MojElektromobil

Tím výskumníkov z Technickej univerzity v Grazi analyzoval potenciálne nebezpečenstvá a škody spôsobené vodíkovými vozidlami v tuneloch. Z analýzy vyplýva, že nebezpečné situácie sú v zásade nepravdepodobné, ale v extrémnych prípadoch môžu byť škody obrovské. Správu priniesol portál electrive.

Vodíkových áut je na našich cestách stále málo, a to aj v porovnaní s batériovými elektromobilmi. Začiatkom roka išlo presnejšie o 4 osobné vozidlá a 5 autobusov. Preto je stále málo skúseností s poznatkami, čo sa stane počas nehody.

toyota mirai h2
Začiatkom roka sa nám podarilo zachytiť polovicu všetkých prevádzkovaných vozidiel Toyota Mirai na Slovensku | Zdroj: Tomáš Meňuš

Samozrejme, výrobcovia prijali preventívne opatrenia týkajúce sa vysoko horľavého vodíka. Napriek tomu je dôležité pripustiť aj scenáre „čo ak?“. V rámci projektu HyTRA sa Technická univerzita v rakúskom Grazi zaoberala rôznymi typmi nehôd vozidiel na vodíkový pohon, a to najmä v tuneloch. Aké nebezpečenstvá hrozia ľuďom a statike tunelov, a aké opatrenia možno prijať na minimalizáciu týchto rizík?

Extrémna sila

Vzhľadom na doterajší nízky objem vodíkovej dopravy v tuneloch neexistujú prakticky žiadne empirické údaje o skutočných nehodách vozidiel na vodíkový pohon. Ak však dôjde k nehode, vysoká energetická hustota vodíka a vysoký tlak, pri ktorom je uskladnený, kombinujú veľmi vysoký deštrukčný potenciál. To však hrozí len v prípade, že zlyhá bezpečnostný systém vodíkovej nádrže.

solaris urbino h2
Vodíkové autobusy Solaris Urbino v Bratislave | Zdroj: DPB

Podľa platných noriem sa vodík v osobných vozidlách skladuje pod tlakom 700 barov a v nákladných vozidlách a autobusoch pod tlakom 350 barov. V prípade poškodenia nádrže sa rýchlo uvoľní veľké množstvo energie. Ak sa však vodík vznieti, horí pri teplote viac ako 2 000 °C. Hoci sú nádrže veľmi robustné a dobre chránené proti mechanickému poškodeniu, nedokážu však plne odolať nárazu zozadu do nákladného vozidla.

Vypracovali tri scenáre

Vo väčšine prípadov je vplyv vodíkového pohonu vozidla počas nehody zanedbateľný. V prípade vážnych havárií sú však možné tri rôzne scenáre ohrozenia.

V prvom prípade sa pri zvýšení tlaku v dôsledku tepelného vplyvu, napríklad požiaru vozidla, spustí tepelné tlakové odľahčovacie zariadenie (TPRD), ktoré uvoľňuje vodík z nádrže riadeným prúdom. Svojou činnosťou udržuje tlak na určitej úrovni a zabraňuje výbuchu nádrže. Ak sa však vypustený vodík vznieti – čo sa môže ľahko stať pri zmiešaní so vzduchom – plameň smeruje k pevnému bodu na zemi. To je stále nebezpečné, pretože vodík horí bez farby a zápachu.

honda cr-v hydrogen
Vodíková Honda CR-V e:FCEV | Zdroj: Honda

Nemali by ste prehliadnuť:

Ak TPRD zlyhá, nádrž môže vybuchnúť, čím sa vytvorí tlaková vlna, ktorá sa rozšíri do celého tunela. V okruhu približne 30 metrov hrozí smrť, do vzdialenosti približne 300 metrov hrozia vážne vnútorné poranenia, napríklad krvácanie do pľúc, a vo väčšej vzdialenosti je ešte stále riziko prasknutia ušných bubienkov.

modulo h2bus
Vodíkový M&I Modulo H2Bus | Zdroj: mirec240, evidencia-dopravcov.eu

Tretí scenár je najmenej pravdepodobný: ten nastane, ak sa vodík uvoľní bez vznietenia. Vodík ako najľahší prvok v periodickej tabuľke stúpa a zhromažďuje sa v oblaku pod stropom tunela. Ak sa tam nachádza zdroj vznietenia (napr. horúce lampy alebo elektrický výboj zo spustenia ventilátora), nasleduje výbuch vodíkového oblaku, ktorý tiež spôsobí tlakovú vlnu.

Na minimalizáciu rizík výskumný tím odporúča prísnejšie rýchlostné limity monitorované pomocou kontroly úsekov, presné kontroly dodržiavania rozostupu a skoršie zobrazovanie rýchlostných limitov v dopravných zápchach, aby bola rýchlosť pri príchode na koniec kolóny už dostatočne nízka na to, aby v prípade nárazu zozadu spôsobila len malé škody.

Náš tip
Prečo sa oplatí využívať ultrarýchle nabíjanie OMV eMotion?
4. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+