Aj v koncerne Volkswagen sa naplno rozbieha elektrifikácia viacerých známych modelov. V tomto článku sa však nebudem venovať žiadnemu novému plug-in hybridnému Volkswagenu, ale ďalšej novinke od Audi. Na test sme dostali Audi Q5 Sport 50 TFSIe, teda s plug-in hybridnou motorizáciou.
U nás sme sa s Audi už stihli zoznámiť. Ešte v marci sme priniesli test ich vlajkovej lode medzi SUV – Audi Q7 TFSIe, ktoré jednoznačne malo svoje nezameniteľné plusy, avšak našli sme tu aj niekoľko mínusov. Väčšina z nich je najmä otázkou vkusu, respektíve preferencií.
V máji sme sa pozreli na ďalší plug-in hybridný model od Audi, ale tentokrát z radu Áčiek. Išlo o luxusnú limuzínu Audi A6 55 TSFIe a len ťažko sme na nej hľadali zásadné negatíva. Skutočne podarená verzia aktuálnej A6tky ponúka elektrický dojazd okolo 50 kilometrov a pri poctivom dobíjaní sa vie odvďačiť naozaj dobrou spotrebou.
Teraz sme sa teda mohli bližšie pozrieť na menšiu verziu veľkej Q7. Audi Q5 Sport 50 TFSIe sa ale stále snaží ponúknuť presne to, aby fanúšika Audi neurazila – práve naopak. Komfort, technológie, pocit z jazdy a dostatok priestoru sa tak premieta aj do elektrifikovanej Q5, avšak v čiastočne okresanej verzii. S autom som bohužiaľ strávil oveľa menej času ako som štandardne zvyknutý, no aj napriek tomu som stihol najazdiť dostatok kilometrov na to, aby som získal relevantné údaje o plug-in hybridnom systéme, respektíve spotrebe.
Identifikovateľný exteriér
Áno, exteriér Audi spoznáte už z poriadnej diaľky a bez dôkladného skúmania jedinečných kriviek. Platí to samozrejme aj pre aktuálnu Audi Q5 Sport 50 TFSIe, ktorá je rovnako identifikovateľná zo všetkých strán. V Audi sa s exteriérom vyhrali, aj keď bezpochyby iba pokračovali v tom, čo už dávno vymysleli. Napriek tomu, že ide o Audi Q5, teda menšiu verziu s dĺžkou niečo málo cez 4,6 metra, a šírkou 1,9 metra, stále pôsobí masívne. Skrátka ide o štandardné SUV, ktoré ale na ceste nemá agresívny charakter.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 663 x 1 893 x 1 659 milimetrov
• Motor: Benzínový štvorvalec s objemom 2.0 litra, výkonom 185 kW a krútiacim momentom 370 Nm + elektromotor s výkonom 105 kW a krútiacim momentom 350 Nm | Maximálny kombinovaný výkon 220 kW a krútiaci moment 450 Nm
Jednoznačné sebavedomie je cítiť pri pohľade spredu. Predná maska je veľká a pôsobí suverénne. Dominujú tu najmä mreže pre chladič či výrazné LED Matrix svetlá. Vynechať pochopiteľne nie je možné samotný znak Audi, avšak to nie sú všetky prvky prednej časti.
Ďalšie prieduchy prednej masky nie sú až tak výrazné a skôr sú v pozadí záujmu pohľadov. Zozadu na mňa Q5 pôsobí skôr defenzívne, a to štandardnými oblými tvarmi či veľmi decentne skosenými zadnými svetlami. Určite výrazný je ale zadný nárazník.
Audi Q5 Sport 50 TFSIe sa mi ale najviac páči z boku. Práve z tohto pohľadu je pekne vidieť konkrétne aerodynamické tvary, ale aj dizajnové línie. Dominantná je tu prevažne tá línia, ktorá sa ťahá od predných svetiel, mierne kopíruje blatník a výraznejšou sa stáva pri prechode od predných dverí až k zadnému nárazníku. Tu ale ďalej agresívne prechádza cez kryt nabíjacieho portu a plynule nadväzuje v zadných svetlách.
Interiér – klasika od Audi
Asi nikoho neurazím, keď poviem, že v interiéri ide o klasiku, na ktorú sme zvyknutí. Síce som do Audi Q5 Sport 50 TFSIe nepresadal priamo z A6, minimálne na moment som sa cítil, ako keby som sa vrátil v čase o pár mesiacov dozadu. Je ale jasné, že interiér v Q5 nie je až na tak vysokej úrovni ako v prípade A6, teda ho nie je možné priamo porovnávať. Každopádne, rozdiely sú v detailoch, pre niekoho možno podstatných, no v kľúčových prvkoch sa veľmi nelíši. A to je samozrejme dobre, tak to má byť.
Či už ide o volant, palubnú dosku alebo kokpit, celkový pocit z interiéru je takmer identický. Všetky tieto prvky sa mi na Audi páčili a ani pri Audi Q5 Sport 50 TFSIe to nie je inak. Kategóriou ovplyvnené zmeny tu sú a dotýkajú sa aj napríklad spomínaného volantu. Na druhú stranu, kokpit je úplne identický, a teda aj rovnako jednoduchý. Zatiaľčo iné automobilky ponúkajú obrovské možnosti z pohľadu personalizácie či úprav vzhľadu, Audi ponúka virtuálny kokpit iba s dvomi zobrazeniami. Interiér ako taký ale pôsobí dobre a ponúka dostatok priestoru.
To platí hlavne pre pasažierov, teda šoféra a spolujazdcov. Vzhľadom na rozmery auta to asi nikoho neprekvapí, no určite je potrebné počítať s tým, že jazda v pätici nie je ideálna a už by išlo o narúšanie inak veľmi dobrého komfortu. Pohodlie vpredu a vzadu zabezpečujú kvalitné sedačky, v ktorých som sa cítil pohodlne aj pri dlhších cestách.
Z technológií je tu prítomné iba vyhrievanie sedadla a elektronicky nastaviteľná bedrová opierka. Odkladacieho priestoru je pomenej – Audi počíta s telefónom či miestom pre dva poháre. Pre ostatné veci budete musieť využiť priestor vo dverách a napokon aj kufor, ktorý má objem 465 litrov.
Infotainment a kokpit
Základné informácie o kokpite som už spomenul v predchádzajúcej kapitole. Audi auto vybavilo plne digitálnym kokpitom, ktorý spracovaním a rozmiestnením indikátorov pripomína skôr klasické analógové budíky. Avšak, vzhľadom na digitálne funkcie tu sú prítomné aj ďalšie prvky, ktoré by museli byť štandardne zapracované cez samostatný displej, prípadne by ani neboli dostupné. Vo všeobecnosti sa ale Audi zameriava na jednoduchosť, nakoľko práve základné zobrazenie blízke klasickým kokpitom je tu predvolené. Zvoliť si však môžete aj druhé zobrazenie, ktoré je o niečo komplexnejšie a na jednu obrazovku dostáva viac informácií o aute a aktuálnej jazde.
Toto zobrazenie mi nepríde prehľadné, a tak som zostal aj pri Audi Q5 Sport 50 TFSIe v základnom zobrazení. Stred displeja patrí údajom o jazde, spotrebe, zostávajúcom elektrickom, respektíve benzínovom dojazde. Nechýbajú tu ani informácie o asistentoch či obmedzeniach na ceste. Aj v základnom zobrazení je možné prepínať medzi ďalšími funkciami kokpitu – na obrazovke za volantom je napríklad možné uskutočňovať hovory a listovať v kontaktoch vo vašom telefóne. V prípade zapnutej navigácie si môžete zapnúť zobrazovanie navigačných informácií. To ale funguje iba so vstavanou navigáciou – dáta z Android Auto čítať nedokáže.
Cez Andriod Auto sa už pomaly dostávam k infotainmentu. Ten pozostáva z 8,3 palcového farebného displeja, ktorý je doplnený o MMI ovládač. Ide o kombináciu dotykovej plochy s typickým ovládačom v štýle joysticku. Práve tento ovládač považujem za veľmi šikovné a hlavne bezpečné riešenie pre ovládanie infotianmentu aj za jazdy. Samozrejme, ovládať infotianment by ste mali iba ak je to bezpečné, no toto je spôsob, ktorý máte vždy po ruke a po pár hodinách sa dokážete v celom infotainmente orientovať len s veľmi krátkym pohľadom na displej. Toto riešenie mám rád, avšak v nami testovanej Audi Q5 Sport 50 TFSIe nebol prítomný dotykový displej. Ovládať infotainment ovládačom počas jazdy je fajn, ale ak auto stojí, ide o zbytočnú komplikáciu.
Jazdné režimy
Z pohľadu jazdných režimov je Audi konzistentné a nerobí zbytočné experimenty. Už tak je výber režimov dostatočne široký a možno po pár pokusoch aj stratíte záujem vyberať ten správny a toto nastavenie už nikdy neotvoríte. Konzistentnosť platí aj pri plug-in hybridnom vozidle, nakoľko základ je stále rovnaký – Úsporný, Komfortný, Automatický, Dynamický a Individuálny. Úsporný režim samozrejme spolupracuje najmä s batériou a elektrickým motorom, zatiaľčo dynamický je ekvivalentom športových režimov s čo najväčším výkonom.
Kombinovaný výkon 220 kW v prípade slabšej verzie je stále veľmi dobrý. Elektrický, respektíve plug-in hybridný pohon má samostatné režimy, a to čisto EV, hybridný a battery hold. EV režim je teda jazda v čisto elektrickom režime bez použitia spaľovacieho motora. Zvyšné už počítajú so spaľovacím motorom, pričom režim Battery Hold využíva výhradne palivo. Klasický hybridný režim kombinuje oba pohony tak, aby bola dosiahnutá čo najnižšia spotreba. V režime Battery Hold sa elektrický pohon nevyužíva, nakoľko ho auto šetrí na neskôr – napríklad pre jazdu v meste, kde je tento pohon oveľa efektívnejší ako na diaľnici.
Ponuka asistentov
Jazdu ako takú som si v Audi Q5 Sport 50 TFSIe užíval. V mierne užších priestoroch som mal pocit, že nemám až taký dobrý prehľad o tom, čo sa deje okolo auta. To sa mi pri SUV prakticky nestáva. Pri parkovaní samozrejme pomáha parkovacia kamera, ktorá bola v nami testovanej verzii dostupná vpredu aj vzadu. Parkovanie tak bolo pohodlné a vôbec mi nechýbalo automatické parkovanie. Popravde, túto funkciu som v aute ani nehľadal, avšak podľa výbavy dostupná nebola. Čo už z pohľadu asistentov nechýbalo je automatické prepínanie diaľkových svetiel, dažďový senzor, adaptívny tempomat a udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.
Chvíľu mi trvalo, kým som opäť prišiel na to, ako sa line assit zapína, no následne som s ním nemal žiadny problém. Samozrejme, ako relevantný test beriem jazdu po diaľnici, kde má tento asistent najväčší význam. Tak či tak ale ide primárne o bezpečnostný prvok, ktorý má predísť prípadnému prechodu do protismeru, takže by mal fungovať aj na okresných cestách. Ak sú čiary nakreslené poctivo, systém vie byť aktívny a dokonca mu stačí iba stredová čiara. Aby som nezabudol, Audi dokáže čítať aj značky popri ceste, ktoré následne zobrazuje na displeji kokpitu.
Batéria a nabíjanie
Audi Q5 Sport 50 TFSIe nie je malé a už vôbec nie je ľahké auto. Automobilka preto musela siahnuť po objemnejšom „parťákovy“ k elektrickému motoru. V aute sa preto nachádza až 14,1 kWh batéria, ktorá by mala postačovať pre elektrický dojazd 39 až 45 kilometrov podľa normy WLTP. To je menej ako býva v plug-in hybridných vozidlách štandardom, avšak v prípade SUV je táto hodnota pochopiteľná. Na druhú stranu, určite si nemôžeme zakrývať oči pred konkurenciou, ktorá v tomto smere prichádza až s dvojnásobnými hodnotami.
Napríklad taký Mercedes-Benz GLE 350de ponúka elektrický dojazd cez 90 kilometrov. Ten zároveň kombinuje s rýchlym DC nabíjaním s výkonom až do 60 kW, vďaka čomu nabijete batériu na 100 % za menej ako pol hodinu. Zatiaľ sme mali na test len tri plug-in hybridy s DC nabíjaním, no s každým jedným sa mi potvrdilo, že nabíjanie jednosmerným prúdom v tomto type vozidiel má zmysel. Audi Q5 Sport 50 TFSIe sa spolieha na nabíjanie striedavým prúdom, avšak s výkonnejšou 7,4 kW palubnou nabíjačkou.
Spomínaný 40 kilometrový dojazd tak pri nabíjaní z verejnej nabíjacej stanice alebo domáceho wallboxu získate za menej ako 2 hodiny. Ak zvolíte nabíjanie z tradičnej 230 V zásuvky vo vašej garáži a ideálne cez noc, rýchlosť nabíjania riešiť nemusíte. Z večera do rána sa vám vozidlo s istotou nabije doplna. Ak ale chcete vedieť koľko to trvá z obyčajne zásuvky, z 0 na 100 % sa batéria dostane za cca šesť hodín.
Test v skutočných podmienkach
Plug-in hybridné Audi Q5 Sport 50 TFSIe som preberal plne nabité a s plnou nádržou, ktorá má objem 54 litrov. Palubný počítač ukazoval dojazd so spaľovacím motorom presne 630 kilometrov, pričom odhadovaný elektrický dojazd bol 44 kilometrov. Dojazd niečo málo cez 600 kilometrov nie je veľa, no podľa môjho skromného názoru to bohate stačí. Navyše, systém auta počíta so spotrebou, s ktorou som ja nemal nič spoločné. Priemerná spotreba pred vynulovaním tu bola 7,7 l / 100 kilometrov po prejdení viac ako 1 000 kilometrov, čo na prvý pohľad nevyzerá zle.
Predsa len ide o väčšie auto, no ak zoberiete do úvahy, že tu je prítomná aj elektrická jednotka, razom je táto hodnota akási vysoká. Ja som Audi nabíjal vždy, keď to bolo možné. Teda ak stálo a mal som možnosť zapojiť ho do zásuvky, batéria sa nabíjala. Ak som jazdil po meste a zastavil som sa v nákupnom centre kde bola nabíjačka, určite som ho zapojil. Plug-in hybridný systém som teda využil na maximum. Zároveň som nejazdil iba mestské a okresné trasy, ale vyskúšal som si aj jednu dlhšiu cestu na Oravu.
Test – mesto a diaľnica
Začnem ale mestským testom v kombinácii s diaľnicou. Po prevzatí auta som mal v pláne jednu cestu po Bratislave s konečným cieľom v Auparku. Prešiel som 22 kilometrov s priemernou spotrebou 24,3 kWh / 100 km. Pravdepodobne z dôvodu kickdown-u sa na moment zapol aj spaľovací motor, a tak mi počítač ukazoval aj spotrebu paliva – 0,6 l / 100 km. Auto som tu na chvíľu zapojil na nabíjačku, nakoľko pri 7,4 kW palubnej nabíjačke má aj 10 či 15 minútové nabíjanie aspoň ako-taký zmysel. Z Auparku som vyrážal s elektrickým dojazdom 28 kilometrov a cieľom bola nabíjacia stanica v Trnave.
Jazdil som po diaľnici a bez obmedzenia rýchlosti, teda 110 km/h podľa GPS. Celkovo som v daný deň prešiel 81,7 kilometrov s priemernou spotrebou paliva 3,9 l / 100 km a elektrickej energie 15,8 kWh / 100 km.
Pri nabíjaní sa mi aj u tohto modelu zopakoval problém, ktorý som mal s Audi A6. Konektor auta je veľmi citlivý na zlomené Type 2 káble, ktoré nevie uzamknúť a následne sa nabíjanie ani nedokáže spustiť. Kábel je preto potrebné držať v správnej polohe dovtedy, kým sa v aute nezamkne. Potom už funguje všetko bez problémov.
Cesta späť do Bratislavy bola v podstate totožná. Vyrážal som plne nabitý s elektrickým dojazdom 44 kilometrov. Do Bratislavy som tentokrát prišiel s ešte lepšou spotrebou. Palubný počítač totiž ukazoval spotrebu paliva 2,6 l / 100 km a spotrebu elektrickej energie 18,9 kWh / 100 km. Síce ma mrzelo, že batéria nie je o niečo väčšia a Audi nedokáže prejsť z Trnavy do Bratislavy v elektrickom režime, takéto spotreby paliva sú vzhľadom na veľkosť auta veľmi slušné. Celková kombinovaná spotreba bola po prejdení 142,5 kilometrov presne 3,3 l / 100 km a 17,3 kWh / 100 km.
Test – prevažne diaľnica
Ako som spomínal, s Audi Q5 Sport 50 TFSIe som sa vydal aj na Oravu a späť, teda celkovo takmer 500 kilometrov dlhú trasu, a to predovšetkým po diaľnici. Vyrážal som z Karlovej Vsi do Auparku, čo je asi 7 kilometrov, ktoré som prešiel v elektrickom režime. Strávil som tu necelú pol hodinu a pokračoval som ďalej – k nabíjacej stanici ZSE Drive na Rožňavskej, kde som sa išiel pred cestou najesť. Do tohto momentu som prešiel 16,9 kilometrov, a to takmer výhradne v elektrickom režime. Po približne 40 minútach som vyrážal opäť takmer plne nabitý – s dojazdom 41 kilometrov.
Samozrejme, už pred Trnavou sa mi batéria v aute vybila a zvyšok cesty som absolvoval v hybridnom režime. Po diaľnici som jazdil maximálnou povolenou rýchlosťou podľa GPS, pričom do cieľa som dorazil po prejdení 274,8 kilometrov s priemernou spotrebou 7 l / 100 km a 6,2 kWh / 100 km.
Pri plug-in hybridných vozidlách je dobré, že si vždy nechávajú v batérii rezervu, ktorú môže využívať vtedy, kedy je spaľovací motor najmenej efektívny. Aj keď je batéria vybitá, veľkú časť jazdy v meste je možné absolvovať v elektrickom režime. Spotreba na tejto trase teda bola už vyššia, ale ide o pochopiteľnú hodnotu vzhľadom na okolnosti – profil trasy, rýchlosť či hmotnosť auta.
Celková priemerná spotreba stúpla po nájazde 417,4 kilometrov na 5,7 l / 100 km a 10 kWh / 100 km. Cestu naspäť som absolvoval už iba do Trnavy, avšak s vybitou batériou. Palubný počítač mi v tejto chvíli ukazoval dojazd na benzín 340 kilometrov, čiže celkový možný nájazd stúpol vďaka nabíjaniu o asi 120 kilometrov. Mierne som zmenil aj profil trasy a nešiel som cez Martin, ale Terchovú. Prejdená vzdialenosť po príchode do Trnavy bola 196,7 kilometrov, a to so spotrebou 7,2 l / 100 km a 2,3 kWh / 100 km.
Výrazne sa tu prejavila vybitá batéria, avšak aj napriek tomu je priemerná spotreba elektrickej energie celkom vysoká. Dlhodobá priemerná spotreba opäť narástla po prejdení 616,4 kilometrov na 6,3 l / 100 km a 7,5 kWh / 100 km. Zostávajúci dojazd so spaľovací motorom bol v tejto chvíli 160 kilometrov. Predpokladaný možný nájazd sa tak zvýšil o ďalších 30 kilometrov (dojazd pri prevzatí 630 km, teraz 780 km).
Na Audi Q5 Sport 50 TFSIe sme do konca týždňa prešli ešte 320 kilometrov, kedy sme už ale opäť absolvovali skôr mestské a krátke diaľničné úseky v kombinácii s poctivým nabíjaním. Spotrebu paliva sa nám preto podarilo dostať na príjemných 4,9 l / 100 km a 10,9 kWh / 100 km.
Záverečné hodnotenie
Audi Q5 Sport 50 TFSIe si žije vlastným životom, ktorý je typický pre vozidlá od tejto automobilky. To sa nám samozrejme páči a o to viac sme radi, keď pracujú aj s elektrickým pohonom. Nabíjať auto so spaľovacím motorom môže byť otravné, no skôr ide iba o predsudky, ktoré nakoniec ani nie sú opodstatnené. Výrazne nižšia spotreba pri jazde na krátke vzdialenosti je skvelý benefit a preto je potrebné ho využívať na maximum. Je určite škoda, že elektrický dojazd nie je aspoň štandardných 50 kilometrov, v prípade SUV to dokážem akceptovať.
Zároveň je to vyvážené palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW, čo je dobrý kompromis dovtedy, kým nebude rozšírené rýchle nabíjanie aj v plug-in hybridoch. Síce má Audi Q5 Sport 50 TFSIe niekoľko nedostatkov, tie sú skôr závislé od výbavy a zároveň sa môžu líšiť od preferencie konkrétneho používateľa. Čo ale určite považujem za najväčšiu nevýhodu celkovo plug-in hybridných modelov je výrazne vyššia cena. Nami testovaná verzia bola totiž v cene až 74 240 € s DPH.
Tabuľka parametrov
Výkon spaľovacieho motora | 185 kW |
---|---|
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 370 Nm |
Výkon elektrického motora | 105 kW |
Krútiaci moment elektrického motora | 350 Nm |
Kombinovaný výkon | 185 kW |
Kombinovaný krútiaci moment | 450 Nm |
Udávaná kombinovaná spotreba | 2,2 až 2,8 l / 100 km (WLTP) |
Dojazd WLTP | 39 - 45 km |
Batéria | 14,1 kWh |
Nabíjanie | 7,4 kW |