Príprava nového nabíjacieho štandardu Megawatt charging system (MCS) je v plnom prúde. Výrobcovia a prevádzkovatelia nabíjacích staníc reagujú na potreby segmentu batériových elektrických vozidiel z oblasti nákladnej dopravy a verejnej prepravy.
Prakticky ide o riešenie nabíjania pre elektrické kamióny a autobusy, ktoré sú vybavené batériami s vysokými kapacitami. To znamená, že na zabezpečenie rýchleho nabíjania je potrebné poskytovať vysoký nabíjací výkon. A tu do hry vstupuje spomínaný Megawatt charging system, ktorý má v prvej fáze na trh priniesť nabíjacie stanice s výkonom 1 MW.
Do testovania sa už pustili viaceré známe mená. Príkladom je ABB E-mobility a MAN Truck & Bus, Scania alebo značka Mercedes-Benz Trucks. Zatiaľ čo nákladné vozidlo MAN eTruck dosiahlo počas skúšok nabíjací výkon okolo 700 kW, v prípade prototypu ťahača Mercedes-Benz eActros 600 malo počas interného testovania dôjsť k využitiu plného potenciálu 1 MW nabíjania.
Pripomeňme si, že nový megawattový nabíjací štandard MCS je technicky dimenzovaný na výkon 3,75 MW pri 3 000 ampéroch (A). Po dokončení štandardu MCS už bude možné dosiahnuť nabíjacie kapacity nad jeden megawatt, čo bude mať za následok výrazné skrátenie času nabíjania. Na porovnanie, dnešné nabíjacie stanice s normou CCS (Combined Charging System) môžu byť použité pre osobné a úžitkové vozidlá, keďže ponúkajú maximálny nabíjací výkon 400 kW pri 500 A.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen Tayron oficiálne: Plug-in hybrid s DC nabíjaním a elektrickým dojazdom viac ako 100 km
- Škoda pre pomalšie predaje elektromobilov ruší záväzok ukončenia predaja spaľovacích modelov
- Renault Embleme: Nový hybrid batériového a vodíkového elektromobilu
Výroba už v roku 2025
Ako informuje portál Electrive, najnovšie sa o slovo hlási ďalšie známe meno. Spoločnosť Alpitronic ako známy výrobca nabíjacích staníc ohlásil, že svoje nabíjacie riešenia so štandardom MCS a nabíjacím výkonom až 1 MW bude prezentovať počas februára 2025. Nabíjacie stanice pritom boli ohlásené ešte v máji 2024 a už dlhšiu dobu prechádzajú testovaním s využitím elektrických nákladných vozidiel skupiny E.ON.
Alpitronic aktuálne potvrdzuje, že systém bude schopný dosahovať nabíjací výkon 1 MW pri 1 500 ampéroch. Spomína, že účinnosť nabíjacieho systému je až 97 % a vyzdvihuje aj vysokú spoľahlivosť, ktorá sa mala potvrdiť už pri viac ako 80 miliónoch realizovaných nabití.
S výrobou megawattových nabíjacích staníc so štandardom MCS chce začať počas druhého štvrťroka 2025. Súčasne ale hovorí o tom, že svoje riešenia navrhuje s ohľadom na budúcu škálovateľnosť potrebnú pre rozvíjajúce sa odvetvie. To v preklade znamená asi toľko, že 1 MW je len vstupnou bránou a postupom času bude uvádzať aj nabíjacie stanice s vyšším výkonom.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van už 16.októbra 2024. Budete si tam môcť vyskúšať elektrický Mercedes-Benz Sprinter, rovnako ako aj Renault Master Van E-Tech. Venovať sa budeme aj problematike nabíjania úžitkových a nákladných elektromobilov.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.