Využili sme možnosť vidieť naživo ešte pred premiérou nové Audi A6 e-tron ako jedna z dvoch slovenských redakcií. Na tento elektromobil sme boli o to viac zvedaví, že po SUV Audi Q6 e-tron, Porsche Macan a chystanom Porsche Cayenne ide o prvé “nízke” vozidlo postavené na platforme PPE (premium platform electric). Konštruktérom sa však veľmi dobre podarilo spojiť batériu v podlahe s nízkou siluetou vozidla a nie je to ani na úkor priestoru v interiéri.
O dôležitosti tohto modelu pre výrobcu svedčia aj predaje modelu A6. Napriek pokročilému veku predchádzajúcej generácie C8, aj minulý rok si držala stále druhú priečku v portfóliu modelov Audi. Automobilka pred časom prekvapila verejnosť, že ďalšia generácia Audi A6 už bude výlučne elektrická. Minulý rok boli predstavení aj jej tradiční konkurenti BMW 5/i5 a Mercedes Triedy E. Druhý menovaný má však elektrickú obdobu vo forme modelu EQE.
Nedávno spustilo Audi zmenu v označovaní svojich modelov, kedy párne čísla budú vyčlenené pre elektrické modely, zatiaľ čo nepárne zostanú modelom spaľovacím. V tomto duchu odštartovala Audi A5, ktorá nahrádza súčasne spaľovacie modely A4 (sedan a kombi) a A5 (4-dverové kupé).
Audi A6 e-tron: Dizajn a aerodynamika
Nové Audi A6 e-tron tak je o triedu väčšie vozidlo, atakujúce dĺžku 5 metrov. K dispozícii budú karosárske verzie Sportback (sedan) a Avant (kombi). Vzhľadom na nízku siluetu a zachovanie pomeru lakovanej plochy oproti presklenej ploche v rámci bočnice, sa dizajnéri rozhodli využiť akýsi oddeľujúci čierny prvok. Ten má za úlohu opticky znížiť vozidlo a “rozbiť” veľkú bočnú plochu dverí.
Výhodu oproti SUV pocítime najmä pri efektivite vozidla. Spomedzi vozidiel Audi dosahuje nová A6 e-tron historicky najnižší koeficient odporu vzduchu, a to len na úrovni Cx = 0,21 (karoséria Sportback). Nadväzuje tým na históriu predchodcu modelu A6 – Audi 100 (C3). Legendárne “cigáro” či “doutník” napriek svojim naoko hranatým tvarom prinieslo na tú dobu revolučne nízky aerodynamický odpor (Cx = 0,30).
Elektromobil Audi A6 e-tron: Batéria a dojazd
Elektromobil Audi A6 e-tron stojí na novej platforme PPE, ktorú zdieľa spolu s novinkou Audi Q6 e-tron. Nová platforma ponúkne vďaka 800 V architektúre rýchlosť nabíjania až 270 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC už za 21 min. To predstavuje nabitie energie pre dodatočný dojazd až 310 kilometrov len za 10 minút, čo zákazníci ocenia najmä pri dlhých cestách. Palubná AC nabíjačka dosahuje výkon 11 kW, v budúcnosti ponúku rozšíri možnosť 22-kilowattovej nabíjačky.
V porovnaní s modelom Q6 e-tron však vďaka nižšiemu aerodynamickému odporu dosahuje podstatne lepšiu spotrebu. Výrobca udáva hodnotu v rozpätí 14,0 až 17,4 kWh / 100 km. V kombinácii s akumulátorom s kapacitou až 100 kWh (využiteľná kapacita 94,9 kWh) tak Audi A6 Sportback e-tron performance ponúkne dojazd viac než 750 kilometrov.
Mohlo by vás zaujímať:
- Exkluzívne: Vyskúšali sme nové Porsche Taycan, ponúkne najrýchlejšie nabíjanie | Prvá jazda
- Cesta elektromobilom do Tatier. Je hustota nabíjačiek na diaľnici postačujúca?
- USA zvažujú zákaz čínskeho softvéru v autách. Údajne predstavuje bezpečnostné riziko
Ku energetickej efektivite prispieva aj vysoký rekuperačný výkon, ktorá dokáže naspäť dobíjať batériu až až 220 kilowattmi. V budúcnosti ponuku rozšíri aj menší, ľahší, a hlavne lacnejší akumulátor s kapacitou 83 kWh.
Elektrické Audi A6 e-tron a S6 e-tron: Výkon a zrýchlenie
Vstupom do ponuky je aktuálne práve verzia s najvyšším dojazdom – Audi A6 Sportback e-tron performance. Tá ponúkne výkon 270 kW, ktorý sa prenáša na kolesá zadnej nápravy. Maximálna rýchlosť dosahuje 210 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda za 5,4 sekundy.
Alternatívou je výkonnejší variant S6 s pohonom 4×4. Zadný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi dopĺňa aj menší asynchrónny vpredu. Spoločne poháňajú obe nápravy výkonom až 370 kW. To mu postačí na zrýchlenie z nuly na stovku za 3,9 sekundy. Zvýšila sa aj maximálna rýchlosť na hodnotu 240 km/h. Pre model Audi S6 e-tron je vzduchový podvozok súčasťou základnej výbavy.
Audi A6 e-tron: Interiér a infotainment
Pri pohľade do interiéru je jasné, že digitálna doba už nastúpila. Podobne ako v prípade predchádzajúcich noviniek Q6 a A5, aj v prípade modelu A6 dominuje prístrojovej doske nový MMI panoramatický displej so zakriveným dizajnom. Využíva technológiu OLED a pozostáva z 11,9-palcového digitálneho prístrojového štítu a 14,5-palcového centrálneho displeja.
Za príplatok bude možné doplniť aj tretí, 10,9-palcový displej pre spolujazdca na prednom sedadle. Lepším štandardom v dnešnej dobe je možnosť OTA (over-the-air) aktualizácii, teda bez nutnosti fyzickej návštevy servisu.
Zaujímavým riešením je aj dotykový ovládací panel na výplni dverí vodiča, ktorý obsahuje napr. funkcie ovládania svetiel či spätných zrkadiel, alebo pamätí sedadiel.
Predný aj zadný batožinový priestor ponúknu dostatok miesta aj pre nabíjacie káble. V prípade “frunku” pribudla zaujímavá možnosť jeho otvárania – mávnutím rukou ponad hornú hranu nárazníka. Toto riešenie však bude zrejme náchylné na prípadné oderky od prsteňov a podobne..
Zadný batožinový priestor je možné otvoriť aj podkopnutím pod určitý bod. Ten je po novom naznačený symbolom premietaným pod vozidlo. Táto vychytávka pomôže za svetla aj po tme nájsť ten správny bod pre senzor.
V porovnaní s modelom Q6 má ponúknuť nová A6 aj niekoľko prvkov výbavy navyše. Zmieniť môžeme napríklad tzv. soft-close, teda automatické doťahovanie dverí, ktoré má byť exkluzívne pre model A6. Premiéru v novej A6 bude mať aj druhá generácia digitálnych spätných zrkadiel. Tie budú mať v porovnaní s predchádzajúcim riešením displej umiestnený vyššie, hoci o jeho rozmeroch a tvaroch zatiaľ nie sme úplne presvedčení.
Audi A6 e-tron: Cena a dostupnosť
Novinka má byť dostupná na objednávku od septembra tohto roku. Presná cena Audi A6 e-tron však zatiaľ známa nie je. V prípade sesterského SUV Q6 e-tron vo verzii performance štartuje na úrovni 70-tisíc eur. Súčasná akcia ju posúva ešte o 5 000 eur nižšie.
Môžeme teda predpokladať, že v prípade Audi A6 Sportback e-tron performance bude základná cena začínať ešte o čosi nižšie, niekde nad úrovňou 60-tisíc eur. To by bola v porovnaní s konkurenciou slušná ponuka.
Konkurenčné BMW i5 eDrive 40 s podstatne menším akumulátorom (využiteľná kapacita 81,2 kWh) totiž začína na sume 71 000 eur. V prípade Mercedes-Benz EQE 300 s výkonom 180 kW a využiteľnou kapacitou akumulátora 89 kWh štartuje základná cena na úrovni 69 672 eur. Ten však na rozdiel od BMW a Audi neponúka elektrické kombi.