MojElektromobil

kia logo partner

ODHALENIE MÝTU

Obava z dojazdu, teda strach, že nám dôjde elektrina skôr, než sa dostaneme do cieľa, je fenomén modernej doby a jeden z uvádzaných dôvodov, prečo si nekúpiť elektromobil.

Podľa globálnej správy agentúry Deloitte* sú dojazd a nedostatočná nabíjacia infraštruktúra stále tie najčastejšie obavy týkajúce sa elektromobilov, ktoré trápia vodičov na mnohých hlavných trhoch sveta.

Obavy z dojazdu reálne ovplyvňujú potenciálny predaj a je prekvapivé, že naďalej pretrvávajú, hoci mnohé elektromobily dnes už prejdú na jedno nabitie stovky kilometrov.

Čo teda treba urobiť, aby sme tieto pochybnosti prekonali?

kia go electric

ODMIETNUTIE TRADÍCIÍ

Ricardo Oliveira, analytik automobilového priemyslu pôsobiaci v rámci platformy World Shopper v Španielsku, je niečo ako odborník na vyvracanie negatívneho vnímania  elektromobilov. Nedávno podnikol za volantom elektrického vozidla Kia e-Niro 4100-kilometrovú cestu, počas ktorej navštívil päť európskych krajín, aby preskúmal postoj miestnych ľudí k elektromobilom i to, ako majitelia prekonávajú obavy z dojazdu.

„Ľudia sú naviazaní na tradície,“ hovorí Ricardo. „Pre každého, kto celý život jazdil na benzínovom alebo naftovom aute, je ľahké popierať existenciu životaschopných alternatív. Ľudia, ktorým nie je jasná koncepcia elektromobilov, väčšinou ani nevedia, aký dojazd ponúkajú či aké ľahké je ich nabíjanie.

„Trpia strachom z dojazdu elektromobilu ešte skôr, než nad nejakým vôbec začnú uvažovať,“ dodáva Ricardo.

Tvrdí, že základom prekonania obáv z dojazdu sú informácie. „Stále viac zákazníkov v Európe zvažuje prechod na elektrinu. Takmer každý, s kým som sa počas svojej cesty rozprával, mal pocit, že by tento krok s väčšou pravdepodobnosťou urobili, ak by sa mohli viac spoľahnúť na nabíjaciu sieť.“

Kľúčom k prekonaniu strachu z dojazdu je jednoduchý prístup k nabíjacím zariadeniam pre vozidlá. A v prípade, že máte príjazdovú cestu alebo garáž, nie je nič ľahšie ako nabíjať doma.

kia go electric

DOMOV JE TAM, KDE JE NABÍJAČKA

Pre mnohých predstavuje nabíjanie doma kľúč k vlastníctvu elektromobilu – a tiež jednu z jeho úplne najväčších výhod.

Najsilnejšiu pozíciu majú majitelia elektromobilov s vlastnou príjazdovou cestou alebo garážou, pretože si môžu nechať namontovať nástennú nabíjačku a nabíjať podľa potreby – často v noci.

„Ide len o to, aby ste auto po príchode domov pripojili,“ dopĺňa Ricardo. „Keď nabíjate v súkromí, nemusíte čakať, kým sa dostanete na rad. Môžete si v pokoji vychutnať večer alebo sa vyspať a vozidlo sa nabije samo.

Počas svojej výpravy som stretol mnohých používateľov elektromobilov, ktorí sa desia predstavy, že by mali niekedy znova navštíviť čerpaciu stanicu. Každý deň odchádzajú z domu s doplna nabitým akumulátorom a len zriedkakedy musia využívať verejné nabíjanie.

Nabíjanie doma je zároveň najlacnejší spôsob prevádzky vozidla, pretože majitelia môžu svoje vozidlo pripojiť do siete v noci a využívať nižšie nočné sadzby za elektrinu.“

kia go electric

PRÍPRAVA

Čo však v prípade dlhších ciest? Počas celodenných jázd naprieč krajinou či výletov s prenocovaním, keď ste ďaleko od svojej súkromnej nabíjačky? Koniec koncov, elektrické vozidlá teraz ponúkajú dlhší dojazd než kedykoľvek predtým, ale stále nie výhody plnej nádrže.

„Dlhé cesty elektromobilom sa stále viac a viac stávajú skutočnosťou,“ tvrdí Ricardo. „Naďalej je však zásadne dôležité plánovanie, najmä ak neviete zaručiť, či ho na konci cesty budete mať kam pripojiť. Pre mnohých to znamená stráviť len zopár minút v aplikácii a nájsť vhodnú nabíjaciu stanicu po ceste.“

A to nie je všetko. Rozmach automobilových telematických služieb umožňuje majiteľom elektromobilov vyhľadávať nabíjacie miesta v okolí či možnosti dobitia na trase pomocou zabudovaného navigačného systému. Vďaka rastúcemu počtu rýchlonabíjacích staníc pri hlavných dopravných tepnách vznikajú tzv. „rýchlonabíjacie koridory“, takže to často už nie je zložitejšie než nájsť najbližšiu čerpaciu stanicu.

„Vodiči si zvykajú myslieť na nabíjanie a pri dlhých cestách sa to nelíši od dopĺňania paliva,“ vysvetľuje Ricardo. „30- až 45-minútová zastávka na nabíjanie znie ako nepríjemnosť, je to však dobrá zámienka, aby ste si dali kávu a povystierali nohy.

A to sa odporúča počas dlhej jazdy v každom aute, o elektrickom ani nehovoriac.”

POCIT BLÍZKOSTI

Existujúca nabíjacia sieť pre automobily v Európe sa každý mesiac rozširuje a vylepšuje, pričom celkový počet verejných nabíjacích staníc sa tu za posledných päť rokov viac ako strojnásobil.

Je pravdepodobné, že si ľudia vďaka tomu postupne navyknú na predstavu nabíjania vozidla.

„Mnohé prekážky, ktoré ľudia vnímajú, ako napríklad obavy z dojazdu a nabíjanie, sa už riešia,“ dodáva Ricardo. „Väčšina majiteľov nabíja svoj elektromobil doma, no výraznejšia prítomnosť verejných nabíjacích sietí môže ľudí presvedčiť, že sa oplatí prejsť na elektrinu.

Ak viac vodičov uvidí iných ľudí úspešne nabíjať svoje elektromobily, možno už žiadne ďalšie presviedčanie nebude potrebné.“

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

11. novembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+