Obstarávacia cena elektromobilov je stále vyššia ako cena porovnateľných spaľovacích modelov. Teda väčšinou to tak platí, no pravidlo to nie je. Medzi dôvody vyššej obstarávacej ceny patrí najmä všeobecne vyššia výbava, no najväčšiu zásluhu na tom má batéria elektromobilu. Tá je zároveň jeho najdrahšou súčasťou.
Každý rok lacnejšie
Pozitívnou správou je to, že ceny batérií sa neustále znižujú. To je fakt, ktorý už trvá roky. Portál Electrek teraz informoval o tom, že pokles ich cien je rýchlejší, ako sa očakávalo. A to je pre záujemcov o kúpu elektromobilu dobrá správa. Tento rok ide dokonca o najväčší pokles od roku 2017. Vďaka novým technológiám a lacnejším alternatívam, ktoré prichádzajú na trh, budú elektromobily onedlho dostupnejšie ako spaľovacie autá. Chce to len čas.
Ceny batérií v roku 2024 klesli až o 20 percent, čo opäť pomohlo cenám nových elektromobilov, ktoré sa neustále približujú cenám spaľovákov. V súvislosti s touto témou odporúčame článok Dostali sa ceny elektromobilov na úroveň cien spaľovákov? Prvá lastovička ľudovej triedy.
Rok 2024 s rekordnými číslami
Najnovší prieskum cien batérií priniesol jednoznačný záver. V roku 2024 boli náklady na výrobu batérie na sume 115 dolárov na kWh energie, čo je najväčší pokles za posledných 7 rokov. Súvisí to s rastúcou výrobou a nižšími cenami materiálov, ale aj lacnejšími LFP batériami, ktoré sa dostali na trh. Pod magickú hranicu 100 USD za kilowatthodinu energie by mohli ceny batérií klesnúť už v roku 2026. Táto hranica sa tiež považuje za hranicu, kedy budú elektromobily rovnako drahé ako rovnako vybavené spaľováky.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nižšie ceny elektromobilov a drahšie spaľováky. Európske automobilky chcú znížiť emisie a vyhnúť sa pokutám
- Továrne v Nemecku sa nakoniec nemusia zatvoriť. Volkswagen ale naďalej bojuje s odbormi
- Toto je Cybertruck s najvyšším nájazdom na svete. Koľko stála jeho prevádzka?
„Očakáva sa, že samotná Čína v roku 2024 vyrobí dostatok batériových článkov na pokrytie 92 % celkového globálneho dopytu, ktorý predstavuje 1,2 TWh pre segmenty elektromobilov a stacionárnych úložísk,“ uvádza správa.
O znižovanie cien batérií sa samozrejme postaral aj konkurenčný boj. Najväčšími výrobcami sú spoločnosti CATL a BYD (tiež najväčší výrobca elektrifikovaných vozidiel na svete). Ceny batérií však určite ovplyvní aj cena politík. Napríklad Nemecko a Francúzsko už znížili dotácie. No a v neposlednom rade tu máme clá na dovezené elektromobily z Číny, ktoré môžu tiež výrazne zamiešať kartami.