8 ročný elektromobil v praxi: Stav batérie, servisné náklady a všetko dôležité

Foto: Milan Bahna (archív)

Čo čaká na majiteľa elektromobilu pri dlhodobom vlastníctve? Ako sa pravidelné nabíjanie a najazdené kilometre prejavia na stave batérie, a aké servisné náklady treba očakávať? Všetky tieto skúsenosti a stav svojho elektromobilu Nissan Leaf 24 kWh po ôsmich rokoch od jeho vyrobenia zhodnotil v novom videu Milan Bahna z YouTube kanála ElektromobilTV.

Video dopĺňa informácie, ktoré zazneli v našom rozhovore a stojí za pozretie v plnom rozsahu. Venuje sa množstvu dodatočných oblastí. Osobné skúsenosti sú rozšírené o informácie priamo od autorizovaného servisu. Pre tých, ktorí nemajú čas alebo možnosť si v stručnom zhrnutí vypichneme niekoľko kľúčových informácií.

8 ročný elektromobil

Pre lepší kontext uvádzame, že predmetný elektromobil má 8 rokov (vyrobený v decembri 2014), z toho 5 rokov je jeho majiteľom Milan Bahna. Okrem veku elektromobilu je v tomto prípade rovnako relevantným aj údaj o nájazde, ktorý má čoskoro dosiahnuť hraniu 140 000 kilometrov.

Servisné náklady po 140-tisíc km

Prvým veľkým prekvapením môžu byť servisné náklady za 5 rokov vlastníctva. Tie dosiahli len 959 €. Nad rámec bežnej údržby sa vykonávala len výmena predných kotúčov a platničiek a výmena predných ramien. Treba ale upozorniť na to, že všetky práca prebiehala svojpomocne, bez zapojenia servisu. Najväčšou položkou pritom boli pneumatiky za 500 €, čo znamená, že tvorili približne polovicu celkovej sumy. Druhou najväčšou položkou bola STK za 106 €.

Servisné náklady za 5 rokov | Foto: Milan Bahna

Kapacita batérie na úrovni 77%

A ako funguje batéria v elektromobile po ôsmich rokov každodenných jázd? Podľa informácií z diagnostickej aplikácie Leaf Spy Pro má batéria po takmer 140 000 najazdených kilometroch stále 77 % z pôvodnej kapacity. Diagnostický Aviloo, ktorý bol pred časom zvolený na sekundárne overenie stavu batérie, vykázal hodnotu 74 % z pôvodnej kapacity.

Milan Bahna ale upozorňuje, že meranie podľa Leaf Spy Pro je presnejšie a po zohľadnení hlásenej odchýlky plus-mínus 3% sa hodnoty približne zhodovali. Od kúpy elektromobilu, teda za 5 rokov používania a 90 000 km, degradácia batérie dosiahla 10 až 13%. Zimný dojazd pri tomto stave dosahuje 100 kilometrov, v lete je to 130 až 150 kilometrov. Výrobca podľa metodiky WLTP uvádza dojazd 190 kilometrov. Ide o hodnotu pri novom vozidle a súčasne ide o laboratórne hodnoty.

Súvisiacie články

Podobné skúsenosti iného majiteľa

Podobnú skúsenosť má mať aj známy Milana Bahnu, ktorý vlastní Nissan Leaf z jesene 2013 s nájazdom takmer 200 000 km. Batéria mala v tomto prípade degradovať takmer identicky – cca 16 až 20 %. Batéria funguje a nebola menená.

Čo v prípade, že by došlo k poškodeniu batérie? Vzhľadom na aktuálnu cenotvorbu do úvahy pripadá výmena vadných článkov modulov. Výmena jedného modulu má byť otázkou niekoľkých stovák €. Pri vážnejšom poškodení je tu možnosť repasu v zahraničí alebo kúpa batérie z ojazdeného elektromobilu (bazár). Pravdepodobnosť, že niečo také bude potrebné riešiť počas životnosti elektromobilu je zanedbateľná.

Video sa problematike merania stavu batérie venuje podrobnejšie. Ak preto plánuje kúpu elektromobilu z druhej ruky, tak stojí za určite pozretie. Aby ste sa dozvedeli na čo si dávať pozor, a ako správne merať.

 

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.