Batéria patrí k najdôležitejším častiam automobilov s elektrickým pohonom. Bez nej by totiž nemali kde skladovať energiu potrebnú na chod, aj preto sa výrobcovia predbiehajú, kto príde s efektívnejšou a lacnejšou batériou. Aká je však reálna cena a koľko by ste za ňu zaplatili v prípade poškodenia a potrebnej výmeny? Na tieto dáta sa pozrel portál VisualCapitalist.
Mnohí majitelia elektromobilov pri ich kúpe ani netušia, aká drahá môže byť len samotná batéria. Veľa z nich tak pri potrebnej oprave prekvapí nepríjemná správa. Záleží však na tom, z akých materiálov je batéria vyrobená. Existuje totiž hneď niekoľko spôsobov, akým sa môže vyrábať. Niektoré tak môžu vyjsť aj na 23 000 €. Pozrime si príklad na jednotlivých modeloch.
Vozidlo | Typ batérie | Kapacita batérie | Cena batérie | Celková cena vozidla |
---|---|---|---|---|
2025 Cadillac Escalade IQ | Nikel-kobalt-mangán-hliník (NMCA) | 200 kWh | 21 050 € | 121 380 € |
2023 Tesla Model S | Nikel-kobalt (NCA) | 100 kWh | 11 230 € | 82 620 € |
2025 RAM 1500 ERV | Nikel-kobalt-mangán (NCM) | 229 kWh | 24 140 € | 75 600 € |
2022 Rivian Delivery Van | Lítium-železo-fosfát (LFP) | 135 kWh | 12 400 € | 49 200 € |
2023 Ford Mustang | Lítium-železo-fosfát (LFP) | 70 kWh | 6 430 € | 40 320 € |
2023 VW ID.4 | Nikel-kobalt-mangán (NCM622) | 62 kWh | 8 150 € | 34 780 € |
Najviac tak závisí od kapacity batérie ale aj použitých minerálov. Okrem toho však zaváži aj cena materiálov, náklady na výrobu, balenie či stabilita dodávok. Spoločnosti sa tak pre minimalizáciu nákladov snažia vymyslieť najpokročilejšiu batériu, ktorá okrem iného bude aj najšetrnejšia k životnému prostrediu.
Batérie Lítium-nikel-kobalt-aluminium (NCA) stoja v priemere 112 € za 1 kWh, pričom také Lítium-nikel-kobalt-mangán (NCM) stoja 105,30 € za kWh. Oba varianty obsahujú Nikel, ktorý umožňuje vyššiu energetickú hustotu batérie. Trochu lacnejšie sú potom veľmi populárne LFP batérie, ktoré stoja v priemere 92 € za kWh. Sú však vhodnejšie pre elektromobily so stredným alebo kratším dojazdom, pri ktorých sa zákazníci pozerajú najmä na cenu.
Ktoré batérie sa najviac využívajú na globálnom trhu?
Štatistika z roku 2021 hovorí o dominancii batérií typu NCM, ktoré mali až 58 % trhový podiel. Druhé respektíve tretie miesto si prevzali batérie typu LFP a NCA, ktoré mali obe 21 %. Do budúcna by sa však situácia mala zmeniť. Odhaduje sa, že v roku 2026 sa podiel LFP batérií zdvojnásobí na 38 %, NCM sa zníži na 45 % a NCA takmer úplne vymiznú len s 7 % podielom na trhu.