pre lodnú, ale aj cestnú alebo leteckú nákladnú dopravu.

9. apríla 2020
Zdroj: ABB

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+