Bruselská továreň Forest, kde sa nepretržite počas 76 rokov vyrábali autá, je navždy zatvorená. Stalo sa tak posledný februárový deň tohto roka. Posledné auto už opustilo výrobné haly a o zamestnanie príde až 3 tisíc ľudí. Automobilka Audi tento krok oznámila už v polovici roka 2024, čo spôsobilo šok nielen zamestnancom, ale aj celej automobilovej komunite. Po vyrobení viac ako 8 miliónov áut sa tak skončila jedna éra, informoval portál Electrive.
O zatvorení továrne sa hovorilo už dlhšie
Špekulácie o zatvorení továrne sa začali objavovať už začiatkom roka 2024. Hovorilo sa, že najnovšia generácia elektrického Audi Q8 e-tron bude presunutá do Mexika. Všetko sa vyjasnilo v júli, keď automobilka oznámila, že výroba tohto modelu skončí skôr ako bolo plánované. Dôvodom bol pokles zákazníckych objednávok. Snaha nájsť alternatívy alebo nového vlastníka továrne výsledky nepriniesla, a tak bol určený presný dátum ukončenia výroby.
V tejto továrni sa od roku 2018 vyrábali elektromobily. Investované boli stovky miliónov eur a v roku 2023 boli vykonané posledné úpravy, aby sa tu mohol vyrábať aj Q4 e-tron, ktorého hlavná produkcia prebiehala v nemeckom Zwickau. Podľa automobilky továreň už dlhšie trpela štrukturálnymi problémami, ktoré zvyšovali výrobné náklady. Drahá logistika a absencia lisovne priamo na mieste nútili dovážať karosárske diely z iných tovární. Rozšírenie však nebolo možné, pretože na jednej strane továreň obklopujú obytné oblasti a na druhej strane je železničná trať.
Je definitívny koniec, výrobné linky prestali pracovať
Na protest proti zatvoreniu a preto, že sa firma a odbory nedohodli na vyplatení odstupného, boli výrobné linky odstavené už skôr. Mnohí predpokladali, že sa už ani nenaštartujú, no na niekoľko týždňov ešte poslednýkrát fungovali. Teraz je ale všetkému definitívny koniec.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Trumpova administratíva vypne 8 tisíc nabíjačiek pri vládnych budovách. Prečo?
- Majitelia by svoj elektromobil za spaľovák nevymenili, bežné značky majú menej problémov ako prémiové
- Lacnejšie a ekologickejšie batérie: Prelomový výskum z Princetonu
Bruselská továreň istým spôsobom symbolizuje stav európskeho automobilového priemyslu. Domáce značky patria medzi najväčších výrobcov na svete a sú známe svojou kvalitou, no do popredia sa teraz čoraz viac dostáva Čina a lacné elektromobily, ktoré sú tam vyrábané. Aj z tohto dôvodu Európska únia uvalila na vozidlá vyrobené v Číne a dovezené do Európy špeciálne clá, aby nízkym cenám mohli domáce automobilky konkurovať. Na druhú stranu, hlavným dôvodom nižších cien čínskych elektromobilov je to, že ich dotuje tamojšia vláda, čo pre trh nie je vôbec dobré.