Čínska automobilka NIO je zaujímavá najmä svojou technológiou pre výmenu batérií namiesto ich nabíjania. Koncom februára sa do pozornosti dostala vďaka spusteniu výroby nového elektrického SUV s označením NIO EC6.
S tým súvisela aj investičná injekcia v objeme 1,3 miliardy eur, ktorá po náročnom finančnom období prišla priam ako dar z neba. Aj čerstvo zverejnený prehľad predajov za február 2020 potvrdzuje, že situácia je pre NIO poriadne vzdialená ideálu.
Ako upozornil portál InsideEVs, čínska startupová automobilka dosiahla najhoršie predajné výsledky od svojho vstupu na trh v máji 2018. Počas minulého mesiaca sa jej podarilo predať len 707 elektromobilov zo svojej ponuky. V medziročnom porovnaní to predstavuje prepad na úrovni 12,8%.
NIO podľa zverejnených údajov predáva len dva modely – novšie 5-miestne SUV ES6 a staršie 6- alebo 7- miestne SUV ES8. Novinka pritom v predajoch jasne dominovala, nakoľko z celkového februárového objemu tvorila až 671 kusov.
Zvyšných 36 predaných vozidiel pripadlo na model ES8, ktorý si medziročne pohoršil až o 96%, hoci klesajúci záujem je už dlhodobým trendom.
Automobilka tento rok doposiaľ predala 2305 elektromobilov, celkovo za svoju históriu predala 34 218 vozidiel.
Zaúradoval aj koronavírus
Zástupcovia čínskej automobilky uvádzajú, že aktuálny prepad do veľkej miery súvisí s aktuálnou vypätou situáciou, ktorú spôsobuje vyčíňajúci koronavírus. Spomínajú, že celkový predaj osobných elektrických áut v Číne zaznamenal vo februári prepad o 78%, zatiaľ čo v prípade NIO ide o prepad na úrovni 12,8%.
Dodávky aj výroba nových vozidiel boli obmedzené a problémy má celý dodávateľský reťazec. Automobilka preto hľadá iné spôsoby ako so svojimi produktami osloviť potenciálnych zákazníkov – online priestor. Navyše upozorňuje, že návrat do optimálneho stavu chvíľu potrvá.
“Očakávame, že pre NIO aj celý priemysel potrvá nejaký ten čas, kým sa všetky operácie vrátia do normálneho stavu. Budeme sledovať a koordinovať zdroje dodávateľského reťazca a urýchlime produkciu, aby sme dokázali naplniť narastajúci dopyt.”, uviedol Steven Feng, finančný riaditeľ spoločnosti NIO.
Ako sú na tom jednotlivé značky?
Vďaka zverejňovaným výsledkom a štatistikám sa v úvode tohto roka dozvedáme viacero zaujímavých informácií. Napríklad aj to, ako sa darí predajom elektromobilu Nissan LEAF či výrobe modelov Volkswagen e-Golf a Tesla Model 3. Tesla však dlhodobo uprednostňuje nárazové zvýšenie dodávok na konci jednotlivých kvartálov.
K tomu sa koncom januára pridal koncern Volkswagen Group s celkovým prehľadom predajov, medzičasom boli zverejnené finančné výsledky Tesly za 4. kvartál fiškálneho roka 2019 a aktuálne poriadne prekvapilo Švédsko, kde sa elektromobily tento rok začali predávať ako teplé rožky. Podobne ako v prípade Renaultu, aj Mitsubishi eviduje zvýšený predaj v Európe.