MojElektromobil

Čínsky trh s mestskými elekrobusmi je už takmer nasýtený a tamojší výrobcovia sa budú čoraz viac obzerať po európskom trhu a iných regiónoch. Očakáva sa, že celosvetový trh s elektrobusmi dosiahne objem viac ako 160 000 kusov ročne do roku 2025 (dnes je ich ~2 200 v obehu v Európe a približne 400 000 globálne, neuveriteľných 99% z nich je v Číne).

V roku 2018 bolo v Európe dodaných približne 650 elektrobusov. Túto informáciu okrem iných poskytlol inštitút Interact Analysis počas webináru zameraného na európsky trh s elektrobusmi.

Elektrobusy: prognóza do roku 2025

V roku 2017 dostali čínske mestá 99% všetkých vyrobených elektrobusov. Tento podiel by sa mal do roku 2025 znížiť na 80%, podľa prognóz Interact Analysis. V tom istom roku bude celosvetovo dodávaných 160 000 kusov. Zaujímavé je detailnejšie porovnanie tohto trhu. Trh medzimestských elektrobusov porastie na 31%, pričom mestské elektrobusy budú reprezentovať zvyšných 69%. India má potenciál stať sa druhým najväčším trhom pre elektrobusy.

Trh závislý na politike

Prechod na elektrickú verejnú dopravu je veľmi politizovaný a vyvíja sa v závislosti od záväzkov štátov a obcí. Paríž je európskym lídrom v prechode na čistú verejnú dopravu s cieľom mať v prevádzke 4/5 elektrobusov do roku 2025. Londýn sa zameriava na bezemisnú flotilu autobusov do roku 2037, Brusel v 2030. V nemeckom Gotheborgu plánujú 95% verejnej dopravy poháňať do roku 2025 len z obnoviteľných zdrojov.

Európskymi lídrami sú VDL a Solaris

Globálne sú na prvých 5 miestach v objeme výroby výlučne čínski výrobcovia: Yutong, BYD, Zhongtong Bus, CRRC a Foton. Keď vyradíme čínsky trh, koláč sa skladá z firiem BYD, Proterra, Yutong, VDL a Solaris.
V Euróe, kde bolo v roku 2018 dodaných približne 650 elektrobusov, je podľa zistení Interact Analysis spoločnosť VDL lídrom na trhu v oblasti elektrických autobusov nad 6 ton. Táto holandská spoločnosť (poháňaná najmä silným domácim dopytom) v porovnaní s rokom 2017 takmer zdvojnásobila počet dodávok, zdôraznil pracovník spoločnosti Interact Analysis (43 v roku 2017 a 100 ks dodaných v 2018 – hlavne pre linky okolo letiska Shipol. VDL len tesne zaostáva za Solaris: majú podiel na trhu 15, resp. 14%.

BYD spolu s firmou ADL globálnym lídrom

BYD (ktorý nedávno zaznamenal míľnik 50 000 vyrobených elektrobusov) zaznamenal minulý rok veľký pokles podielu na trhu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Spolu s partnerskou spoločnosťou ADL však reprezentujú skvelý podiel až 20%. Od Volva sa v roku 2019 očakáva zdvojnásobenie dodávok v porovnaní s rokom 2018, pretože Švédsko silne presadzuje prechod na bezemisné autobusy. Španielsky výrobca Irizar a jeho nová továreň len pre elektrobusy má kapacitu vyrábať až 1 000 elektrobusov ročne.

Veľký počet výrobcov

Na trh prichádzajú aj noví európski výrobcovia. Mercedes, MAN a Scania plánujú predstaviť modely vlastných elektrobusov. Veľké výzvy však prichádzajú z východu: podľa Interact Analysis čínsky Yutong má potenciál získať podiel na európskom trhu elektrobusov, zatiaľ čo v Číne očakáva pokles objednávok. Interact Analysis poukazuje na to, že trh s mestskými elektrobusmi v Číne je blízko nasýtenia. Priestor pre rast na čínskom trhu je však na medzimestskej úrovni.

Faktor menom neodym

Interact Analysis sa zameral na riziká súvisiace s dodávkami neodymu, ktorý predstavuje jeden z kľúčových komponentov elektromotorov s permanentnými magnetmi. Tie sú v súčasnosti najbežnejším typom motorov v  elektrických úžitkových vozidlách. Viac ako 80% svetovej ponuky neodymu pochádza z Číny. Cena a dostupnosť týchto motorov by mohli byť ovplyvnené potenciálnymi obmedzeniami dodávok neodymu zo strany čínskej vlády, ako tomu bolo v roku 2011. Výsledkom bolo, že niektorí výrobcovia zvažovali použitie synchrónnych reluktančných motorov bez neodymu.

Prepravné pravidlá a ich dôsledky na trh s elektrobusov

Rast tohto trhu môže ovplyvniť aj OSN a politika Medzinárodnej námornej organizácie o stanovení limitu obsahu síry v lodných palivách. V prípade, že sa stanovia prísnejšie limity, mnohé lode presedlajú na kvalitnejšie palivá, ako nafta. To zvýši celosvetový dopyt po nej, a tým aj ceny nafty. To následne zníži rozdiel obstarávacích nákladov medzi spaľovacími autobusmi a elektrobusmi.

Slovenský hráč na trhu

Aj na Slovensku máme výrobcu elektrických autobusov. Spoločnosť Rošero-P, s.r.o. so sídlom v Spišskej Novej Vsi sa už viac ako dve dekády venuje oprave a výrobe malých midibusov. Spoločnosť sa prispôsobuje trhu a dnes už vyrába aj midibusy s plne elektrickým pohonom. Podľa našich informácií ich dodali predovšetkým do nemeckých miest, celkovo už 70 kusov. V roku 2009 bola dokonca prvým európskym výrobcom, ktorý predstavil plne elektrický midibus.

Viac informácií o tomto výrobcovi a jeho elektrickom midibuse vrátane fotografií pre vás pripravujeme.

Zdroj: www.rosero.sk

13. februára 2019
Zdroj: Sustainable BUS

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+