V Bratislave sa uskutočnila konferencia Energy Manifest s cieľom poskytnúť prehľad v energetickom sektore a elektromobilite, analyzovať výzvy a ponúknuť riešenia v týchto oblastiach pre európsky kontinent. Mnohokrát bola spomenutá fráza “dominancia Číny vo výrobe batérií” a “energetická nezávislosť Európy”.
S podporou vládnych inštitúcií
Podujatie sa uskutočnilo aj vďaka podpore slovenských a európskych vládnych inštitúcií. Za Ministerstvo hospodárstva SR sa zúčastnil konferencie súčasný minister Peter Žiga. Európsku investičnú banku (EIB) zastupoval jej viceprezident Vazil Hudák, ktorý na jednej z diskusií hovoril o riešeniach uskladňovania energie. Európsku komisiu tu zastupoval jej viceprezident Maroš Šefčovič, ktorý v minulosti zastupoval aj post podpredsedu Energetickej únie pre Európu. Ten sa kvôli pracovnej vyťaženosti na konferencii ukázal len cez videohovor.
Batérie a batériové technológie sa stále viac uplatňujú v rôznych priemyselných odvetviach. Môže ísť o stacionárne úložiská energie alebo dynamické akumulátory v elektrických vozidlách. Technológie a spôsoby skladovania energie poháňajú tento prechod.
Spájanie vlád, súkromného sektora aj akademickej obce
Konferencia Energy Manifest bola prvou svojho druhu na Slovensku a zároveň mala zastúpenie skúsených odborníkov z medzinárodných spoločností, vládnych inštitúcií aj z akademického prostredia.
Účastníci diskusie analyzovali súčasné dáta, trendy a výzvy v oblasti elektromobility a ukladania energie. Diskutovali o dostupnosti surovín, budúcom vývoji trhu, regulácií EÚ, batérií pre elektrické vozidlá a ekologický vplyv takýchto projektov.
Prednášajúci rozprávali o energetickom sektore a ich riešeniach na rýchlo rastúcom dopyte po batériách a elektrických vozidlách v európskom energetickom priestore.
Za verejný sektor sa zúčastnili už spomínaný Vazil Hudák alebo Maciej Mazur z Poľskej asociácie pre alternatívne palivá. Súkromný sektor zastupovali napríklad spoločnosti Greenway (prevádzkovateľ nabíjacích staníc), InoBat (vývoj a výroba batérií), ale aj generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft.
Akademickú obec zastupovali odborníci zo Žilinskej univerzity, Technickej univerzity Košice a zo Slovenskej akadémie vied. Z košickej univerzity sa dokonca na konferenciu prišlo pozrieť približne 50 študentov.
Slovenská batériová aliancia – SBaA
Na panelovej diskusii Slovenskej batériovej aliancie sa predstavili jej členovia a zároveň predstavili svoje zámery a dôvody členstva v tejto organizácii. Členmi sú Marián Smik (AEN Group), Pavol Krokoš (InoBat), Peter Badík (Greenway), Eva Majková (Slovenská akadémia vied), Michal Baláž (MSM Group), Štefan Rosina (Matador Group), Marián Boček (IPM Group), Marek Senkovič (Slovnaft) a Maroš Halama z Technickej univerzity v Košiciach.
Analýza elektromobility
Diskusia “Analýza elektromobility” sa zameriavala na štatistické predikcie energetického sektora a na to, ako bude vyzerať celý hodnotový reťazec tohto sektora v blízkej budúcnosti. Hovorilo sa o ťažbe surovín, ich spracovaní, výrobe batériových článkov a druhom životnom cykle batérií, resp. ich recyklácii.
Analýza uskladňovania energie
Nasledujúca diskusia “Analýza uskladňovania energie” sa zamerala na dôležitosť ukladania elektrickej energie. Zvyšujúci sa podiel obnoviteľných zdrojov energie v Európe znamená väčší dopyt po riešeniach uskladňovania. Spomínali sa kľúčové suroviny pre výrobu takýchto produktov, zmeny v elektrickej sieti a výzvy, ktorým musia čeliť regulátori a správcovia elektrickej rozvodnej siete.
Riešenia pre elektromobilitu
Podľa Európskej komisie bude potrebné na starom kontinente vybudovať 20 – 30 “gigatovární” na výrobu batérií, aby bol náš kontinent konkurencieschopný v globálnej ekonomike. Európa zaostáva nielen vo výrobnej kapacite batérií, ale aj v nabíjacej infraštruktúre a podiele elektrických vozidiel v doprave. Spíkri hovorili o tom, ako správne naskočiť na vlnu elektromobility a akú rolu zohrávajú v tejto oblasti národné legislatívy členov EÚ.
Riešenia pre ukladanie energie
V posledných pár rokoch sa ukladanie energie stalo najskloňovanejším slovom v energetickom sektore. V prevádzke je však reálne len zopár takýchto riešení a produktov. Za akých okolností môžu byť tieto riešenia finančne udržateľné? Dokáže energetický sektor pokryť zvýšený dopyt po energii, ktorý vytvára rýchlo rastúci počet elektrických vozidiel?
Pozrite si ďalšie zaujímavé grafy a fotografie z konferencie: