Viac ako 7-tisíc kilometrov: Aká bola cesta elektromobilom po Škandinávii? | Rozhovor

V rámci portálu MôjElektromobil.sk sa venujeme aj rozhovorom s majiteľmi elektromobilov, pretože tí najlepšie vedia triezvym pohľadom zhodnotiť aký je každodenný život s elektromobilom. Za ostatné roky sme publikovali množstvo skutočne zaujímavých rozhovorov s majiteľmi rôznorodých elektrických vozidiel, a naďalej v tom budeme pokračovať.

Najnovšie vám prinášame rozhovor s Richardom Volárikom, ktorý je majiteľom elektromobilu Tesla Model 3 a pravidelne sa vydáva aj na dlhšie trasy. Aký je jeho pohľad na svet elektrických vozidiel po 14 mesiacoch pravidelných jázd? Aká bola Škandinávia spoza volantu elektromobilu?

Zdroj: Richard Volárik

Kto si? Predstav sa pár vetami našim čitateľom.

Som Richard Volárik, elektrotechnik, trošku stolár, trošku tenista, trošku kynológ a nie len trošku zanietený elektromobilista.

Ako si sa dostal k elektromobilite?

Sledujem firmu Tesla už od čias prvých Roadsterov. Videl som krátke video, ako jeden z hráčov futbalového klubu Chelsea predstavoval svoje nové biele EV v roku 2010. Od toho momentu ma stále menej zaujímalo Chelsea, ale o to viac Tesla :-).

Čo vlastníš a prečo si sa rozhodol práve pre toto auto?

Mám asi rok Teslu Model 3 a rozhodol som sa práve pre toto auto z niekoľkých dôvodov. To auto je technologicky vo svojej triede jednoducho lepšie, ako iné porovnateľné EVs. Slovíčko porovnateľné je veľmi dôležité. Je potrebné brať do úvahy všetky technické parametre ako 4×4, výkon oboch motorov, rýchlosť nabíjania, jednoduchosť a rýchlosť infotainmentu v aute, ale aj v mobilnej aplikácii, Netflix, YouTube, Spotify, updaty SW cez Wifi … Okrem tohoto všetkého sa mi to auto veľmi páči dizajnovo zvonku aj zvnútra.

Ďalším dôvodom bola najjednoduchšia na obsluhu, najspoľahlivejšia, najväčšia a väčšinou aj najlacnejšia nabíjacia sieť Tesla Supercharger. Pre mňa osobne bolo dôvodom rozhodnúť sa pre Teslu aj moje svedomie. Firma Tesla sa začala ako prvá automobilka na svete naplno venovať sériovej výrobe elektromobilov. Ruku na srdce, hlavne vďaka Tesle sa začali prebúdzať aj iné automobilky a dnes produkujú tisíce elektromobilov. Preto som usúdil, že moje peniaze si najviac zaslúži práve táto automobilka.

Zdroj: Richard Volárik

Čo na to tvoje okolie?

Drvivá väčšina ľudí to obdivuje, páči sa im to, pýtajú sa a hlavne počúvajú a spracúvajú odpovede. Narážam samozrejme aj na ľudí, ktorí všetko vedia lepšie ako majiteľ EV, hoci v žiadnom ešte ani nesedeli. Čakajú už len, ako skončí moja batéria z auta po 2-3 rokoch na skládke za ich domom :-).

Ako si zatiaľ spokojný? Riešil si už nejaký servis?

Auto mám 14 mesiacov a 39000km. Zatiaľ spokojnosť a veľká radosť z jazdenia v tomto aute. Mal som zatiaľ jeden záručný servis, kde mi vymenili komplet všetky svetlá za nové lebo v predných bola nejaká nečistota a v zadných sa mi 1x objavila vlhkosť. Ešte bolo vymenené tesnenie na vodičových dverách a výmena kabínoveho filtra. To je všetok servis za rok.

Máš za sebou nejaké zaujímavé cesty?

Vždy, keď vyjdem z garáže, je to zaujímavé.

Dobre, a čo tak nejaké kuriózne príbehy?

Nie je to ani tak kuriózne, skôr zaujímavé pre niekoho, kto nad EV iba uvažuje a stále jazdí v spaľovacom aute. Odpovede na tieto otázky píšem v Chorvátsku, kde sme tento rok už druhý krát. Máme to z domu 645km a prišli sme sem celkom grátis. Doma som nabil batériu na 90% z mojej fotovoltickej elektrárne. Po 253 kilometroch sme sa zastavili na obed v maďarskom meste Sormás, kde je Tesla Supercharger. Tam sme znova nabili na 90% grátis, lebo z nejakého dôvodu sú zatiaľ všetky Tesla nabíjačky v Maďarsku bez poplatku.

Pokračovali sme do chorvátskeho Karlovacu a tam na čerpacej stanici Petrol sú 50kW nabíjačky tiež grátis. Takže cesta do Chorvátska s EV je možná a dokonca aj grátis :-). Kuriózna bola aj jazda po chorvátskej diaľnici. Odporcovia elektromobilov hovoria, že ich majitelia jazdia po diaľnici pomaly, aby vôbec niekam došli. Tak ja som narátal 4 české, 2 slovenské a ďalších asi 7 Octávií TDI rôznych národností, ktoré som predbiehal ja v mojom EV. Ani jedna nepredbehla nás :-).

Range anxiety – čo na to hovoríš?

Tento výraz poznajú hlavne komentátori na FB, ktorí nevlastnia žiadne EV. Majitelia na toto zabudnú po prvých pár dňoch jazdenia s EV. Ak máte možnosť nabíjať doma cez noc, máte v podstate vyriešené nabíjanie na cca 70-80% vašich kilometrov. Ostatné nabíjanie mimo domu vám vypočíta samé auto, alebo si pomôžete nejakou aplikáciou. Je to zmena uvažovania. Štatisticky sa každé vyrobené auto v priemere až 94% času jeho existencie nepoužíva. To znamená, že na nabíjanie je doooosť času.

Zdroj: Richard Volárik

Zmenil sa ti nejako život odkedy máš EV? Robíš niečo inak?

Áno, oveľa viac cestujeme autom. Ešte viac sa venujem elektromobilite a solárnym systémom, vysvetľujem, vyvraciam nezmysly, pomáham novým majiteľom Tesiel pri ich preberaní a ako práve teraz, odpovedám na otázky pre Môj Elektromobil.

Objímaš stromy?

Nie. Objímam manželku.

Súvisiacie články

Aké máš ročné/mesačné náklady na jazdenie?

Mám rodinný dom a na ňom 44 fotovoltických panelov. Asi 70% mojich kilometrov najazdím s elektrinou z domu. Pracujem doma a tak môžem väčšinou auto nabíjať cez deň a teda celkom grátis. Od môjho dodávateľa elektriny mám paušál pre EV, a tak mám v noci elektrinu za 0,075€/kWh. To je pri mojom aute cca 1,40€/100km, ak ho nabijem v noci.

V prvom roku jazdenia som neplatil za Tesla rýchlonabíjačky, lebo som mal “našetrené” voľné kWh za referrals. Je to keď si niekto kúpi Teslu na vaše odporúčanie, dostane on aj vy grátis 1500km nabíjania. Mesačné náklady sú rôzne v lete a v zime, v závislosti od intenzity slnečného svitu. Celkovo to nemám presne vypočítané, ale bude to okolo 500-700€ celkovo odkedy mám auto. Prepočítané na 39000km je to v priemere 1,50€/100km.

Nedávno si sa vrátil z výletu po Európe. Prezraď kam ste až zašli a koľko kilometrov ste spravili.

Boli sme až vo fínskom Rovaniemi tesne za severným polárnym kruhom. Boli sme 15 dní a celkovo sme najazdili 7246 kilometrov cez 12 krajín.

Zdroj: Richard Volárik

Absolvoval si už podobný aj spaľovacím autom?

Najďalej som bol spaľovákom v Dánsku, celkovo to vtedy bolo 2500km.

Ako si plánoval ubytovanie a nabíjanie? Cesta plus hotely?

Celú cestu a ubytovanie naplánovala moja manželka Linda. Na booking.com je možnosť vyfiltrovať iba hotely, ktoré poskytujú nabíjanie EV. Všetky sme mali asi 2-3 mesiace vopred zabookované. Vo väčšine hotelov je táto služba bezplatná. V dvoch sme platili 10€ a v jednom 15€ paušálne za nabíjanie v noci. Po ceste sme nabíjali hlavne na Tesla Superchargeroch. V Litve, Lotyšsku a Estónsku sa táto sieť ešte len buduje a preto sme tam nabíjali 1x na Ionity + 2x na Greenway.

Je niečo, čo ťa pri nabíjaní v hoteloch príjemne alebo nepríjemne prekvapilo?

Príjemné bolo, že v niektorých hoteloch sa síce platilo za parkovanie rovnako pre všetky autá, ale nabíjanie bolo zdarma. Nepríjemné bolo, že v jednom hoteli, kde bol Tesla destination charger, sme museli za nabíjanie zaplatit 15€, hoci to by malo byť zdarma.

Ktorý charger je pre teba top?

Tesla Supercharger.

Ako si zvládal cestu z pohľadu komfortu jazdy a šoférovania?

Šoférovanie v Tesle Model 3 je veľmi pohodlné a ani po vyše 850km za deň som nepociťoval nejakú väčšiu únavu alebo nebodaj bolesti chrbta. V niektorých iných autách som bol ako dolámaný už aj po ceste do Žiliny.

Najdlhšia trasa za jeden deň?

869 km.

Čo Santa? Ešte nejazdí na elektriku?

On predsa jazdí na soboch! Pýtal sa, odkiaľ sme a ako sme tam prišli. Tak zo Slovenska a prišli sme autom. Takú vzdialenosť normálnym autom? Nie, prišli sme lepším autom. Elektrickým. “Oh that’s wonderful”. Potom ešte pár technických otázok a nakoniec povedal “This is the way”. Toto povedal osobne Santa a o tom sa už ďalej nediskutuje 🙂

Spomínal si záhadné krabičky, z ktorých sa dalo nabíjať. Čo to bolo?

V Škandinávii sú na mnohých parkovacích miestach krabičky na stĺpikoch. V každej sú dve 230V zásuvky s 16A ističom. Počas cesty sme stretli nášho známeho, rodeného Fína a večer sme trošku pokecali o psoch a samozrejme aj o EVs 🙂. Opýtal som sa ho na účel tých krabičiek a odkedy ich tam majú. On hovoril, že si to pamätá odjakživa a určite sa tie krabičky používajú už od 80tych rokov v celej Škandinávii.

V zimnom období sa po zaparkovaní auto pripojí ešte do zásuvky (musí mať dodatočne namontované zariadenie) a to udržuje teplotu motora počas noci tak, aby nezamrzol a aby sa dal ráno ľahko naštartovať. “Je to aj preto, aby sa tak neničila baterka”. Skoro ma kleplo, lebo toto som fakt ani netušil, že takto funguje už niekoľko desaťročí + pokračuje to ďalej. Nikde v žiadnej diskusii o tomto nie je ani zmienka, lebo o tom v našich končinách vôbec nevieme.

Tu by som apeloval na ortodoxných zástancov spaľovacích motorov, aby sa aspoň zamysleli nad množstvom spotrebovanej elektrickej energie, ktorá nijako neslúži na pohyb vozidla, ale iba ho v podstate zachraňuje pred zmrznutím a v extrémnom prípade aj pred zničením. Dobré je, že tie zásuvky majú vybudované a pri prechode na EV ich môžu naďalej využívať oveľa efektívnejšie na nabíjanie. Nikde sa nebudú ťahať žiadne predlžovačky z panelákov 🙂

Ďakujeme za rozhovor.

Zdroj: Richard Volárik

Výber z rozhovorov, ktoré nájdete na MôjElektromobil.sk

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.