Ministerstvo Hospodárstva v novembri predložilo Akčný plán rozvoja elektromobility. Ten sa však nepozdáva až 805 aktivistom, ktorý podpísali hromadnú pripomienku, informuje portál Živé. Petíciu proti navrhovanej podobe plánu pre podporu slovenskej elektromobility inicializovala trojica Cyklokoalícia, Nadácia Ekopolis a Klimatická koalícia.
Cyklokoalícii, mimovládnej organizácii ktorá iniciovala pripomienku, sa nepáči najmä to, že štát týmto návrhom podporuje individuálnu prepravu osôb, namiesto kolektívnej. Organizácia žiada zrušiť dotácie na nákup osobných elektromobilov. Namiesto toho má štát podporiť nákup vozidiel verejnej osobnej a nemotorovej dopravy.
Hlavným argumentom je to, že aj keď sa autá so spaľovacími motormi odstránia z ciest, nahradia ich elektromobily, ktoré budú vytvárať úplne rovnaké zápchy a dopravné problémy.
Argumentujú aj hlukom, ktorý síce elektromobily vydávajú výrazne nižší, no stále nie sú úplne tiché, a to najmä pri nižších rýchlostiach, kde sú zvuky áut umelo produkované z reproduktorov. Kritizované sú hlavne dotácie, ktorými chce ministerstvo zabezpečiť väčšiu elektrifikáciu dopravy.
Koalícia kritizuje aj výhody pre elektromobily na cestách
Tretí a štvrtý bod plánu bol zameraný na výhody na cestách pre majiteľov áut na elektrický pohon. Vozidlá so zelenou poznávacou značkou, by podľa plánu mohli vo väčších mestách využívať na jazdu vyhradené pruhy pre autobusy. Taktiež by majitelia mali parkovať zadarmo, ako to funguje vo veľkomestách aj v iných krajinách.
Cyklokoalícia žiada Ministerstvo Hospodárstva o prepracovanie návrhu tak, aby viac podporoval využívanie MHD a iných kolektívnych spôsobov prepravy osôb. Podľa aliancie by tak na cestách bolo menej áut, v dôsledku čoho by sa produkovalo menej skleníkových plynov, menej nečistôt, a obmedzili by sa zápchy na problémových miestach.
Jednou z krajín, kde majitelia elektromobilov môžu využívať podobné výhody, je Nórsko. Od januára má v Nórsku prísť do platnosti zmena zákona, ktorá má značne obmedziť výhody pre elektromobily. Deje sa tak preto, lebo aj keď sú Nóri v elektromobilite prvý na svete, počet áut z ciest vôbec neubúda a vynárajú sa tak stále nové a nové problémy.