Združenie európskych automobiliek poslalo Európskej komisii otvorený list, v ktorom varuje, že bude potrebovať odklad prísnych klimatických cieľov. Predajne naprieč Európou sú pre pandémiu aktuálne zatvorené.
Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) sa obáva, že kvôli koronakríze a zatvoreným predajniam nebudú môcť predávať nízkoemisné vozidlá. ACEA pradepodobne píše o prísnych emisných normách od roku 2020 do roku 2030. Tieto obavy zdieľajú podľa portálu Euractiv aj automobilky na Slovensku.
Reakcia združenia slovenských automobiliek
Zväz automobilových výrobcov (ZAP) SR hovorí v reakcii pre portál Euractiv, že keď sú zatvorené predajne, nemôžu sa nízkoemisné vozidlá predávať a ani sa na ne viesť reklamné kampane. ZAP SR zastupuje 5 automobiliek, ich dodávateľov a ďalších členov.
ZAP hovorí, že síce vlády s pomocou EK zachraňujú ekonomiky a pracovné miesta, no na druhej strane sa budú likvidovať firmy cez vyrubovanie pokút za nesplnené emisné limity.” Je treba nechať priestor na nadýchnutie sa”, tvrdí generálny sekretár ZAP SR Ján Pribula.
Emisné normy EK pre roky 2020 a 2021 vyžaduju 95g/km CO2 primerne na jedno vozidlo. Ak ich automobilky nedodržia, musia zaplatiť obrovské pokuty.
Šanca na urýchlenie dekarbonizácie
Julia Poliscanova z mimovládnej organizácie Transport & Environment hovorí, že všetky stimuly po škončení pandémie by mali byť namierené na vozidlá s nulovými emisiami.
Europoslanec Martin Hojsík sa vyjadruje podobným štýlom. Hovorí, že automobilky by mali dostať pomoc od štátu len pod podmienku urýchlenia dekarbonizácie. Tá môže prísť hlavne masovou výrobou elektrických vozidiel.
Súčasné emisné normy pre automobilky
Emisné normy EK v súčasnosti fungujú na báze takzvaných “superkreditov”, vďaka ktorým sa každé vozidlo s emisiami do 50g/km CO2 započítava ako dve nízkoemisné vozidlá. Tým sa efektívne, avšak len teoreticky znižujú priemerné fleetové emisie.
To však platí len pre rok 2020. V roku 2021 sa tento koeficient znižuje a každé nízkoemisné vozidlo sa započítava ako 1,67 vozidla a v ďalšom roku ako 1,33 nízkoemisného vozidla. To sú pre automobilky prísne pravidlá, keďže väčšina z nich predáva len mizivé percento nízkoemisných áut.
Za nedodržanie emisných noriem hrozí výrobcom pokuta 95€ za každý prekročený gram CO2 navyše. Pri miliónoch predaných automobilov sa pokuty môžu vyšplhať na miliardy eur a vážne ohroziť automobilový priemysel. Ten v európskom priestore priamo aj nepriamo zamestnáva 13,8 milióna občanov.