MojElektromobil

Adriána oslovila elektromobilita už začiatkom milénia, no svoj prvý elektromobil, ktorý je zároveň aj jeho prvým autom, si kúpil len pred rokom. V hľadáčiku mal viacero elektromobilov, no nakoniec sa rozhodol pre Audi e-tron. V rozhovore nám prezradil, prečo sa rozhodol práve pre toto auto, ako ho najčastejšie využíva, kde najčastejšie nabíja a ako vníma aj aktuálnu tému okolo životného prostredia.

Audi e-tron je prvý elektromobil od Audi. Všimli ste si na aute nejaké nedostatky alebo je vidieť, že Audi má s autami dlhoročné skúsenosti?

Jedným z hlavných dôvodov môjho rozhodnutia bola práve vysoká kvalita spracovania interiéru, ale aj výborné jazdné vlastnosti vychádzajúce z dlhoročných skúseností značky. Samozrejme, že nedostatky sa vyskytnú vždy. Audi má podľa môjho názoru problémy hlavne s elektronicko-softvérovou stránkou auta.  Ide predovšetkým o nové, predtým ešte neodskúšané komponenty. Ale asi pri každom novom modeli (nie facelifte) ktorejkoľvek značky sa zákazník nevyhne zvolávacím akciám.

Pri e-trone sa týkali hlavne virtuálnych spätných zrkadiel, tesnenia krytu batérie, zadného LED osvetlenia atď. Všetky zvolávacie akcie, okrem jednej, vozidlo absolvovalo ešte pred prevzatím, keďže pri kúpe malo auto už 1 rok v showroome. Vidieť teda, že išlo skôr o detské choroby. Dôležitejšie ale je, že na všetkých nedostatkoch sa pracovalo a všetko sa podarilo odstrániť. Moje auto (modelový rok 2019) je naozaj úplne prvý elektromobil od Audi, z ktorého nedostatkov sa do nových modelových rokov 2020 a 2021 dostalo veľa vylepšení.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Medzi hlavné vylepšenia patrí aktualizácia riadiacej jednotky elektromotorov, modifikácia brzdného systému so zvýšenou rekuperáciou, zefektívnenie obehového čerpadla chladenia pohonného ústrojenstva vrátane batérie, ktorej využiteľná kapacita sa tiež zvýšila. Všetky zmeny mali pozitívny vplyv na spotrebu a tým aj dojazd. Pribudla okrem toho aj nová príplatková výbava, ako projekčné LED svetlomety či 22 kW palubná nabíjačka.

Napriek neustálemu vývoju som so svojím starším modelom nadmieru spokojný a stále nie je na trhu auto, ktoré by som uprednostnil.

Priamym konkurentom Audi e-tron môže byť aj Tesla Model X. Premýšľali ste nad takouto voľbou, prípadne inou konkurenciou, alebo rozhodnutie bolo jednoznačné?

Môj záujem o elektromobily by som datoval ešte do obdobia začiatku tisícročia, kedy vzniklo niekoľko firiem, ktoré mali v pláne uviesť na trh zaujímavé modely. Najviac ma vtedy oslovila firma LOREMO, ktorej filozofia bola maximálna úspornosť. Nakoniec firma zanikla, ale prišla americká TESLA, ktorú som sledoval od jej vzniku a naozaj som o modeli S alebo X aj rozmýšľal.

Nové auto som však nepotreboval a keďže je ekologickejšie ponechať si staré auto čo najdlhšie (teda ak spĺňa emisné limity), reálne rozhodnutie som urobil až minulý rok, keď som o staré sedemnásťročné auto po otcovi prišiel a nebolo už opraviteľné. Dúfam, že toto nové auto mi vydrží aspoň tak dlho.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

V podstate som už bol na rozhodnutie pripravený, lebo som mal za tie roky napozerané hodiny video recenzií, naštudované manuály a reálne vyskúšané takmer všetky modely elektromobilov. Čo nakoniec rozhodlo bola nižšia cena, dostupnosť servisnej siete a kvalita spracovania. A máte pravdu, na druhom mieste skončila TESLA Model X.

Elektromobil je vaše prvé auto a postupom času bude takýchto prvo-majiteľov stále pribúdať. Nebáli ste sa ísť hneď touto cestou?

Vedel som už o tematike elektromobility pomerne veľa. Aj to, že elektromobil je úplne normálne auto… len o trochu lepšie 🙂 Keďže auto nie je môj pracovný nástroj a nenajazdím ani veľa kilometrov, strach som nemal. Navyše som poznal ľudí, ktorí elektromobil využívali na prácu a najazdili omnoho viac kilometrov ako som plánoval ja.

Prečo ste sa vôbec rozhodli kúpiť elektromobil? Čo vás k tomu motivovalo?

Začiatkom nultých rokov som určitý čas žil v zahraničí v znečistenom veľkomeste plnom áut, kde som zažil aj prvú vlnu rekordných letných horúčav. Táto skúsenosť vo mne prehĺbila záujem o životné prostredie a hlavne o človekom spôsobovanú zmenu klímy.

Začal som intenzívne študovať možnosti, ktoré máme na zlepšovanie, respektíve nezhoršovanie súčasného stavu. Prišiel som k záveru, že cesta k udržateľnosti nebude ľahká a vyžiada si obrovské investície a radikálnu zmenu spôsobu života. Z toho vyplýva, že sa pravdepodobne ani neuskutoční. Dôkazom je napríklad aj to, že po nespočetných klimatických konferenciách a pár medzinárodných dohodách, sa nepodarilo ani len zastaviť rast emisií CO2. Čoho dôsledkom je aj to, že posledných 7 rokov je 7 najteplejších v histórii meraní.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Vidieť to aj na ročnom raste inštalovaného výkonu slnečnej a veternej energie, ktorý je zhruba polovičný oproti celkovému rastu spotreby energie. Inými slovami, obnoviteľné zdroje energie majú problém držať krok s tempom rastu fosílnych palív. O nahrádzaní sa teda nemôže v blízkej budúcnosti uvažovať. Potrebné zmeny v správaní ľudí sa dejú veľmi pomaly, čo prehlbuje môj skepticizmus a pocit, že zmeny neprídu včas. Napriek tomu som sa rozhodol ísť cestou udržateľnosti. Začal som si vyberať produkty na základe najmenšieho vplyvu na životné prostredie a nie najnižšej ceny alebo pomeru cena/výkon.

Mojou prvou investíciou do udržateľnosti bola stavba dreveného pasívneho domu. Dúfam, že som tým podporil ekologickejšie stavebné technológie (celulózová izolácia, tepelné čerpadlo …). Podporu fotovoltických panelov mám tiež v pláne. Do toho samozrejme spadá aj elektromobil ako preukázateľne najefektívnejší a najčistejší spôsob cestnej prepravy. Väčšina ľudí však touto cestou nechce, respektíve nemôže ísť a čakajú na prístupnejšie ceny. Príkladom toho je aj môj známy, ktorý mi trocha ironicky poďakoval za moje financovanie vývoja jeho budúceho elektromobilu.

V prípade e-trona a iných luxusných modelov je však cena veľmi porovnateľná so spaľovacími modelmi v rovnakej triede. Pri výbere teda vôbec nejde o cenu, ale o postoj človeka. Teším sa na čas, keď “elita národa“ pochopí, aká je jej úloha v spoločnosti a nebude spoločensky akceptovateľné, že ľudia, ktorí majú ostatným ukazovať správny smer a byť príkladom, jazdia na spaľovacích autách. Svetlou výnimkou je aktuálne pani prezidentka, ktorá plánuje uhlíkovo neutrálnu prezidentskú kanceláriu vrátane elektrických áut.

Stále však platí Rethink, Repair, Refuse, Repurpose, Reduce, Re-use, Recycle. Takže si prosím radšej znovu premyslite, či naozaj potrebujete nové auto a či sa nedá opraviť to staré, alebo použiť radšej zdieľanú alebo hromadnú prepravu 🙂

Audi e-tron je elektromobil, ktorý je známy vyššou spotrebou. Cítite túto “nevýhodu” aj v praxi?

Tu sa dostávame k otázke, ktorú všetci riešia ako primárnu spolu s dojazdom, a ktorú som vôbec neriešil a stále ani neriešim. Dôvod je jednoduchý. Je dokázané, že vyššia efektivita vedie k vyššej celkovej spotrebe. Takže ak viem, že mám nízku spotrebu, dovolím si prejsť viac kilometrov a v konečnom dôsledku spotrebujem omnoho viac energie ako keby som si dával pozor koľko prejdem, ak viem, že mám vysokú spotrebu.

Určite by som privítal spotrebu ako Hyundai Ioniq alebo Tesla Model 3 SR, ale hmotnosť sa oklamať nedá a s vyššou triedou auta vždy stúpa. Na druhej strane, ak vezmem do úvahy, že 15 kWh predstavuje zhruba 1,5 litra nafty (energetická hustota nafty 10kWh/l), moje 3 litre nie sú v porovnaní s dieselovými rekordérmi z internetových fór až také zlé 🙂

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Dalo by sa namietať, že vznetový motor využije maximálne 50% energie obsiahnutej v nafte (benzínový ešte menej). To niektorí využívajú na prepočet litrov na kWh a spotreba elektromobilu potom vychádza dvakrát horšie v litroch. Ale reálne sa naozaj použila celá energia obsiahnutá v palive, pričom len polovica na pohon, druhá na zbytočný ohrev a znečistenie ovzdušia. Keď sa vrátim k nevýhode vyššej spotreby, prejavuje sa najmä nižším dojazdom. A ten je u každého auta, nezávisle od pohonu, limitujúcim faktorom a určuje frekvenciu prestávok a dopĺňania energie.

Myslím však, že najdôležitejšia vec do budúcna bude schopnosť prispôsobenia sa a tak to bude aj pri elektromobiloch. Nižšiemu dojazdu sa bude treba prispôsobiť, čo pre 90% ľudí nebude vôbec žiadny problém. Málokto jazdí každý deň viac ako 200 km. A pri dlhších cestách je 30 minútová prestávka po každých dvoch hodinách naozaj potrebná, aj keď niektorí maratónci to vraj nepotrebujú 🙂

Boj s klimatickou krízou si bude vyžadovať aj spomalenie tempa rastu ekonomiky. A teda aj zmenu životného štýlu k pokojnejšiemu, menej uponáhľanému životu. Elektromobil so svojim upokojujúcim potenciálom, pohodovou plynulou jazdou s minimom hluku, bez emisií a s častými zastávkami, je naozaj dobrý začiatok k zmene. 🙂

Ako je to so spotrebou Audi e-tron v zimných mesiacoch? O koľko približne vám poklesol dojazd oproti ideálnym letným podmienkam?

Moje dáta asi nebudú veľmi smerodajné, keďže sa na spotrebu nesústredím a využívam všetko, čo auto ponúka. Takže v letných mesiacoch mám takmer pred každou jazdou auto predklimatizované a v zimných zase predvyhriate. To rapídne zvyšuje spotrebu napriek tepelnému čerpadlu a spolu s krátkymi jazdami sa to premietlo do priemernej spotreby 27 kWh/100 km v lete a teraz po zimných mesiacoch som zhruba na 31 kWh/100 km.

To sú údaje z palubného počítača, takže nezahŕňajú straty pri nabíjaní, ktoré treba tiež platiť a teda aj započítať do spotreby. Dojazd v lete je teda v priemere 309 km a v lete 269 km, čo je 13% pokles. Podľa môjho názoru by však rozdiel mohol byť pri porovnateľných dĺžkach trás menší.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Kde auto najčastejšie nabíjate a aké sú vaše náklady na 100 km? Máte odmerané straty pri AC alebo DC nabíjaní?

Prvé 4 mesiace som auto nabíjal iba doma v garáži výkonom 11 kW cez sériovo dodávanú nabíjačku. Na cesty si ju pre istotu beriem so sebou, ak by som niekde potreboval nabíjať z obyčajnej jednofázovej alebo trojfázovej zásuvky. Náklady doma mám 0,20 EUR/kWh, keďže mám iba základnú jednopásmovú sadzbu. Pri ročnej spotrebe 1 200 kWh na celý dom som o dvojpásmovej sadzbe ani neuvažoval.

Cez leto sa uvoľnili opatrenia, tak som si vybavil kartu ZSE s paušálom Partner za 9 EUR/mes. a začal som chodiť na dlhšie jednodňové cesty po Slovensku. No stále som nabíjal iba AC 11 kW, vtedy ešte zadarmo v rámci paušálu na nabíjacej stanici ZSE, ktorú mám 15 minút pešo od domu. Všetky cesty som zvládal na jedno nabitie. Dojazd na displeji auta pri 100% som mával okolo 320 km.

Potom pri ceste do Národného parku Poloniny, kde nie je veľa nabíjacích staníc a na jedno nabitie by som to nezvládol, som musel nabíjať v Humennom na stanici ejoin AC 11 kW (aktuálne stále zadarmo). A tak mám momentálne už dve nabíjacie karty. Zopár ďalších ciest bolo dlhších (viac ako 300 km) a vtedy som objavil ďalšie nabíjanie zadarmo na čerpacích staniciach Slovnaft, a prvýkrát som vyskúšal rýchlejšie nabíjanie DC 50 kW.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Od leta nabíjam najčastejšie na verejnej stanici VSE AC 11 kW. Odkedy pribudla nabíjacia stanica Slovnaft v našom meste, párkrát som ju využil. Výhoda nabíjania mimo domu okrem ceny je aj 20 minútová prechádzka, čo je pri sedavej práci príjemné spestrenie. Keďže prevažná časť mojich nabíjaní bola zadarmo (38 z celkových 61), na 100 km mám náklady 2,39 EUR.

Pokiaľ ide o straty, nedá sa to presne odmerať. V aute nie je dostupná informácia o spotrebovaných alebo nabitých kWh. Všetko je len v % kapacity batérie bez desatinných miest, čo je veľmi nepresné aj s ohľadom na degradáciu kapacity batérie, ktorá sa dá len odhadovať. Ale aj tak som to skúsil odhadnúť na staniciach ZSE, kde je údaj o nabitých kWh. Do auta pri AC nabíjaní príde okolo 5% menej energie a pri DC okolo 8% menej. Ale to je naozaj len veľmi hrubý odhad.

Povedal by som, že medzi najväčšie výhody Audi e-tron patrí veľmi rýchle nabíjanie. Aký pohľad máte na tento benefit po takmer roku používania? Využívate ho?

Na dlhších cestách som mal napríklad zastávku na Budči, kde som mal možnosť vyskúšať nabíjanie DC 150 kW, ale uprednostnil som Slovnaft zadarmo. 🙂 A to aj z toho dôvodu, že som bol unavený a potreboval som oddych. Auto som si kupoval s tým, že ho využijem aj na cesty do zahraničia. Aj preto som vybral auto v tom čase s najrýchlejším nabíjaním. No hneď po kúpe prišla pandémia a v zahraničí som s autom ešte nebol. Určite však v budúcnosti, pri cestách nad 600 km, využijem DC 150 kW.

Audi e-tron rozhovor
Audi e-tron | Foto: Adrián Priščák

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie a akú dosahujete spotrebu?

Najčastejšie auto využívam na dochádzanie do práce a na chatu, čo sú všetko krátke vzdialenosti do 20 km. Ako som spomínal, aj na krátke vzdialenosti si auto predklimatizujem a predvyhrejem. Spotrebu bez strát z palubného počítača som už uviedol, no ak spočítam všetky nabité kWh doteraz, z ktorých niektoré sú len odhady (keďže na nabíjacej stanici, kde nabíjam najčastejšie, nie je displej), tak mi vychádza celková spotreba 34,9 kWh/100 km.

Palubný počítač posiela do mobilnej aplikácie aj spotreby bez strát pre každú jazdu. V lete to boli spotreby od 16 do 35 kWh/100km. V zime som vôbec nebol na dlhej ceste a na krátkych cestách do práce boli spotreby v rozmedzí 27-60 kWh/100km.

Máte skúsenosti so servisom? Museli ste riešiť nejaké opravy v rámci záruky alebo zatiaľ to nebolo potrebné?

Áno mám. Ako som spomínal, absolvoval som s autom jednu návštevu servisu asi po pol roku, kde mi vymenili celé zadné LED svetlo na kufri v rámci záruky. Išlo o zvolávaciu akciu. Popri tom bol aktualizovaný softvér a predpokladám aj ďalšie menšie veci, o ktorých neviem podrobnosti. O rok ma čaká prvá servisná prehliadka po 2 dvoch rokoch od kúpy vozidla.

Ďakujem Vám za pozvanie na rozhovor a priestor pre vyjadrenie mojich skúseností a názorov na elektromobilitu, ktorá je podľa mňa stelesnením nového životného štýlu potrebného k pozitívnej zmene v spoločnosti.

Ďakujeme za rozhovor

Ste majiteľ elektromobilu a chceli by ste sa s čitateľmi podeliť o vaše skúsenosti? Dajte nám vedieť vyplnením dotazníka!


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

9. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+