Nie je žiadnym tajomstvom, že v Amerike sú najpredávanejšie vozidlá tie s väčšími rozmermi a vyššou svetlou výškou. Preto sa do prvej trojky zaraďujú pickupy rôznych značiek. Niekoľko desiatok rokov sa na prvom mieste drží práve Ford F-150, ktorý teraz konečne prichádza aj ako elektromobil.
Že Ford plánuje prísť s plne elektrickým pickupom sme vedeli a určite ide o zaujímavý a vítaný krok. Automobilka spravila veľmi dôležité a zároveň odvážne rozhodnutie, keď sa rozhodla elektrifikovať svoj najobľúbenejší model medzi Američanmi. Nutné je povedať, že ak chcel Ford udržať krok aj so zvyšnou konkurenciou, nemal inú možnosť ako prísť s vlastným elektrickým pickupom. Do predaja sa čoskoro dostane veľmi zaujímavý model Rivian R1T a Tesla by mohla dodať prvé modely Cybertruck už koncom tohto roka.
Utiahne až 4,5 tony
F-150 Lightning bude vybavený dvoma elektrickými motormi, jeden pre pohon prednej nápravy a druhý pre zadnú. Pôjde o štandard bez možnosti voľby, no nie je jasné, aký je výkon jednotlivých motorov. Ford ponúka iba parameter kombinovaného výkonu, ktorý je v prípade silnejšej verzie 420 kW a krútiaci moment sa zastavuje na masívnej hodnote 1050 Nm. V prípade nižšej verzie sa výkon zastaví na čísle 318 kW, čo je stále veľmi slušné. Auto využije vysoký výkon aj pri ťahaní.
Vo vyššej verzii sa maximálna hmotnosť na ťažnom zastavuje na 4,5 tony, pre nižšiu verziu ide o 3,5 tony. Elektrické F-150 sa bude dodávať iba s jedným typom kabíny, a to Super Crew. Teda, aspoň v takejto konfigurácii prebehlo predstavenie bez ďalších detailov. Je preto možné, že do budúcnosti budú pridané aj ďalšie verzie, zatiaľ je ale ponuka nastavená takto. Ford sa pri elektrickej verzii pustil aj do absolútnej novinky pri F-sérii, a to do nezávislého zavesenia zadnej nápravy. Z pohľadu dostupných režimov jazdy ide o klasiku, a to Normálny, Športový, Off-Road a Ťahanie.
Dojazd takmer 500 kilometrov
Automobilka si pri F-150 Lightning dala záležať na všetkých dôležitých parametroch rovnako ako pri bežných verziách so spaľovacím motorom. Či už ide o ťahanie do kopca alebo zvládanie strmých klesaní. Celá karoséria je mimoriadne tuhá. Podľa automobilky má hliníkové telo vojenskej triedy. Vyššia tuhosť je samozrejme opodstatnená, nakoľko karoséria musí uniesť okrem štandardných prvkov aj viac ako 800 kilogramový batériový pack. Aby všetko držalo na svojom mieste bez poškodenia, všetky dôležité časti sú chránené kovovými plátmi. Síce poznáme hmotnosť batériového packu, nepoznáme jeho kapacitu.
Zatiaľ sa predpokladá, že by sa mohla pohybovať od 130 do 180 kWh, v závislosti od verzie. Ford F-150 Lightning bude dostupný v dvoch výkonnostných verziách, pričom tá slabšia ponúkne aj nižší dojazd. V základe teda budete môcť počítať s dojazdom 370 kilometrov a vo vyššej verzii sa dojazd vyšplhá až na 480 kilometrov. Konečné číslo sa samozrejme bude líšiť aj od viacerých prvkov, vrátane výbavy, kde najväčší rozdiel bude robiť veľkosť kolies. Ford taktiež myslel na viaceré možnosti nabíjania, takže k autu bude dodávať výkonnú, až 19,2 kW nabíjaciu stanicu a mobilnú 32A nabíjačku.
Rýchle nabíjanie a cena
Ponúkaná bude aj voliteľná 48A, ktorá dokáže za hodinu nabiť takmer 50 kilometrov dojazdu. Pri nabíjaní na rýchlo-nabíjacej stanici sa Ford F-150 vo verzii s vyšším dojazdom nabije z 15 na 80 percent za 41 minút. Ford nebude možné iba nabíjať, ale taktiež využiť ako záložný zdroj energie. Vozidlo dokáže poskytnúť naozaj dostatok energie aj pre náročnejšie situácie či dokonca výpadky elektrickej energie, kedy batéria pickupu poslúži ako záložný zdroj. Maximálny odber je totiž limitovaný až na 9,6 kW, čo je naozaj postačujúca hodnota pre drvivú väčšinu situácii.
Cena základnej verzie Ford F-150 má začína na $41,669 (34 200€) a vyššia na $54,669 (44 800€).
Silná konkurencia
Ford to určite nebude mať jednoduché, nakoľko Tesla a ja ďalšie automobilky prichádzajú so svojimi elektrickými pickupmi na americký trh. Síce si na domácej pôjde drží prvé miesto, do budúcnosti to určite nebude mať jednoduché. Tesla so svojim Cybertruckom prináša aj veľmi netradičný vzhľad, ktorý bude pre istú skupinu ľudí nepriestrelné mínus. Na druhú stranu, určite si nájde ďalšiu skupinu ľudí práve vďaka atypickému spracovaniu.
Rozhodujúci parameter ale môže byť aj dojazd, ktorý by mal byť v prípade Tesla Cybertruck vyšší. Ten bude dostupný v troch výkonnostných verziách s rôznym dojazdom. Najvyššia sľubuje dojazd až 800 kilometrov, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 2,9 sekundy a maximálna hmotnosť prívesu prekračuje 6300 kilogramov. Výroba a prvé dodávky by Tesla mohla stihnúť ešte tento rok.