Uviaznuť na niekoľko hodín v stojacej kolóne nie je nič príjemného, najmä, ak vonku vyčíňa metelica a teplomer ukazuje hlboko pod nulou. Takáto mizéria čakala vodičov na I-95 vo Virgínii začiatkom januára. Medzi stovkami vodičov v autách so spaľovacími motormi sa našli aj ľudia, ktorí sedeli v elektromobiloch. V ňom sedel aj Dan Kanninen, ktorý na diaľnici uviazol vo svojej Tesle Model 3 a opísal 14-hodinové peklo vo fujavici. Aký mal dojazd, keď konečne prišla záchrana v podobe sypačov?
Dan bol vďačný za to, že na diaľnici uviazol v elektromobile. „Zatiaľ čo ostatní vodiči spaľovali benzín, aby zostali v teple, moja Tesla inteligentne nasmerovala energiu výlučne na reguláciu teploty,“ opísal na vlastnom blogu bývalý spolupracovník Bieleho domu v Agentúre na ochranu životného prostredia. „Zatiaľ, čo sa ostatní vodiči trápili kvôli klesajúcim zásobám pohonných hmôt, moje auto monitorovalo spotrebu energie a postupne som nadobudol pokoj, ktorý ostatní vodiči strácali,” dodal. Dan Kanninen sa potom ostro pustil aj do článku publikovanom na The Washington Post, v ktorom autor Charles Lane tvrdil, že dopravná zápcha by bola horšia, keby bolo každé vozidlo elektrické. V krátkom stĺpčeku uviedol, že by cesta mohla byť posiata „mŕtvymi elektromobilmi”.
Lenže skúsenosť Dana ukázala pravý opak. Veľa vodičov vyčerpalo nádrž skôr, než prišla záchrana v podobe pluhov a ťažkej techniky a rýchlostná cesta tak bola plná nepojazdných benzínových a dieslových veľkoobjemových áut. Bývalý styčný pracovník Bieleho domu sa vyhradil proti tomuto článku a uviedol, že vodiči elektromobilov sa neobávajú o dojazd svojich áut v dopravnej zápche, pretože väčšina majiteľov si batérie pravidelne dobíja cez noc a v práci, zatiaľ čo vodiči vozidiel so spaľovacím motorom ich dotankujú, až keď sú v spodnej tretine nádrže.
Kanninen tiež priložil fotku, na ktorej vidno, ako pohodlne trávi pomaly plynúce hodiny. Vonku zatiaľ zúrila fujavica, centimetre snehu sa vrstvili vôkol neho, no on v teple a komforte sledoval na centrálnom displeji seriál na Netflixe. Jeho Tesla Model 3 mala dojazd 50 míľ, keď sa konečne dostal k nabíjacej stanici. Treba však objektívne dodať, že niektoré elektromobily nemali dostatočne nabitú batériu a napokon dlhé čakanie v snehu a chlade nezvládli, čo dokazuje záber kanadského kamionistu, ktorý zverejnil snímku inej Tesly, avšak vybitej.
Napriek tomu jeden z testov, ktorý prebehol v mrazivom počasí Nórska ukazuje, že elektromobily dokážu s energiou ozaj efektívne pracovať aj pri nízkych teplotách. Odstavený Model 3 fungoval so zapnutou klimatizáciou až 72 hodín. Ďalší test preveril plne nabitý Model 3 pri -10 °C a vydržal viac ako 45 hodín. Teploty pod bodom mrazu síce spomaľujú chemické reakcie v batériových článkoch, čo si vyžaduje, aby auto spotrebovalo viac energie na udržanie teploty batérie, ako aj na vykurovanie kabíny, no praktické záťažové testy ukazujú, že v takýchto podmienkach vozidlo dokáže efektívne distribuovať energiu a posádke dokáže vytvoriť komfortné podmienky na pomerne dlhý čas, počas ktorého je vysoko pravdepodobné, že dorazí záchrana.