Trh s lítium-iónovými batériami bude v Európe rásť. Očakáva sa, že ázijskí výrobcovia čoskoro otvoria svoje európske továrne. Ázijske spoločnosti v súčasnosti vyrábajú 72% globálnej produkcie a európske automobilky sú od nich do veľkej miery závislé. Doprava sa bude v roku 2023 podieľať 68,4% na predajoch batérií.
Tieto údaje a prognózy sú výsledkom výskumu spoločnosti Interact Analysis, poskytovateľa informácií pre sektor inteligentnej automatizácie so zameraním na elektrifikované autobusy a nákladné vozidlá. Očakáva sa, že Európa bude v rokoch 2018 až 2023 vykazovať výrobnú kapacitu batérií s priemerným ročným rastom až 56%.
Európa najrýchlejšie rastúcim trhom
Podľa Interact Analysis bude Európa najrýchlejšie rastúcim trhom pre Li-ion batérie. Dopyt bude uspokojený vďaka európskym továrňam veľkých ázijskými hráčov a takisto európskych spoločností ako napr. švédsky výrobca Northvolt. Očakáva sa, že skladovanie energie bude najrýchlejšie rastúcim odvetvím na trhu s batériami.
Nevyužitá kapacita trhu
Globálna výrobná kapacita Li-ion batérií v roku 2018 dosiahla 327,5 GWh, čo predstavuje medziročný nárast o 35%. Medzi rokmi 2018 a 2023 dosiahne globálne tempo rastu kapacity 22,7% ročne. Ich kapacita sa v tomto období ztrojnásobí, hovorí Interact Analysis.
Nárast ponuky bude najvýraznejšie v regióne EMEA (Európa, Stredný východ a Afrika). V tomto regione bude vykazovať radikálny nárast výrobnej kapacity až 56% ročne – v roku 2023 dosiahne 118,7 GWh. Tento nárast prinesie priemyslu v EMEA obrovské príležitosti. V regióne APAC (Ázia, Pacifik) bude všeobecný pokles čiastočne kompenzovaný rastom v Číne.
Vývoj výrobnej kapacity podľa regiónu (Zdroj: Interact Analysis)
Sektor dopravy hlavnou hnacou silou
V roku 2018 zaznamenal celosvetový predaj batérií medziročný nárast o 23,1%. Lepšie je sa však zamerať na trh uskladňovania energie – tu sa predpokladá prudký rast 40,4% ročne v priebehu nasledujúcich piatich rokov.
Doprava bude v roku 2023 predstavovať 68,4% predaja batérií. Neschopnosť aplikovať využitie batérií v doprave spôsobí pokles predaja batérií v Japonsku a Južnej Kórei. Napriek tomu sa však výroba Li-ion batérí sústreďuje v Ázii – v roku 2018 72,6% globálnej produkcie, k čomu Čína prispela takmer polovicou.
Vývoj výroby Li-ion batérií podľa účelu využitia (Zdroj: Interact Analysis)
Ázijskí dodávatelia chcú podporiť rast v Európe
Maya Xiao, vedúca analytička Interact Analysis, hovorí, že “región EMEA bude v najbližších piatich rokoch druhým najrýchlejšie rastúcim, tesne po Číne. To bude z veľkej časti spôsobené rýchlym rastom trhov s elektrickým kamiónmi a skladovaním energie.“
Zo širšieho hľadiska je pri tomto raste dôležitá politická vôľa. V Číne túžba po energetickej bezpečnosti vysvetľuje veľkú časť rozvoja batérií, zatiaľ čo v Európe sú prioritou ambiciózne ciele v oblasti znižovania emisií. Predpokladá sa, že priemerná cena batérie sa do roku 2023 zníži o 30%, čo povedie k prudkému nárastu ich nových využití. “