Životnosť batérií označuje obdobie, ako dlho by mali vydržať. Štandardným postupom pri testovaní ich životnosti je pravidelné vybíjanie a nabíjanie. Nová štúdia však hovorí o tom, že takéto testovanie nie je úplne ideálne a batérie v elektromobiloch vydržia až o 40 percent dlhšie ako počas laboratórnych testov. Prečo? Dôvodom je bežné používanie. Na tému upozornil portál Electronics360.
Laborátorne testy sa výrazne mýlia, batérie podceňujú
Reálne používanie elektromobilov je pre kondíciu batérií oveľa ideálnejšie ako laboratórne testovanie. Jazda, vrátane hustej premávky, dlhých diaľničných trás a nepravidelného nabíjania podľa najnovších údajov Stanfordskej univerzity predlžuje životnosť akumulátorov až o 40 percent v porovnaní s cyklickými nabíjaním a vybíjaním.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vianočný špeciál: aký bol rok 2024 a čo môžeme očakávať v roku 2025? 2. časť
- Integrácia elektromobilov do elektrickej siete prináša zaujímavé výsledky. Majitelia môžu ušetriť nemalé peniaze
- Ceny batérií elektromobilov klesajú oveľa rýchlejšie, ako sa čakalo
Záverom testovania je, že najlepšie, čo môžete batérii svojho elektromobilu urobiť, je normálne ho používať. Bežné testovanie batérií štandardne zahŕňa použitie konštantnej rýchlosti vybíjania s následným nabíjaním, čo sa mnohokrát a rýchlo opakuje. Presne takto sa testuje životnosť batérií. Tento spôsob ale dobrý nie je, pretože nezohľadňuje každodenné používanie.
„Batérie elektromobilov sme netestovali správnym spôsobom. Na naše prekvapenie, skutočná jazda s častým zrýchľovaním, brzdením, ktoré trochu batériu dobije, zastavením v obchode a ponechaním auta odpočívať celé hodiny, pomáha batériám vydržať dlhšie, než sme si mysleli.“
Simona Onori, docentka energetickej vedy a inžinierka na Stanfordskej univerzite
Vplyv tejto štúdie by mohol mať významné dôsledky na ceny batérií. Ich cena počas posledných 15 rokov klesla až o 90 percent, no stále tvoria najvýznamnejšiu časť ceny vozidla. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Batérie do elektromobilov sú stále lacnejšie. Onedlho prekonajú významnú hranicu.
Ako prebiehalo testovanie
Výskumníci vytvorili 4 typy profilov vybíjania elektromobilu, pričom otestovali 92 komerčných lítium-iónových batérií počas viac ako dvoch rokov. Profil, ktorý odzrkadľuje skutočné správanie používateľa, bol realistickejší a rovnal sa dlhšej životnosti. Štúdia tiež ukazuje koreláciu medzi ostrými, krátkymi zrýchleniami a pomalšou degradáciou. To znamená, že raz za čas zašliapnuť podlahu batérii prospieva.
„Pre spotrebiteľov, ktorí používajú svoje elektromobily na to, aby sa dostali do práce, vyzdvihli svoje deti, či išli do obchodu, no väčšinou ich nepoužívajú, sa čas stáva hlavnou príčinou starnutia. Nie nabíjanie.“
Alexis Geslin, doktorand v odbore Materiálové vedy, inžinierstvo a informatika na Standfordskej univerzite