MojElektromobil

Nová štúdia, ktorá zahŕňa vzorku 10 000 áut, udáva fámy o elektromobiloch na pravú mieru. Mýtus, že v čase životnosti elektromobilu bude nutné niekoľkokrát vymeniť trakčnú batériu, je vo väčšine prípadov možné vyvrátiť alebo prinajmenšom uviesť na správnu mieru. Téme sa venoval portál Electrek.

Batérie sú schopné prekonať životnosť samotného elektromobilu

Spoločnosť Geotab, ktorá sa zaoberá telematikou a má prístup k údajom o elektromobiloch, zverejnila novú štúdiu. Tá odhaľuje, že miera degradácie trakčných batérií v elektromobiloch je nižšia, než sa pôvodne predpokladalo. Firma ešte v rámci štúdie z roku 2019 oznámila, že priemerná ročná degradácia akumulátorov v elektrifikovaných vozidlách sa nachádza na úrovni 2,3 %. Nová analýza z aktuálneho roka 2024 však vykazuje hodnotu len 1,8 %. Geotab teda verí, že tento pokles degradácie by mohol znamenať, že batérie v elektromobiloch môžu vydržať až 20 rokov a prežiť tak veľkú časť iných komponentov, respektíve prekonať svojou životnosťou samotné vozidlo.

“Podľa našich údajov je jednoduchou odpoveďou to, že väčšina batérií prežije použiteľnú životnosť vozidla a nikdy nebude potrebné ich vymeniť. Ak sa batéria v priemere degraduje o 1,8 % ročne, po 12 rokoch bude mať stále viac ako 80 % pôvodnej kapacity, čo je všeobecne viac, ako je životnosť flotilového vozidla,” tvrdí Geotab.

2024 Tesla Model 3 Performance test
Tesla Model 3 Performance

Štúdia taktiež poukazuje na dôležitosť prítomnosti aktívneho chladenia akumulátorov, najmä pokiaľ sa vozidlo používa v teplejších lokalitách. Zatiaľ čo rýchle DC nabíjanie nemá veľký vplyv na degradáciu batérie, vysoké teploty áno. Geotab porovnával modely elektromobilov, ako napríklad Tesla Model S z roku 2015 a Nissan Leaf z toho istého obdobia. Leaf v tom čase nemal aktívny systém teplotného manažmentu batérie, čo malo za následok rýchlejšiu degradáciu batérie v porovnaní s Modelom S.

Nemali by ste prehliadnuť:

V rámci analýzy bolo taktiež popísané, že rôzne elektromobily majú rozličné “batériové rezervy”. To znamená, že časť kapacity batérie nie je aktívne využívaná, čo môže ovplyvniť zistenú mieru degradácie. Tento faktor môže automobilka na diaľku upravovať prostredníctvom softvérových aktualizácií.

Batéria a pohonná sústava Tesla Model S Plaid I Foto: MotorTrend
Batéria a pohonná sústava Tesla Model S Plaid I Zdroj: MotorTrend

S narastajúcim množstvom údajov o elektromobiloch a používaných akumulátorových batérií sa zisťuje, že samotné batérie vydržia dlhšie, ako sa očakávalo a pravdepodobne aj prežijú samotné vozidlo. Zatiaľ čo priemerná životnosť auta činí 15 rokov, podľa najnovších informácií môžu batérie vydržať pokojne aj 20 rokov. Štúdia Geotabu tak potvrdzuje, že väčšinu batérií nebude vôbec potrebné počas životnosti elektromobilu meniť.

Náš tip
Prihláste svoju firmu a vyhrajte vstupenky na konferenciu eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van v hodnote 360 €
20. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+