Najnovšie šokujúce zábery odhaľujú moment, kedy sa elektromobil Tesla v režime Full Self-Driving len tesne vyhol zrážke s vlakom. Incident sa stal v americkom štáte Ohio a majiteľ tvrdí, že vozidlo nedokázalo rozpoznať prichádzajúci vlak. Šofér na poslednú chvíľu prevzal riadenie elektromobilu a dokázal zabrániť črtajúcemu sa nešťastiu. Na tému. upozornil portál Independent.
Znepokojujúce zábery
Na zverejnených záberoch je možné vidieť jazdu vozidla v hustej hmle smerom k železničnému prejazdu. Po koľajniciach práve v tom čase prechádzal nákladný vlak. Auto si vlak absolútne nevšíma a na situáciu nereaguje, len v poslednej chvíli uhne, aby sa mu vyhlo. Narazí pritom do bezpečnostnej bariéry. Tesné vyhnutie sa tragédii zachytili kamery vozidla z viacerých uhlov. Majiteľ neskôr zverejnil aj fotografiu, ktorá ukazuje rozsah škôd na elektrombile.
Majiteľ vozidla, Craig Doty, plne prevzal zodpovednosť za tento incident, no na druhú stranu je presvedčený, že režim FSD v jeho vozidle je chybný. Považuje sa za dobrého šoféra, na cestách nerobí zmätok a nejazdí nebezpečne. “Bol som jediný v aute, bol som jediné auto pri nehode. Takže áno, bola to moja chyba, musela to byť moja chyba.” Zároveň však dodáva, že má pocit, že elektromobil nespoznal prichádzajúci vlak.
Správa o havárii informuje o tom, že počas nehody išlo vozidlo rýchlosťou 60 mph (približne 97 km/h), pričom rýchlostný limit bol 55 mph (88 km/h). Správa pochádza priamo z vozidla, keďže majitelia Tesiel majú možnosť vyžiadať si ich od automobilky.
Chyba vodiča alebo auta?
Táto informácia sa objavila na viacerých fórach a rozvírila bujnú debatu. Kto bol vlastne na vine? Autopilot od Tesly alebo šofér? Ak zoberieme do úvahy všetky fakty a informácie, ktoré o FSD od Tesly vieme, tak stále platí, že za vedenie vozidla je zodpovedný šofér. Nikto iný. Práve šofér má byť vždy pripravený zasiahnuť do vedenia vozidla, pokiaľ sa počas autonómnej jazdy správa nebezpečne a nereaguje na prípadné nástrahy.
Presne to sa stalo aj tu. Vozidlo očividne neregistrovalo prichádzajúci vlak, ako tvrdí jeho majiteľ. Hneď na začiatku mal zasiahnuť do jeho vedenia, čo neurobil. Riadenie prevzal až tesne pred zrážkou, našťastie sa mu podarilo vlaku vyhnúť. Avšak na druhú stranu, ak si Tesla nevšimla prichádzajúci vlak, ide o pomerne zásadný problém.
Nemali by ste prehliadnuť
- Kia predstavila cenovo dostupné elektrické SUV Kia EV3 – bude sa vyrábať na Slovensku?
- Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu? | Príručka elektromobilistu 2024
- Je to oficiálne: Volkswagen predstaví elektromobil za 20 tisíc eur
Automobilka síce za zlyhanie svojho Full Self-Driving systému nenesie žiadnu zodpovednosť, všade uvádza, že systém nie je plnohodnotný a šofér musí byť neustále pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom. V minulosti sa už v súvislosti s touto témou dostala aj do viacerých súdnych sporov, ktoré vyhrala. Na druhú stranu, to, že si vozidlo nevšimlo prichádzajúci vlak, je pomerne znepokojujúce.
Niektorí bezpečnostní analytici vyjadrujú obavy, že autopilot by mal byť aktivovaný a fungovať len na diaľniciach v zmysle udržiavania rýchlosti a jazdného pruhu. Nemal by byť navrhnutý na prevádzku na iných cestách. Technológie sa však neustále posúvajú vpred a je len otázkou času, kedy budú na cestách bežne jazdiť plne autonómne vozidlá. A nikto sa nad tým v budúcnosti ani nepozastaví.
Nedávna zvolávačka kvôli Autopilotovi
V decembri minulého roka sme informovali o tom, že automobilka zvolávala približne 2 milióny svojich modelov kvôli funkcionalite Full Self-Driving. Médiá sa v tom čase predbiehali v tom, ktoré ponúkne bombastickejší titulok. Zvolávačka sa však týkala len vozidiel v USA a pokiaľ ešte nemáte skúsenosť s Teslou, tak vedzte, že to neznamená, že musíte zájsť do servisu. Automobilka svoje vozidlá aktualizovala na diaľku.
V rámci aktualizácie bolo do vozidiel implementovaných viacero funkcionalít, ktoré majú zabezpečiť väčšiu pozornosť vodičov počas toho, kedy je aktivovaný autopilot.