MojElektromobil

Pôvodní zakladatelia automobilky Tesla Motors, inžinieri Marc Tarpenning a Martin Eberhard, pracovali predtým ako konzultanti v IT priemysle. Neskôr založili spoločnú firmu NuvoMedia, ktorá sa preslávila elektronickými čítačkami kníh Rocket eBook. Spoločnosť neskôr predali za 187 miliónov dolárov.

A čo urobí čerstvý milionár ako prvé? Kúpi si predsa športový automobil. 🙂 Bolo to však v čase, kedy sa odohrávala vojna v Perzskom zálive, dôsledkom čoho dosahovali ceny ropy maximá a reálne hrozil jej nedostatok. Preto sa Marc Tarpenning a Martin Eberhard rozhodli, že ich športiak by mal mať elektrický pohon.

A tak hľadali, až narazili na malú spoločnosť AC Propulsion, ktorá ručne vyrábala model AC Propulsion Tzero. Boli z neho nadšení, preto neváhali s jeho kúpou. Avšak časom, ako správni inžinieri, si uvedomili, že športový elektromobil by sa dal vylepšiť. Rovnako aj to, že v takejto podobe je nerentabilný. Preto sa rozhodli založiť novú spoločnú firmu, ktorej cieľom bolo vyrobiť vylepšený športový elektromobil, ktorý by bol úspešný aj po biznis stránke. V roku 2003 tak vznikla spoločnosť Tesla Motors.

Elektromobil AC Propulsion tzero poslúžil Marcovi Tarpenningovi a Martinovi Eberhardovi, ako nástroj na presviedčanie investorov a budúcich zamestnancov firmy. Po roku, keď im začal dochádzať kapitál, sa rozhodli, že oslovia Elona Muska, s ktorým sa zoznámili 4 roky dozadu na konferencii Mars Society. Elonovi poslali email, v ktorom stálo v skratke:

“Vieme vyrobiť niečo ako AC Propulsion Tzero a zarobiť na tom…”

Elon Musk napokon investoval do Tesla Motors prvých 7,5 milióna dolárov, čím sa začala ich spoločná cesta… O tom však už v ďalšom z našich článkov.

AC Propulsion tzero – špecifikácie

AC Propulsion Tzero je nemierne vzácnym vozidlom. Existujú len 3 exempláre, resp. existovali. Včera žiaľ jeden z nich zhorel.

 
Karoséria AC Propulsion tzero bola vyrobená zo sklených vlákien a vystužená vysokopevnostnou oceľou. Pôvodne sa do elektromobilu montovala olovo-kyselinová batéria nešpecifikovanej kapacity, vďaka ktorej disponoval výkonom 150 kW (200 koní) a krútiacim momentom 240 Nm. Len 1040 kg vážiace vozidlo je schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy.

Prototypy boli schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť 250 km/h. Ta však bola kvôli optimalizácii dojazdu obmedzená na 140 km/h. Ten sa pohyboval medzi 130 až 160 km. Batériu bolo možné nabiť z 0 na 95 % kapacity za 60 minút. Cena AC Propulsion Tzero začínala na 80 000 dolároch.

Zdroj: wikipedia.org, titulná fotografia: AC Propulsion

eautoportal zdielanie

11. mája 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+