Mestá hľadajú riešenia ako minimalizovať emisie z verejnej dopravy, ktorá tvorí nemalý diel pomyselného emisného koláča. Niektoré mestá a oblasti skúšajú rovno batériové elektrické autobusy, inde dávajú šancu vodíkovej technológii. Tá mimochodom dostane priestor napríklad aj v Bratislave. No a potom sú tu mestá, kde sa začne s jedným riešením, aby sa plán následne úplne otočil a skočilo sa do druhého tábora.
Presne takáto situácia sa odohrala na juhu Francúzska. Mesto Montpellier pred niekoľkými rokmi ohlásilo veľký projekt, v rámci ktorého plánovalo nasadiť flotilu 51 vodíkových autobusov. Nasadenie do prevádzky malo prebehnúť v roku 2023 až 2025 a súčasťou veľkého projektu bolo aj vybudovanie závodu na výrobu vodíka.
Ako sa ale priblížil avizovaný termín, mesto zrazu úplne otočilo a projektu autobusov s palivovými článkami dalo ráznu stopku. Montpellier namiesto vodíka prechádza na batériovú elektromobilitu. Téme sa venoval portál Sustainable Bus.
Tamojší mestský úrad jednoducho oznámil, že od nákupu vodíkových autobusov upúšťa v prospech elektrických autobusov s batériami. Zaujímavé je aj to, že hoci neprehne žiaden nákup vodíkových autobusov, tak úrad hovorí, že projekt ako taký “nebol úplne zrušený”. Čo presne pod tým myslí, zatiaľ nie je celkom jasné.
Nové vedenie, lepší výpočet
Zdá sa, že vysvetlenie náhlej zmeny má dve roviny. Ako píšu noviny La Tribune, v meste Montpellier dnes už vládne nové vedenie, no a projekt vodíkových autobusov rozbiehala ešte pôvodná administratíva.
Plánovanej flotile vodíkových autobusov malo však väz definitívne zlomiť dodatočné vyhodnotenie prevádzkových nákladov. Ukázalo sa, že nakoniec to nebude také ekonomické ako sa pôvodne myslelo. Prevádzkové náklady na vodíkové autobusy vraj mali byť až 6-násobne vyššie, než tomu bude v prípade batériovej elektromobility. Mesto vypočítalo, že pri vodíku by náklady na každý prejdený kilometer vychádzali na 95 centov, zatiaľ čo pri klasických elektrických autobusoch je to len 15 centov.
Je vhodné dodať, že aj nedávna štúdia talianskej univerzity Bocconi zameraná na lokálny trh dospela k podobnému záveru, hoci nie až s takým veľkým rozdielom. Výpočty celkových nákladov na používanie (TCO) autobusov zohľadnené na každý najazdený kilometer vychádzali pri vodíkovom pohone na 1,986 € a pri batériovej elektromobilite na 1,028 €.