MojElektromobil

Automobilový priemysel v Európe čelí doteraz nevídaným výzvam, ktoré ohrozujú jeho konkurencieschopnosť a stabilitu. Globálna konkurencia, potreba transformácie, emisné normy a najnovšie aj dovozné clá útočia na postavenie sektora, ktorý je kľúčovým motorom nielen slovenskej ekonomiky, ale celkovo európskej prosperity. Na HDP Európskej únie sa podieľa sumou približne 1 bilión eur a zabezpečuje priamu a nepriamu zamestnanosť pre 13 miliónov Európanov.

Európska komisia preto pripravila plán, ako priemysel udržať v dobrej kondícii. Balík strategických opatrení predstavila pod názvom Automotive Action Plan. Plán zahŕňa napríklad aj podporu výroby batérií a budovania nabíjacej infraštruktúry, zrýchlenie zavádzania autonómnych vozidiel, reguláciu firemných flotíl a ochranu európskeho trhu pred neférovou konkurenciou.

Ako upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu, ktorá obsah plánu zhrnula, odvetvie prechádza hĺbkovou transformáciou – inovácie, elektrifikácia, digitalizácia a technológie autonómnej jazdy sú v ostrom kontraste s doteraz zaužívaným systémom fungovania tradičných európskych automobiliek. SEVA uvádza, že Slovensko, ak si chce udržať postavenie automobilovej veľmoci, musí byť aktívnym hráčom v implementácii tohto plánu, pretože od jeho úspechu závisí budúcnosť nášho priemyslu aj celej ekonomiky.

Automotive Action Plan v skratke

Plán obsahuje množstvo možných opatrení na podporu európskeho automobilového priemyslu. Veľká časť z nich sa týka aj priamo elektromobility:

  • Európska komisia bude spolu s členskými štátmi vyhodnocovať najlepšie spôsoby ako podporiť nákup elektromobilov, a to aj rozšírením dostupných možností financovania.
  • Rozvoj modelu sociálneho leasingu na elektromobily pre tzv. dopravne chudobných spotrebiteľov, ktorý mal veľký úspech u francúzskych spotrebiteľov. Tento podporný mechanizmus bol pred pár dňami prezentovaný aj priamo na Slovensku.
  • Komisia navrhne členským štátom, aby boli vozidlá s nulovými emisiami oslobodené od cestných poplatkov.
  • Do konca roka 2025 Komisia navrhne legislatívu zameranú na dekarbonizáciu firemných vozových parkov. Veľké spoločnosti s flotilami nad 100 vozidiel by od roku 2030 mali nakupovať výlučne bezemisné vozidlá. To by mohlo do roku 2035 priniesť na trh ojazdených vozidiel takmer 7 miliónov cenovo dostupných EV pre súkromných kupujúcich.
  • Podpora prechodu na nulové emisie aj pri ťažkých nákladných vozidlách (eHDV), vrátane zmeny nariadenia Eurovignette a revízie smernice o hmotnostiach a rozmeroch.
  • Urýchlenie výstavby nabíjacích staníc prostredníctvom technickej podpory a financovania.
  • Odstránenie prekážok pri pripájaní nabíjacích staníc k distribučnej elektrickej sieti, vrátane vydania odporúčaní na skrátenie povoľovacích konaní.
  • Podpora recyklácie batérií a ďalších automobilových komponentov.
  • Rozvoj infraštruktúry pre ťažké nákladné vozidlá cez iniciatívu European Clean Transport Corridor a podpora inteligentného obojsmerného dobíjania (V2G).
  • Komisia plánuje ukončiť daňové zvýhodnenia pre firemné vozidlá poháňané benzínom alebo naftou. Tento krok má motivovať firmy k prechodu na vozidlá s nulovými emisiami.

Test Hyundai Inster

Automotive Action Plan je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, zameranej na podporu konkurencieschopnosti, odolnosti a dekarbonizácie európskeho priemyslu, s dôrazom na energeticky náročné odvetvia a čisté technológie. Okrem podpory elektromobility sa zameriava na množstvo ďalších, často prepojených, oblastí:

  • Podpora nástrojov na udržanie pracovných miest, rekvalifikáciu zamestnancov a posilnenie zručností v odvetví.
  • Pokračovanie v dohodách o voľnom obchode a podpora zjednotenia technických noriem na globálnej úrovni.
  • Používanie protidumpingových opatrení a nástrojov na ochranu pred zahraničnými dotáciami.
  • Návrh podmienok pre zahraničné investície (napr. spoločné podniky, technologický a IP transfer) s cieľom zvýšiť ich pridanú hodnotu.
  • Podpora softvérovo definovaných vozidiel, autonómneho riadenia pomocou umelej inteligencie a prepojenia vozidiel medzi sebou, s dopravnou infraštruktúrou (semafory, senzory vo vozovke) a so sieťou (aktualizácie, diagnostika).
  • Plán otvoriť aspoň tri veľké cezhraničné testovacie zóny na pilotné nasadenie autonómnych technológií.
  • Zjednotenie pravidiel pre schvaľovanie a testovanie vozidiel (napr. pre automatizované parkovacie systémy).
  • Investície do next-gen batérií a budovanie domácej výroby komponentov so zameraním na zníženie závislosti od zahraničných dodávok prostredníctvom nástrojov ako Horizon Europe a TechEU.
  • Prehodnotenie rizík spojených s kybernetickou bezpečnosťou vozidiel a legislatívne opatrenia na zabezpečenie transparentného prístupu k dátam z vozidiel.
  • Prostredníctvom Nariadenia o kritických surovinách (tzv. CRMA) bude predstavený zoznam strategických projektov na výrobu a spracovanie batériových surovín s uľahčenými povoľovacími postupmi a podporou financovania.
  • Zriadenie Centra pre kritické suroviny v roku 2026 a podpora spoločných investícií v rámci celého hodnotového reťazca.

Viac času na dosiahnutie emisných limitov

Dôležitá je aj informácia o úprave v oblasti emisných noriem, ktorá sa do obehu dostala už v uplynulých dňoch. Naďalej síce platí, že v roku 2025 má každá automobilka svoje flotilové emisie znížiť o ďalších 15 % a postupne smerovať k nulovým emisiám v roku 2035, no vďaka najnovšej zmene získava viac času na praktické vyriešenie tejto požiadavky.

Dosahovanie požadovaných emisných cieľov sa totiž nebude vyhodnocovať na ročnej, ale až na trojročne báze (2025 až 2027). To znamená, že automobilky môžu prípadne nesplnené limity za aktuálny rok dohnať vyšším predajom nízkoemisných vozidiel v nasledujúcich dvoch rokoch.

Náš tip
EÚ zmierňuje pravidlá emisií CO2, automobilky dostanú viac priestoru
5. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+