MojElektromobil

Elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom (EREV) sú stále aktuálnou témou vo svete automobilizmu. Nedávno predstavené modely Scout Terra a Traveler, očakávané na trhu v roku 2027, ponúkajú revolučnú možnosť: voliteľný systém Harvester, ktorý pridáva benzínový motor na predĺženie dojazdu. Zatiaľ čo batériové verzie sľubujú dojazd do 560 km, s Harvesterom by mohol stúpnuť na viac ako 800 km. Tým sa rieši problém s častým nabíjaním, napríklad pri ťahaní prívesu. Správu priniesol portál InsideEVs.

Formálnejšie známe ako sériové hybridy, EREV sú batériovo-elektrické vozidlá, ktoré pridávajú palubný generátor na dobíjanie batérie, čím sa predlžuje ich dojazd. Týmito generátormi sú benzínové motory, ktoré spaľujú fosílne palivá pre pohon. Ich motory nie sú mechanicky spojené s hnanou nápravou, čím sa odlišujú od plug-in hybridov, v ktorých sa krútiaci moment z elektromotora a benzínového motora spája na pohon kolies.

Scout Traveler
Scout Traveler

Otázkou zostáva, ako tieto modely budú využívané v praxi. Podobne ako pri PHEV existuje riziko, že vodiči budú preferovať benzín pred nabíjaním. Historické dáta z plug-in hybridov ukazujú, že mnohí majitelia vozidlá často nenabíjajú, čo by mohlo znamenať, že potenciál EREV systémov ostane nevyužitý. Je tomu ale naozaj tak?

Záleží od automobilky

Pre automobilky ako Scout či Ram je však tento koncept strategický. Umožňuje plynulý prechod na plne elektrické modely, pričom zákazníci si zvyknú na EV technológie. Napriek tomu ostáva veľa nezodpovedaných otázok: aký bude reálny dojazd v praxi, a hlavne – budú zákazníci ochotní tieto vozidlá pravidelne nabíjať?

Nemali by ste prehliadnuť:

Podobné modely, ako BMW i3 s voliteľným generátorom, ukázali, že reálny prínos EREV systémov môže byť značne obmedzený. Ich používanie často závisí od toho, ako automobilka nastaví preferencie – kedy sa generátor zapne, alebo aký má vozidlo dojazd na elektrinu. Napríklad Ram Ramcharger má podľa špecifikácií motor s veľkým objemom, čo môže naznačovať vysokú závislosť od benzínu pri väčšom zaťažení.

Technológia EREV pri RAM Ramcharger
Technológia EREV pri RAM Ramcharger | Zdroj: InsideEVs

Priemerný kupujúci zrejme nebude vnímať rozdiel medzi EREV a PHEV. Pokiaľ však regulátori nezačnú vyžadovať transparentné dáta o používaní týchto technológií, bude ťažké posúdiť ich reálnu efektivitu. Budúcnosť EREV modelov tak závisí nielen od technologických inovácií, ale aj od zmien v správaní vodičov a prísnejších regulačných požiadaviek.

Náš tip
Ktoré Plug-in hybridy nás zaujali v roku 2024? Redaktori MôjElektromobil.sk našli svojich favoritov
2. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+