Audi v spolupráci s firmou Hager Group pracujú na spoločnom projekte efektívneho systému dvojsmerného nabíjania, pomocou ktorého by elektromobily energiu z batérií dodávali spätne do domácností. Keď to zovšeobecníme, tak sa v princípe dostaneme k špecializovanému systému známemu ako V2G (Vehicle-to-Grid), prípadne V2H (Vehicle-to-Home).
Základná myšlienka projektu je pomerne jednoduchá, aj keď sa opiera o niekoľko špecifických aspektov. Batéria elektromobilu je proste využívaná na dočasné uskladnenie elektrickej energie, ktorá je následne podľa potreby dodávaná domácnosti. Prebiehajúci projekt sa pohráva s rôznymi možnosťami ako toto “štvorkolesové skladisko energie” využiť čo najefektívnejšie.
Načrtnutý scenár počíta s tým, že domácnosť bude vybavená fotovoltaickým systémom, ktorý elektrickú energiu vygenerovanú počas dňa, využíva na napájanie spotrebičov a dočasne ju uloží aj do batérie elektromobilu Audi e-tron. V noci, prípadne počas dní so zvýšeným odberom potom môže domácnosť túto energiu čerpať spätne práve z batérie elektromobilu, čím sa znížia finančné náklady na energie a zároveň sa má zvýšiť stabilita elektrickej siete.
Ak by kapacita batérie elektromobilu náhodou klesla pod požadovanú úroveň, ktorú majiteľ potrebuje na cestu, jej nabíjanie by automatizovaný systém spustil v momente, kedy je dostupný “nočný prúd”.
Navyše v prípade výpadku dodávky z klasického zdroja elektrickej energie má domácnosť k dispozícii vlastnú rezervu, čo je z pohľadu čiastočnej samostatnosti kapitola sama o sebe. Rovnako tak sa výskum pohráva aj s myšlienkou, že batéria elektromobilu by mohla slúžiť ako zdroj elektrickej energie pre objekty, ktoré nemajú klasickú elektrickú prípojku. Celé to teda počíta s rôznymi scenármi, ktoré by mohli reálne nastať.
Audi pri popise projektu tvrdí, že batéria e-tronu dokáže domácnosť jednej rodiny napájať po bodu celého týždňa. S prihliadnutím na narastajúci počet elektromobilov má popisovaný systém V2G/V2H dávať čoraz väčší zmysel, a to aj pri boji s klimatickými zmenami. Predpoklad o podpore ochrany životného prostredia vychádza z toho, že elektrická energia uskladňovaná v batérií elektromobilu pochádza z obnoviteľných zdrojov – spomínaná fotovoltaika.
Na papieri to celé vyzerá zaujímavo, no Audi priamo uvádza, že na to, aby takýto systém dokázal fungovať efektívne v praxi je vyžadovaná súhra medzi množstvom technologických komponentov. Práve na dotiahnutie rôznych kritických detailov slúži celý výskumný projekt v spolupráci s Hagen Group. Vo výskumnom projekte je využívaný elektromobil Audi e-tron vybavený potrebnou nabíjacou technológiou blízkou finálnej verzii.
Cieľom je vytvorenie systému, ktorý by sa z pohľadu majiteľa elektromobilu a nehnuteľnosti používal úplne prirodzene. Stručne povedané, elektromobil by sa pripojil k nabíjačke a zvyšok by už prebiehal úplne automaticky. Inteligentný systém by vyhodnocoval aktuálny stav a podľa potreby by buď energiu dodával do batérie vozidla, prípadne by ju z nej naopak čerpal.
Výskumný projekt bol prezentovaný pomerne stručne a keďže sa nachádza ešte len na začiatku, tak na praktické výsledky budeme nejaký ten čas čakať.Treba pritom povedať, že nejde o unikátnu myšlienku, s ktorou vyrukovalo Audi. S technológiou V2G/V2H systémov sa dlhší čas pohrávajú aj ostatné automobilky, napríklad taký Fiat alebo Nissan.
The bidirectional #charging ensures the #power supply. In case of a power failure, the battery of the #electric car can provide the house with #energy. #ChargingTheFuture pic.twitter.com/VIsnROEoi3
— AudiOfficial (@AudiOfficial) July 23, 2020