Elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom (EREV) sú stále aktuálnou témou vo svete automobilizmu. Nedávno predstavené modely Scout Terra a Traveler, očakávané na trhu v roku 2027, ponúkajú revolučnú možnosť: voliteľný systém Harvester, ktorý pridáva benzínový motor na predĺženie dojazdu. Zatiaľ čo batériové verzie sľubujú dojazd do 560 km, s Harvesterom by mohol stúpnuť na viac ako 800 km. Tým sa rieši problém s častým nabíjaním, napríklad pri ťahaní prívesu. Správu priniesol portál InsideEVs.
Formálnejšie známe ako sériové hybridy, EREV sú batériovo-elektrické vozidlá, ktoré pridávajú palubný generátor na dobíjanie batérie, čím sa predlžuje ich dojazd. Týmito generátormi sú benzínové motory, ktoré spaľujú fosílne palivá pre pohon. Ich motory nie sú mechanicky spojené s hnanou nápravou, čím sa odlišujú od plug-in hybridov, v ktorých sa krútiaci moment z elektromotora a benzínového motora spája na pohon kolies.
Otázkou zostáva, ako tieto modely budú využívané v praxi. Podobne ako pri PHEV existuje riziko, že vodiči budú preferovať benzín pred nabíjaním. Historické dáta z plug-in hybridov ukazujú, že mnohí majitelia vozidlá často nenabíjajú, čo by mohlo znamenať, že potenciál EREV systémov ostane nevyužitý. Je tomu ale naozaj tak?
Záleží od automobilky
Pre automobilky ako Scout či Ram je však tento koncept strategický. Umožňuje plynulý prechod na plne elektrické modely, pričom zákazníci si zvyknú na EV technológie. Napriek tomu ostáva veľa nezodpovedaných otázok: aký bude reálny dojazd v praxi, a hlavne – budú zákazníci ochotní tieto vozidlá pravidelne nabíjať?
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nabíjanie elektromobilov: Prehľad služieb od automobiliek aj nabíjanie pri obchodoch
- Nissan Sakura sa stal najpredávanejším elektromobilom Japonska
- Alternatíva k Hyundai Inster? Toto by mohla byť nová Kia EV1
Podobné modely, ako BMW i3 s voliteľným generátorom, ukázali, že reálny prínos EREV systémov môže byť značne obmedzený. Ich používanie často závisí od toho, ako automobilka nastaví preferencie – kedy sa generátor zapne, alebo aký má vozidlo dojazd na elektrinu. Napríklad Ram Ramcharger má podľa špecifikácií motor s veľkým objemom, čo môže naznačovať vysokú závislosť od benzínu pri väčšom zaťažení.
Priemerný kupujúci zrejme nebude vnímať rozdiel medzi EREV a PHEV. Pokiaľ však regulátori nezačnú vyžadovať transparentné dáta o používaní týchto technológií, bude ťažké posúdiť ich reálnu efektivitu. Budúcnosť EREV modelov tak závisí nielen od technologických inovácií, ale aj od zmien v správaní vodičov a prísnejších regulačných požiadaviek.