Elektrické autá a najmä ich batérie čelia množstvu mýtov zo všetkých strán. Jedným z najrozšírenejších je predstava, že batérie starnú tak rýchlo, že jazdené elektromobily budú nepredajné. Starnutie batérií, pokles dojazdu či ich nevyhnutná a nákladná výmena sú obavy, ktoré často vedú k nedôvere voči elektromobilom. Štúdia poradenskej spoločnosti P3, ktorá analyzovala viac ako 7 000 elektromobilov, však tieto obavy vyvracia faktami, informuje portál electrive.
Strata hodnoty batérie: Dva hlavné faktory
Batérie starnú dvoma spôsobmi: kalendárne a cyklicky. Kalendárne starnutie súvisí s časom – chemické procesy v článkoch prebiehajú aj pri nepoužívaní elektromobilov. Cyklické starnutie je zasa spôsobené nabíjaním a vybíjaním, pričom obe formy starnutia sú prirodzené, no správnym používaním ich možno výraznejšie spomaliť. Hlavným ukazovateľom starnutia batérie je tzv. stav zdravia (State of Health, SoH). Ide o percentuálny pomer aktuálnej kapacity batérie k jej pôvodnej kapacite v novom stave.
P3 analyzovala viac ako 7 000 vozidiel pomocou detailného testovania od startupu Aviloo. Z výsledkov vyplýva, že v prvých 30 000 kilometroch dochádza k rýchlejšiemu poklesu SoH z 100 % na približne 95 %. Potom sa však degradácia akumulátora spomalí. Pri nájazde 100 000 kilometrov dosahuje priemerný SoH okolo 90 %, pričom pri 200 000 – 300 000 kilometroch je stále okolo 87 %. To je ďaleko nad hranicou 70 – 80 %, ktorú garantujú výrobcovia vo zárukách.
Čo ovplyvňuje starnutie a degradáciu batérií?
Starnutie závisí od viacerých faktorov, ako spôsoby nabíjania, spôsob jazdy a teplota batérie. Napríklad časté nabíjanie na vysoký stav kapacity (nad 80 %), vystavenie batérie extrémnym teplotám alebo pričasté agresívne zrýchľovanie môžu degradáciu urýchliť. Na druhej strane, šetrné nabíjanie (medzi 20 – 80 % kapacity), parkovanie pri nízkej teplote a vyhýbanie sa extrémnym podmienkam pomáhajú udržať batériu v dobrom stave. to vám zabezpečí, že auto nestratí toľko na hodnote, koľko tvrdia niektorí hrdinovia na internete.
Štandardná záruka na batérie elektromobilov je dnes často osem rokov alebo 160 000 kilometrov, pričom pár výrobcov ide až na 250 000 kilometrov a viac. Výnimočným príkladom je Lexus UX300e, ktorý niekde ponúka predĺženú záruku na 1 milión kilometrov alebo 10 rokov. Po skončení prvej životnosti v aute môže batéria slúžiť v stacionárnych úložiskách energie kľudne aj ďalších 10 rokov, až potom je určená na recykláciu.
Dopad na zostatkovú hodnotu vozidla
Zostatková hodnota elektromobilu závisí od stavu batérie a fázy jej životnosti. V záručnej dobe je strata hodnoty nižšia, keďže batérie sú kryté výrobcom. Po skončení záruky je pokles hodnoty väčší, no batérie často prežijú záruku bez potreby výmeny.
Štúdia P3 nám tak ukazuje, že batérie elektromobilov sú spoľahlivé a vydržia viac, než by sa mohlo zdať. Starnutie batérií nie je dôvodom na obavy, ak sa majitelia správajú k svojim vozidlám šetrne. Elektromobily preto môžu byť nielen ekologickou, ale aj ekonomickou voľbou na dlhé roky.