Elektromobilita na celom svete už zopár rokov existuje v rámci nerovnice medzi veľkým dopytom a malou ponukou. Tento trend trvá dlho. S pribúdajúcimi modelmi elektromobilov sa pomer paradoxne zväčšuje. Doba elektrická už nastupuje a čoraz viac motoristov by rado siahlo po tomto druhu pohonu. Je však v 21. storočí jednoduché kúpiť si nový elektromobil? Prinášam vám moje subjektívne zamyslenie sa nad skutočnou – vôľou či nevôľou automobiliek vyrábať elektrické autá.
Historické okienko
V roku 1996 sa začal jeden z najtemnejších príbehov o sabotovaní elektromobilov. Firma General Motors začala vyrábať a distribuovať do niektorých štátov v USA na tú dobu moderný a elegantný elektromobil s názvom EV1. Vodiči boli nadšení, verejnosť auto prijala tiež s úspechom.

Autá boli prenajímané vodičom formou operatívneho leasingu. Namiesto rozšírenia výroby a spustenia elektromobility naplno sa stalo čosi, čo nikto nečakal. GM postupne takmer všetky vozidlá prenajímateľom odobralo a dalo ich zošrotovať. Nezabrali protesty ani propagovanie incidentu v médiach.
Odvtedy koncern GM žiadny elektromobil nevyrobil až do príchodu hybridu Ampera a pred pár krátkymi rokmi aj Chevroletu Bolt. V EU bol nazývaný Opel Ampera-e, vyrábalo sa iba v minimálnych počtoch a s dostupnosťou len v niektorých krajinách.
V 90. rokoch a začiatkom nového milénia vznikli ale aj ďalšie modely iných značiek, ktoré poháňala energia z batérií. Rovnako ich výroba a vývoj boli zastavené a predaje zrušené. Na internete je možné nájsť celý hodinový dokument venovaný tomuto príbehu.
Technická nepripravenosť alebo iný dôvod?
Vyššie spomínaná firma uviedla ako jediný a veľmi ľahko spochybniteľný argument nekvalitné batérie a materiály pri výrobe. Od užívateľov však na túto tému nie sú žiadne záznamy. Ktokoľvek, kto vie čítať medzi riadkami pochopí, že v tom čase by bolo pre výrobcov vyrábanie elektromobilov na úkor žravých amerických áut omnoho menej zaujímavé, a to z pohľadu zisku či následného servisu.
Ropná lobby zafungovala bravúrne. Dnes, vyše dvadsať rokov po tomto fiasku, sú elektrické autá oficiálne predávané ako výkladná skriňa rôznych značiek. Hromadnejšie presadzovanie áut na batérie dostáva ale stále jednu ranu za druhou. Hlavne od samotných výrobcov.
Ako je to teda s ochotou ponúkať elektrické autá výrobcami?
Rád by som nadviazal na moje slová z článku o živote s jazdeným elektromobilom, kde tvrdím, že v rokoch 2011 a 2012 firmy Nissan a Tesla skutočne začali revolúciu v hromadnej výrobe elektromobilov. Bol to okamih, kedy sa predaje elektrických áut rozbehli rádovo v tisícoch kusov. Takýto rozmach sa už nepodarilo len tak zastaviť.
Napriek tomu si dovolím vyhlásiť, že jedine automobilka Tesla to s výrobou týchto áut myslela vážne od začiatku. Naplánované je jedine zvýšenie výrobnej kapacity a viac modelov v ponuke. Na druhej strane Nissan, kedysi priekopník s modelom Leaf, dnes stagnuje.
Druhá generácia Leafu prišla už s vopred známym nedostatkom – s nálepkou „rapidgate“. Jedná sa o ignorovanie fyzikálnych vlastností batérie, keď sa pri jazde a rýchlonabíjaní zohrieva. Vďaka neprítomnosti akéhokoľvek tepelného manažmentu až prehrieva. Výrazne to znižuje výkon a rýchlosť nabíjania. Auto obmedzí rýchlosť prijímanej energie, aby aspoň mierne chránilo batériu. Zároveň naviac zvyšuje poškodenie a degradáciu batérie.
Trvalo dva roky, kým Nissan zareagoval. Po nespočetných sťažnostiach majiteľov, ako náplasť na krvácanie z tepny, ponúka softwarový update, ktorý zvyšuje rýchlosť nabíjania. Softwarovo sa však prehrievanie batérie, uzatvorenej v konzerve, nevyrieši. Je len otázkou času, aké poklesy kapacity budú tieto autá mať o rok, dva či tri.
Súčasne toto vozidlo ako jediné v Európe zostáva verné japonskému konektoru pre rýchlonabíjanie CHAdeMO, ktorého konektory už nie je v pláne montovať na novšie a výkonnejšie nabíjacie stojany (napr. siete Ionity). Nissan tak spečatil Leafu nálepku „auto do mesta a okolia“. Ak by tomuto autu už pri vývoji pripravili niektorú verziu termomanažmentu, bola by radosť s Leafom cestovať aj na dlhé trasy.
Snáď ešte horšie sa Nissan zachoval pri elektrickej verzii modelu eNV200. Na rozdiel od Leafu, je toto auto vybavené technickým zariadením dovoľujúcim v priestore batérie jej chladenie aj vykurovanie. Vďaka nepraktickému rozhodnutiu Nissanu, je možné teplotu batérie manažovať iba pokiaľ je vozidlo pripojené k rýchlonabíjačke so zapnutým zapaľovaním.
Reálne to znamená, že vodič musí 45 minút počas nabíjania sedieť v aute a mať zapnuté vozidlo, inak sa začne prehrievať ako jeho súrodenec. Jedná sa pritom len a len o úpravu softwaru. Nič viac. Vďaka týmto dvom absurditám, je značne znepríjemnené cestovanie na dlhšiu vzdialenosť s oboma týmito autami. Nissan si tým vedome zabezpečil väčšiu degradáciu batérii ako jeho konkurenti. Je to ale výborný argument pre predaj spaľovacích áut Nissan. Tie predsa ničím podobným netrpia a sú lacnejšie…

Nissan je len jeden z mnohých
Pri tejto japonskej značke je to pre mňa veľmi ťažké pochopiť. Ich priekopnícky model Leaf pred 9 rokmi pôsobil ako to najlepšie, čo Nissan dokáže vyrobiť. Očakávalo sa, že s elektromobilitou to myslia vážne. Neskôr sa však podobne „ochotne vyrábať čisté vozidlá“ zachovali aj ďalšie zvučné značky. Hyundai, Fiat, GM, Ford ale aj Toyota.
Tá pre zmenu takmer všetko stavila na hybridy, ktoré patria medzi akési čiastočné riešenie. Vyhlasuje, že elektrina nie je tým správnym pohonom a to aj napriek výrobe čisto elektrickej RAV4 koncom 90. rokov. Presne povedané: Takeši Ucimajda (kľúčová osoba v Toyote) vyhlásil, že problém elektromobilov je životnosť batérií a ich dlhé nabíjanie. Paradoxom je, že tie isté batérie, iba v menšom prevedení, má aktuálne pravdepodobne každé druhé predané auto Toyota vo svete.
Ford nás masíruje v rôznych intervaloch o jeho plánoch na elektrifikovanie flotily. Sľubuje elektrický Mustang. Aké percento predaja tvorí toto vozidlo v ich portfóliu? Pôsobí to pomerne nesúladne s ponukou jediného elektromobilu v ponuke. Ford Focus electric. Na Slovensku máme registrovaný 1ks! Dojazdom ani použitou technikou nič zaujímavé.
Fiat je kapitola sama o sebe. Vyhlásenia nebohého riaditeľa tohto kedysi slávneho koncernu o tom, ako prerábajú na výrobe každého kusu elektrického modelu 500e; a s prosbou o jeho nekupovanie, je nešťastne pamätná hláška. Kvôli papierovým emisiám a ponuke čistého pohonu na trhu, toto vozidlo vyrábali iba pre Kaliforniu. Okrem prototypov a štúdii je to jediný elektromobil z portfólia koncernu. Na rozdiel od Nissanu, mu ale nechýba tepelný manažment batérie. Paradoxne tým v niektorých bodoch dáva japoncom „na frak“. Na prekvapenie všetkých mu nezmyselne chýba rýchlonabíjanie. Prakticky sa nedá s autom opustiť prostredie mesta.
Nuž pozrieme sa na Hyundai? Mohli by ste namietať, že som ho zaradil medzi značky, ktoré vedome zdržiavajú masívnejší nástup elektromobilov. Problémom výrobcu z južnej Kórei sú počty vyprodukovaných kusov. Dokážu navrhnúť a dostať do výroby vynikajúce a efektívne produkty. Model Ioniq prišiel na trh v roku 2016. Prakticky ihneď po uvedení bolo oznámené vypredanie produkcie na daný rok. Doby dodania sa pohybovali podľa dostupných informácií okolo 9-12 mesiacov. Pokynom pre predajcov bolo ponúkanie hybridnej verzie tohto auta.
Taká Škoda so svojimi populárnymi SUV dáva v poradovníkoch podobné informácie. Na rozdiel od Hyundai ale neprodukuje rádovo stovky kusov, ale mnohé tisíce a hľadá možnosti navýšenia výroby! Podobný scenár sa opakuje aj pri novinke Hyundai Kona a jej súrodencovi od automobilky Kia – model eNiro. Zatiaľ bol uvedený na trh len v niektorých krajinách nášho kontinentu, a už takisto hlási vypredanú produkciu na tento rok.
Kona navyše začiatkom roka znížila výrobu z cca 5.000ks mesačne na menej ako polovicu. Či už je to pre príchod a zdieľanie batérii pre model e-Niro, zvýšeniu jej výroby, alebo je v tom oddialenie predajov týchto áut na čo najdlhšiu dobu, môžeme len diskutovať.
Vedomé zdržiavanie predajov
Niektoré z týchto skutočností sa dajú pochopiť, mávnuť nad nimi rukou alebo dočasne akceptovať. Protiklad tvorí automobilka Tesla. Značka, o ktorej nemôže byť pochýb, že má v záujme vyrobiť a dodať čo najviac elektrických áut. Po zdĺhavom nabiehaní výroby Modelu 3 sa produkcia konečne pohybuje na číslach 5.000 sž 7.000 kusov týždenne!
Porovnajte si to s Nissanom eNV200. V pláne na rok 2019 bolo vyrobiť cca 7.000 vozidiel. Po nátlakoch kupujúcich a naozaj veľkému dopytu, výrobca prehodnotil plán. Podľa informácii z francúzskeho Nissanu by mal vyrobiť za rok 9.000-10.000 vozidiel. To sú dva týždne výroby Modelu 3. Tesla navyše extrémne drahé modely S a X vyrába súbežne v množstvách okolo 15 000 kusov kvartálne.
Kto zavádza a prečo automobilky vedome sabotujú svoje modely?
Ropná lobby je tu už vyše sto rokov. Dennodenne tento priemysel zarába nehorázne peniaze ako pre rafinérie, tak aj pre automobilky. Automobilky dodnes predávajú náhradné diely dennej spotreby za prehnané sumy. Čím skôr by prehodili výhybku na čistejší spôsob dopravy, tým skôr by prišli o tieto príjmy.
Osobne za najviac ironický považujem koncern VW. Automobilku, ktorá pred 4 rokmi mala dieslovú alternatívu pre každý svoj model a svoje elektrifikované modely Up a Golf začínala postupne uvoľňovať na trh, aby pokryli papierovo aj túto kategóriu. Po afére „dieselgate“ v roku 2015, kedy na povrch vyšli skutočné podvody s emisiami, je zrazu tento koncern najviac „ecofriendly“. V ich plánoch počujeme o ohromnej elektrifikácii svojich modelov.
Och, koľká úprimnosť a záujem o čistejšiu dopravu. Celé tieto plány dávajú do praxe uvedením absurdnej elektrickej dodávky e-Crafter. Auto, ktoré v zime reálne prejde max.100km. S kúrením, rovnakou technikou ako e-Golf a tiež s problémom prehrievania batérie. Jeho cenovka je vysoká (cca 70.000€), aby bol zaručený čo najmenší počet ekologicky zmýšľajúcich ľudí prejavujúcich záujem o tento a nie dieslový model. E-Golf s tou istou technikou stojí polovicu.
Audi e-tron mala byť výkladná skriňa Audi. Prišlo s meškaním niekoľkých dlhých mesiacov a technickými problémami. Jeho parametre ma vôbec neohúria a spotreba atakuje najvyššie čísla v tabuľkách všetkých elektromobilov. S cenovkou Tesly to na mňa pôsobí dosť rozpačito.
Trend nemožno zastaviť
V dnešnej dobe už trend rozmachu elektromobilov nemožno zastaviť. Nedokážu to ani ropné spoločnosti, ani automobilky vyrábajúce spaľovacie autá viac než sto rokov. Napriek tomu sa týmto firmám darí spomaľovať nábeh na alternatívny zdroj pohonu, bojkotovať ho. Samotnými rozhodnutiami o technickej špecifikácii ich umelo znehodnocovať voči ostatným výrobkom.
Ak už aj vyrobia výborné elektrické auto, neurobia nič viditeľné pre rozbehnutie výroby vo väčšom počte. Niekedy mi to pripadá ako príbehy mojich rodičov o Škodovke z Tuzexu. Pokiaľ bude táto tendencia pokračovať, Nórsko bude naďalej veľmi dlho jedinou krajinou, kde možno bežne stretnúť elektromobil na cestách. V ostatných štátoch Európy to bude príjemné spestrenie.
Pri kúpe nového elektromobilu by som osobne zvažoval, či dám zarobiť značke, ktorá roky proti elektromobilom verejne vystupovala, ignorovala ju a „otočila“ len nedávno. Snáď sa dočkáme čoskoro aj oficiálneho predaja Tesly na Slovensku. Nech má čo najviac zákazníkov na výber.
Rád by som uveril, že intenzita, s akou sa začínajú automobilové koncerny predbiehať v uvádzaní nových elektrických modelov, je len začiatok doby elektrickej. Ako to vnímate vy? Súhlasíte s mojím názorom, alebo ho považujete za prehnaný? Dajte mi vedieť v diskusii pod článkom.
Článok je osobný blog autora a nemusí sa stotožnovať s názorom redakcie.
Ked vylepsia zalezitosti okolo baterii potom sa moze zacat ozajstny rozvoj elektromobility. Pri sucasnych technologiach je masovy rozvoj uplne nerealna vec.
Baterie sa zlepsuju kazdy rok vyrazne. Teda opat Tesla ako lider. Zvysuju hustotu, pouzivaju coraz efektivnejsie clanky, znizuje sa podiel degradacie. Zatial neexistuje dokonala bateria, ale ten vyvoj tu je a nasadzovanie do praxe tiez. Vidno to aj u baterii Hyundai, ktore maju vynikajucu odolnost voci degradacii a tiez su mimoriadne efektivne.
Aj z mojho pohladu najsitnejsie baterie na trhu v Nissanoch vydrzia viac ako ktokolvek ocakaval https://www.teslamagazin.sk/nissan-leaf-baterie-vyuzitie/. Ak by neslo o cielene zdrziavanie v duchu vyssie uvedeneho clanku, uz dnes by nikto o spalovak ani nezavadil…
Pozor, ten clanok na konkurencnej stranke ma daleko od realnych cisiel. Asi bol len prebrany od vyhlasenia NIssanu (bez rozmyslania a pocitania s existujucimi udajmi), kde je vsak problem. Prave Nissan mal do r. 2013 problemy s bateriami, ktore menil a tiez im uz neverim ani nos medzi ocami. Je smutne, ak pocitaju so zivotnostou svojho produktu pohananeho elektrinou iba na 10r !! Aj tu vidno rozdiel voci Tesle, ktora svoje auta aktualne chce dimenzovat na zivotnost baterii a to je 1-1,5 miliona km ! Aj ked to bude urcite znacne menej v realy, je teoretickych 22r od nissanu len vysmech v podobe excelovskej tabulky. Asi Nissan pocita so zostatkovou kapacitou baterie tak 15 percent. Inak si to neviem vysvetlit.
V zasade som len chcel potvrdit z praxe (mam uz 3. EV a mal som aj Leafa2) hlavnu myslienku clanku a to, ze ak by sme to s prechodom do tohto storocia rozvojom elektromobility a hlavne vyrobou „normalnych“ baterii pre podporu vyroby ELE z FV mysleli vazne, tak uz davno tu neriesime hluposti, ci EV ano alebo nie… Konkretne cisla, ci baterka vydrzi tolko a tolko neriesim, lebo naozaj uz pri dnesnych „sitnich“ technologiach je mozne dosiahnut co pise Tesla a to sme 30 rokov pozadu za tym, kde by sme mali dnes byt…
Nie je pravda, ze techn.vyspelost baterii alebo chybajuca nab.infrastruktura je prekazkou.
Vdaka route planneru https://abetterrouteplanner.com/ sa zaujemcovia mozu interaktivne presvedcit, ze dojazd a hustota nabijaciek je plne postacujuca
(Tesla 3 Long Range ma dostatocny dojazd na pohodlne cestovanie aj na dlhe vzdialenosti: napr. 1000km jazda trva 9h v aute + 1h15min. na rychlonabijackach, t.j. cca 3x prestavka po 25min., ktoru si kazdy da aj tak kvoli WC a obcerstveniu)
Isli by ste aj partia napr.5-ti kamarati (5 e-aut) ? A co keby ste na cerpacke narazili na dalsiu taku partiu, ktora by tiez chcela nabijat ?
Nic proti elektrickam, ale bez obav pred cakackami na nabijackach by som nesiel…
Dokym to bude take bezne (t.j. bude tolko eaut na cestach), ze sa stretne tolko eaut na jednom mieste, tak budu rychlonabijacky nato dostatocne dimenzovane.
Tesla aj ostatni prevadzkovatelia rychlonabijacej infrastruktury postupne doplnaju nabijacky, resp. rozsiruju existujuce, tam kde pribuda dopyt.
Zavidim Vam Vas optimizmus. Postavte sa na parkovisko pred Tescom a pokuste sa predstavit si, ze su vsetky auta elektricky…
Nechcem vidiet tych stojanov a kablov kolko by ich muselo byt, aby vybavilo nabijanie vsetkych aut…
Marian a tie auta pred Tescom parkuju na jednej pumpe a naraz?
Praveze vyhodou EV je, ze vyuzivate cas, kedy parkuje a nie ste odkazany po „minuti nadrze“ ist natankovat.
Poprosim si priklad.
Povedzme, ze byvam vo ZV na sidlisku Zapad-Teplicky, pracujem napr. v meste.
Kedy a kde mozem nabijat tak, aby som nemusel radikalne menit casovy rozvrh ?
Aktualne mate minimalne tri moznosti. Vo Zvolene su skoro hned pri sebe dve rychlonabijacky. Pri McDonalds a cez cestu pri Continentale. Na pešo to mate do velkeho tesca a niekolkych dalsich bezne pouzivanych obchodov. Pocas nakupu dobijete za tu hodinu alebo dve prakticky akykolvek elektromobil doplna (samozrejme nie je to az tak cenovo vyhodne). Dalej je tu moznost dohodnut si v praci-pokial parkujete niekde v arealy alebo pred firmou). Staci vam kvalitnejsia predlzovacka. Tretia moznost by snad mohla byt realitou v dohladnej dobe. Vyuzitie stlpov verejneho osvetlenia. V BA ma ZSE v testovacej prevadzke 4 taketo nabijacky. V zahranici je to uplne bezne. Kabel je tam uz dotiahnuty a pocas noci vobec netreba silne prudy.
Ale dodam este jedno…asi polovica naroda byva v rodinnych domoch, radovkach a inych stavbach, kde je moznost nabijania uplne bez obmedzenia a kompromisu. Tieto skupiny ludi by mali byt prve, ktore budu prechadzat na tento druh dopravy.
Ok. Beriem, a rozumiem.
Neberte ma ako antipatika, vedel by som si predstavit, ze si nejaku elektricku kupim.
Ale skusme sa zamysliet nad realitou (praxou).
Povedzme, ze si e-auto kupi viac ludi z toho sidliska. Pri sucasnej penetracii aut skusme pocitat s 5-timi percentami. Nemam prehlad o cislach, ale myslim ze neprestrelim ked napisem, ze by to mohlo byt od 30- 50 aut (pocitam triezvo, je tam qantum aut).
Ako sa mam „nastavit“, aby som si vedel nabit auto ? Aby jednoducho nebolo obsadene.
Nebol by som rad, keby ste si ma ‚zaskatulkovali“ ako elektroskeptika, skusme byt skor realisti.
Myslim si, ze elektrika ma buducnost, ale este to nejaky cas potrva…
rozsirovanie aut samozrejme musi ist rovnakym tempom aj v raste nabijacich miest. Dnes si viete u oboch komercnych prevadzkovatelov cez telefon pozriet ci je stojan obsadeny alebo nie. Keby pribudlo v danej stvrti 50elektro aut, samozrejme je predpoklad skoro permanentneho obsadenia. Ved aj na cerpacej stanici je minimalne 6 stojanov a vramci mesta je stanic niekolko. Ale pri aktualnom mnozstve elektro aut mame dostatocny pocet stojanov. Nastastie, ako GreenWay tak aj ZSE stale buduju a planuju budovat dalsie+existujuce postupne rozsirovat o dalsie statia aby bolo mozne nabijat na jedno mieste viac aut naraz.
Nechcem „kuvikat“, ale aj o raste ČS CNG uz pocuvame takmer 6 rokov, a skutek utek 😉
P.S.
Uz na tom sidlisku nebyvam, teraz byvam v dome nedaleko.
Tu je to jasne, nabijat by som si mohol doma (mam aj 380 V pripojku).
Ale nepocital som, kolko € by ma stalo nabijanie.
Oplatilo by sa mi to ?
oplatilo. samozrejme. Tym, ze tie standard kable k autu su vacsinou na 10-12A, nehrozi ani nejake prehriatie alebo obhorenie zasuvky. 380V by ste vyuzili ak mate vacsi istic a investujete do wallboxu pre rychlejsie nabitie velkych baterii. Pre mensie nepotrebne a staci stara dobra 220V zastrcka.
Moj program je D5 a tam je NT za 0,103€ za kWh so vsetkymi poplatkami. Takze na pohon auta skoro zadarmo.
Koľko bolo benzínových púmp, keď sa začali predávať autá so spaľovacím motorom? Takmer žiadne, budovali sa podľa toho, ako sa rozširoval dopyt po benzíne. To isté LPG, CNG.
Ked chcem ist hocikde NEPOTREBUJEM NIC, iba kreditku. Ziadny route planer ma neobmedzuje a nelimituje.
Poznam ludi, ktori jazdia na Tesle. Ano, vyzera to super. Jazfi to super. Ale ako hlavne auto (aspon teraz) urcite nie.
Nemam tolko casu aby som sa mohol obmedzovat nabijanim.
Drviva vacsina ludi, ktori si kupili EV ako druhe auto do rodiny, tak po case zistili, ze s nim jazdia neustale…
Viete poradit nejaky bazar elektroaut ?
Nove je sialene drahe…
tak najrozsirenejsie je asi mobile.de. Tam si treba spravit predstavu o tom, co a za kolko sa ponuka. Najprv treba pozriet podobne auta aj u nas alebo v blizkom okoli, az potom riesit daleke trhy za lacny peniaz.
Alebo si pockajte na dotaciu, Aj tu na webe pisu, kolko by mala stat mala skodovka po jej zapocitani. A je to prvykrat cena konkurencna k spalovaku.
Ok, pokukam ked budem mat trochu casu
Asi tak. Potom je chyba požičať auto manželka, už ho nevráti 😀 Asi tak dopadol kolega, keď kúpil jazdený elektromobil, tu je trh obrovský nie ako na slovensku. Jedna jazda a ak chcel jazdiť, musel kúpiť ďalší. Ropák stojí na parkovisku, využitý 5 krát ročne. Ja som dopadol podobne, odviezol som sa na tom, potom som si ho od kolegu požičal na víkend, no a nakoniec som elektricky aj ja, ale naštastie nemam manzelku 😀 No a ropák? Toho som predal, ked potrebujem, tak si auto s dlhym dojazdom 2x za rok požičiam.
a ked jazdite Teslou, tak netreba ani tu kreditku. Nabijacky na kazdom kroku, dojazdy bez obmedzeni.
Pripadate mi ako skupinka Slovakov, ktori sa snazia presvedcit ostatnych, ze namiesto dochadzania denne do prace dochadzate snad aspon do Francuzska na otocku kazdy den.
Teslou nejazdim, je prilis draha
Úplne sa stotožňujem s článkom. Keby som mal novinárske črevo, napísal by som to isté :). Keďže pracujem v oblasti predaja náhradných dielov pre vozidlá, mám celkom dobrú predstavu o tom, o koľko by prišli samotné automobilky, ich distribútori a celá predajná a servisná sieť, keby štandardné automobilky prešli na výrobu a predaj elektromobilov. A to je práve odvrátená strana elektromobility. Príliš veľa pracovných miest je naviazaných na priemysel vozidiel so spaľovacím motorom, či už v priamych dodávkach do vyroby, alebo na aftermarket. A toto je podľa mňa hlavný dôvod, prečo ani samotné vlády nemajú záujem na rýchlom prechode na elektromobility.
ano, pracovny trh sa bude musiet preorientovat, preskolit. Ludia su vsak lenivi a nevedia co od toho cakat, tak to vsetci takto bojkotuju.
Celkovo aut nebude ubudat, bude ich uz len viac a viac. A v servise sa nebudu menit rozvody a olej, ale budu predavat doplnkove sluzby, viac sa bude sledovat a kontrolovat bateria a preziju len tie serioznejsie firmy.
100% súhlas. Fakt normálne ste mi to napísali z duše. Mame za sebou 2 roky prevádzky elektrckých taxíkov (e-taxi) na Kia Soul EV a tiez 2 roky prevádzky Nissan eNV200 a prvý rok sme s nádejou na rozvoj prevadzkovali aj up!city, projekt so 7mimi eUPmi, kym si to VW nezobralo pod seba. No a do toho e-taxi som isiel v 2017 najma preto lebo sme marne cakali na rozumne male uzitkove elektroauta pouzitelne na nas core-biznis – kuriersku sluzbu. A ani dnes v programoch automobiliek nevidim snahu prist do tohto segmentu snahy v tomto segmente slnych francuzov Peugeot a Renault ZE su presne v intenciách toho co pisete o tom Craftery ani nehovorim. Greenway-akom, s ktorymi sme toto preberali uz v roku 2013 som normalne neveril, ze ked sa pustili potom do prerabky eNV 200 aby ju viac utilizovali pre trh, ze toto moze mat zmysel. Naivne som si myslel, ze kym to zrealizuju a zhomologizuju musia byt uz normalne uzitkove elektricke modely vonku s lepsimi parametrami a bez nutnosti prerabania aj lepsou cenou. Ale mylil som sa. Máme rok 2019 a stale nic lepsie nie je ani na obzore. Teda aby som bol objektivny su tu cinske elektrododavky a nemecky postarsky streetcooter, ale nie su to velmi alternativy pre nas trh – najma cena a absencia servisu. Európske automobilky su v elektromobilite uplne pokrytecke este z jedneho dovodu. V EU v mediach citate len ponosy ako ich to bude stat penazi a ako to nedava zmysel ale pritom posledne roky investovali 8nasobne viac penazi v Cine ako v EU. V Cine, ktora bude aj o nich vyzadovat 25% produkcie cistych elektromobilov.
ano Voltia prerobene dodavky su stale jedine svojho druhu a tym padom uplne bezkonkurencne s pomerom cena/hodnota.
Streetscooter je iba nacionalisticka stranka nemecka, ktore nebude predsa pouzivat japonske auta, tak si silou mocou spravili svoje. Povodne nemecka posta oslovila VW a nemeckych vyrobcov, ale ti nemali zaujem. Preto si spravili svoje „rikše“. Realne je to ale fakt taka rikša na baterky, to sa neda s eNV200 alebo cim kolvek inym, modernym porovnat.
Bravo Milan.
Článok som prečítal jedným dychom a 100% súhlas. Elektromobilita to v tomto skorumpovanom svete bude mať ešte dosť ťažké.
Možno by bolo dobré spomenúť, že Čínanania sa do toho obuli omnoho razantnejšie a európske automobilky budú mať za chvíľu dosť velký problém tam niečo predať. V Európe sa ešte zatiaľ môžu hrať s flotilovými emisiami.
Ahojte vsetci.
Co poviete na tento clanok ? https://www.teslamagazin.sk/elektromobil-naklady-na-vlastnictvo-slovensko/
Oplati sa vobec mat elektroauto ?