Testovaniu novej Audi Q7 s plug-in hybridným pohonom som sa samozrejme potešil. Legendárne SUV dostalo elektromotor s výkonom 94 kW a výrobca udáva dojazd 39 – 42 km na jedno nabitie. Ja som mal možnosť toto vozidlo otestovať počas jedného víkendu a v tomto článku sa pokúsim zhrnúť všetky plusy a mínusy, na ktoré som počas tejto krátkej doby prišiel.
Exteriér: Klasická Q7
Auto už pri prvom pohľade zaujme svojimi rozmermi. Je naozaj veľké, na cestách som patril medzi najväčších. Výhodou vysokého SUV je jednoduché nastupovanie a vystupovanie. To si vypýtalo daň v zložitejšom parkovaní. Áno, toto auto si väčšinou kúpi niekto, kto býva v rodinnom dome a má garáž. Ale raz za čas musí ísť niekam do mesta, na nákup a podobne. Do klasického parkovacieho miesta sa síce vojde, no tesne. Ak sú vedľa vás zaparkované ďalšie automobily, otvárenie dverí bude náročnejšie.
To isté platí aj pri pozdĺžnom parkovaní, dĺžka presahujúca 5 metrov je poznať. S tým si nijako nepomôžeme, je to jednoducho tak. Audi Q7 je veľké auto a musíte s tým byť zmierení ešte pred kúpou.
- Rozmery (dĺžka × šírka × výška): 5052 × 1968 × 1740 mm
Už na prvý pohľad zaujme obrovská predná maska s logom Audi. Výrobca kládol špeciálny dôraz aj na svetlá, ktoré síce na prvý pohľad nevyzerajú nijako špeciálne, no keď ich rozsvietite, vyzerá to naozaj dobre. Najmä zozadu. Predná časť sa tiež nemá za čo hanbiť.
Pri autách tohto typu (luxusných SUV) sa koeficient odporu vzduchu posúva až na druhú koľaj, nejde o najdôležitejší parameter. Doslova to vyzerá, akoby sa inžinieri z Audi vôbec nesnažili odpor vzduchu znižovať. To samozrejme pravda nie je, no vzhľadom na robustnosť vozidla to ani veľmi nejde.
Interiér: Pohodlný v každom smere… až na detaily
K samotnému spracovaniu interiéru je ťažko mať nejaké výhrady. Materiály sú kvalitné, volant príjemný na dotyk a sedadlá jednoducho skvelé. Ako vpredu, tak aj vzadu. Špeciálnu zmienku si zaslúži priestrannosť. 5 osôb sa odvezie bez akýchkoľvek problémov. Priestoru vzadu nad hlavou je dostatok a priestor na kolená je doslova luxusný. Počas testovania som urobil dve dlhšie jazdy (cca 250 km) a ani pri dlhšom sedení som nepociťoval žiadny diskomfort.
Na volante sa nachádzajú všetky podstatné ovládacie prvky, ktoré by tam mali byť. Samotné ovládanie prostredníctvom volantu je dostatočne prehľadné a intuitívne. Poteší aj head-up displej, ktorý zobrazuje množstvo dôležitých informácií. Nechýba aktuálna rýchlosť, maximálna povolená rýchlosť, navigačné pokyny, číslo cesty, po ktorej aktuálne idete a ani informácia o rýchlosti, ktorú máte nastavenú na tempomate.
Viacero nelogických prvkov v interiéri
Rozmiestnenie niektorých prvkov v interiéri mohlo byť lepšie. Odkladací priestor vo dverách je veľmi slušný, to ale neplatí pre priestor v stredovej konzole. Po otvorení lakťovej opierky vnútri veľa miesta nezostalo. Strčíte tam maximálne svoj smartfón, možno kľúče.
Pokiaľ chcete smartfón nabíjať káblom, USB konektory sa nachádzajú práve pod lakťovou opierkou. Toto umiestnenie považujem za nešťastné. Pre prístup ku konektorom musím jednoducho opierku zdvihnúť. Je to dosť otravné. Mimochodom, sú tu dva USB konektory, slot na pamäťovú kartu a slot na SIM kartu.
Interiér vyzerá naozaj luxusne. Čierny lesklý povrch viacerých komponentov pocit luxusu len umocňuje. Ale len dovtedy, kým sa niečoho nedotknete. Odtlačky prstov budete leštiť každý deň. Špeciálnu zmienku si zaslúži efektný nápis Quattro pred sedadlom spolujazdca. Interiéru nechýba veľmi pekné červené podsvietenie, možnosť zmeny jeho farby som v nastaveniach nenašiel.
Zvuk zatvárania dverí je doslova návykový. Jemné tlmené buchnutie má niečo do seba. Pozor si ale treba dávať na to, aby ste dvere zabuchli poriadne. Párkrát sa to spolujazdcom na prvýkrát nepodarilo.
Pochvalu si zaslúži aj veľký kufor. Ten síce vďaka batérii nemá dvojité dno, no priestoru budete mať určite dostatok. Samozrejmosťou je aj možnosť sklopenia zadných sedadiel.
Infotainment: Dva dotykové displeje
Infotainment sa skladá z dvoch dotykových displejov. Ponúkajú skvelé farby a aj dobrú viditeľnosť na priamom slnku. Odozva na dotyk je výborná a prostredie celkom svižné. Spodný displej slúži najmä na ovládanie klimatizácie a nachádza sa tu aj tlačidlo, ktorým môžete vypnúť ten vrchný displej. V noci sa to môže hodiť, aspoň vás nebude oslňovať. Prostredie je ladené do tmavých farieb, takže až také hrozné to nie je ani v noci.
Pomocou horného displeja ovládate takmer všetky funkcie vozidla. Niektoré funkcie môžete ovládať priamo z volantu, niektoré zase tlačidlami v stredovom paneli. Infotainment ponúka všetko, na čo som zvyknutý aj z ostatných automobilov.
Zmieniť môžem nastavenia správania vozidla, nastavenia svetiel a ostatných prvkov či podporu Android Auto a Apple CarPlay. Zvuková stránka si zaslúži pochvalu, integrovaný je systém od svetoznámej značky Bose. A hrá naozaj vynikajúco.
K dispozícii je aj navigácia, ktorú som síce otestoval, no predsa len radšej používam Android Auto. Navigačné pokyny je možné premietať priamo na head-up displej, prípadne si môžete mapu zobraziť aj za volantom. Páčila sa mi možnosť zadávania cieľa písaním písmen po spodnom displeji, na túto funkciu som si zvykol veľmi rýchlo.
Jazda, výkon a jazdné režimy
Nová Audi Q7 TSFIe sa vyrába v dvoch výkonnostných verziách. Ja som testoval výkonnejší variant. Ten pozostáva z trojlitrového benzínového V6 motora s výkonom 250 kW a elektromotora s výkonom 94 kW. Celkový výkon vozidla je 335 kW (455 koní). A je to naozaj poznať. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy je na takto veľké a ťažké vozidlo veľmi slušné. Kapacita batérie je 17,4 kWh.
Tu mi ale niečo chýbalo. Z elektromobilov som zvyknutý na okamžitý prísun energie po zatlačení plynového pedála. V tomto smere som bol trochu sklamaný. Skúsil som si zopár zrýchlení z rôznych začiatočných rýchlostí. Po zatlačení pedála na podlahu trvá cca 1 sekundu, kým na to auto zareaguje plným výkonom. Keď zistí, že chcem zrýchľovať, najskôr si podradí a až potom ma zatlačí do sedadla. Toto som si všimol pri testovaní viacerých luxusnejších vozidiel overených značiek, na prvom mieste je predsa pohodlie posádky a nie nejaké raketové zrýchlenie.
Pri brzdení auto rekuperuje elektrickú energiu. K dispozícii nie je žiadna možnosť rekuperácie po uvoľnení plynového pedála. Rekuperovať začne až po zašliapnutí toho brzdového. Mohla tu byť aspoň možnosť vybrať si. Čo sa mi naopak páči, je skvelé odhlučnenie interiéru.
Komplikované nastavenia
Keď som chcel testovať jazdu výlučne na elektromotor alebo spaľovací motor, potreboval som príručku. Nevedel som nájsť to správne nastavenie, aby som si vynútil elektro jazdu. Nakoniec som na to síce prišiel, ale stopercentné to nie je. Keď chcem jazdiť len na elektromotor, tak len elektromotor. Síce som zvolil to správne nastavenie, ale keď som plynový pedál zatlačil trochu viac, zvykol sa pridať aj spaľovací motor, čo som nechcel. A takto som bojoval počas celého víkendu. Neexistuje tu žiadne nastavenie, ktoré absolútne vynechá spaľovací motor. Ten je pripravený vždy, aj počas jazdy na elektriku.
Tiež som zistil, že ak chcem jazdiť výlučne na pohon spaľovacieho motora, musím prepnúť do športového režimu. Avšak opäť tu platí pravidlo, že sa k pohonu pridáva aj elektromotor. Aspoň že menej ako v iných jazdných režimoch. Prečo tu nie sú 3 jednoduché možnosti, ako nastaviť jazdu na elektrinu, konvenčný pohon a ich kombináciu?
Jazdné režimy
Na výber je z viacerých jazdných režimov, upraviť je možné len individuálny. Trochu mi chýba ich popis. Zmením jazdný režim a nikde nemám napísané, aké nastavenia sa vlastne zmenili. Zaujímavé je, že keď som napríklad na efektívnom režime a zvolím si zdvihnutie podvozku, automaticky sa mi režim prepne na offroad. Vyzerá to tak, že jednotlivé režimy sú vlastne len zmenou výšky podvozku.
Užitočnou funkciou môžu byť impulzy, ktoré vydáva pedál pri aktivovaní či už elektrického alebo spaľovacieho pohonu. To znamená, že ak momentálne jazdíte na elektromotor a pridá sa spaľovací motor, vozidlo vás o tom informuje akýmsi trhnutím pedálu. Ja som radšej túto funkciu vypol, trhanie pedálom mi prekážalo.
Adaptívny tempomat funguje výborne. Nastavenie želanej rýchlosti je intuitívne a bezproblémové. Rovnako aj jej zmena. V tomto smere nemám žiadne výhrady. Auto dokonca vie spomaliť aj vtedy, ak sa blíži strmšia zákruta. A to aj bez toho, aby spomalilo vozidlo pred vami. Vzdialenosť, ktorú má auto dodržiavať, si môžete nastaviť v piatich krokoch.
Aktivovaním tempomatu sa automaticky aktivuje aj asistent udržiavania jazdného pruhu. A s ním som musel doslova bojovať. Stále ma chcel posunúť k ľavej strane vozovky. Ak som tempomat vypol a vypol som aj asistenta udržiavania jazdného pruhu, bolo všetko v poriadku. Avšak neprišiel som na to, ako používať tempomat a mať asistenta udržiavania jazdného pruhu vypnutého. Tiež som nenašiel možnosť nastavenia citlivosti volantu, ktorý je subjektívne trochu tuhší.
Spotreba a nabíjanie
Audi udáva kombinovanú spotrebu 3,2 – 3,9 l/100 km. Ak plánujete jazdu, ktorá bude dlhšia ako 100 kilometrov, na takúto spotrebu môžete rovno zabudnúť. Poďme ale pekne poporiadku. Spotrebu som samozrejme poctivo otestoval s rôznymi nastaveniami a tiež ma zaujímalo, koľko je schopné toto vozidlo prejsť len pomocou elektromotora.
Test 1: Jazda na elektriku
Začal som s plne nabitým vozidlom. Moja cesta viedla pomedzi obce po ceste druhej triedy do Trnavy a bola dlhá 39,5 km. Nameraná spotreba bola 22,7 kWh/100 km a zostalo mi 14 km dojazdu. V tomto režime je teda dojazd 50 kilometrov reálny, no musíte sa snažiť.
Test 2: Hybridná jazda
Začiatok bol v Trnave a cieľ na odpočívadle v Tekovských Nemciach. Dojazd sa mi znížil len o 1 kilometer a spotreba elektriky bola 1,1 kWh/100 km. Spaľovací motor si vypýtal 10,8 l/100 km. Tempomat bol počas tohto testu nastavený na konštantnú rýchlosť 120 km/h, dĺžka trasy 82,7 km.
Test 1 + test 2
Po spočítaní oboch testov som mal prejdených 122,2 km a priemerná spotreba spaľovacieho motora bola 7,5l/100 km + elektromotor si vypýtal 8,1 kWh/100 km.
Počas testovania som najazdil 624 kilometrov. Moja priemerná spotreba bola 8,5 l/100 km a 6,2 kWh/100 km. Nabíjal som 3x. Pokiaľ by som tých 624 km prešiel len so začiatočným nabitím elektromotora, spotreba benzínu by určite presiahla 10 l/100 km. Posledným testom bola jazda s batériou nabitou na 2 km, ktorá bola dlhá 200 km. Na diaľnici som mal nastavený tempomat na 110 km/h, spotreba bola 11 l/100 km.
Keďže ide o plug-in hybridné vozidlo, na rýchle nabíjanie môžete zabudnúť. Z domácej zásuvky nabijete batériu približne za 8 hodín. Na AC nabíjačke to bude podstatne rýchlejšie. Maximálny nabíjací výkon je 7,4 kW. Za 58 minút nabíjania som dokázal dobiť 6,9 kWh.
Ďalšia vec, ktorá mi chýba, je informácia o výkone, ktorým sa vozidlo nabíja. Vidím len dojazd na batériu, a to je všetko. Tiež mi chýba informácia o aktuálnom stave nabitia batérie v percentách. K dispozícii je len dojazd.
Záverečné hodnotenie
Audi Q7 TSFIe ponúka veľmi pohodlné vozenie a určitú dávku luxusu. Pokiaľ sa snažíte, na elektrickú energiu prejdete aj 50 km. Pri dlhších tratiach sa samozrejme ozve aj spaľovací motor, ktorý veľmi úsporný nie je. Pri takomto aute ľudia samozrejme spotrebu neriešia, no ak ide o plug-in hybrid, prečo by sme spotrebu nemali riešiť? Pod 10 l/100 km sa pravdepodobne nedostanete, jedine že by ste každých cca 150 km nabíjali doplna.
Čo sa mi páčilo, bol výkon. Zrýchlenie z 0 na 100 km pod 6 sekúnd je pre takéto veľké vozidlo veľmi dobrá hodnota. Najväčšie výhrady mám k možnostiam nastavenia jazdy na elektrinu či spaľovací motor.
Plusy
- Sila značky
- Dizajn a kvalita spracovania
- Výkon
- Reálny dojazd 50 km na jedno nabitie
- Luxusný priestor vpredu aj vzadu
- Pohodlie pasažierov
- Skvelé odhlučnenie interiéru
- Prepracovaný head-up displej
- Slušný infotainment
- Kvalitné ozvučenie od značky Bose
Mínusy
- Nedotiahnuté prepínanie medzi hybridným, elektrickým a spaľovacím pohonom
- Lesklý interiér plný odtlačkov prstov
- Ako vypnem asistent udržiavania jazdného pruhu pri aktivovanom tempomate?
- Žiadne nastavenia rekuperácie
- Zle vyriešený stredový panel, málo odkladacieho priestoru a USB konektory pod lakťovou opierkou