Členské štáty EÚ už o niekoľko rokov čaká veľká novinka. Od 18. februára 2027 musí mať každá LMT batéria (batérie pre ľahké dopravné prostriedky), každá priemyselná batéria s kapacitou nad 2 kWh a každá batéria pre elektrické vozidlá, ktorá je uvedená na trh alebo uvedená do prevádzky, elektronický záznam – pas batérie.
To znamená, že s príchodom roku 2027 sa pas batérie sa stane povinnou záležitosťou aj pre každý elektromobil alebo plug-in hybrid predávaný v EÚ. Takzvaný pas batérie má byť prístupný prostredníctvom QR kódu, ktorý má byť umiestnený priamo na batérii.
Základné aj veľmi špecifické informácie
Pas batérie bude obsahovať široký zástup rôznych informácií, ktoré bude rozdelené do troch úrovní dostupnosti. Všetko podrobne popisuje prijaté nariadenie (EÚ) 2023/1542 z 12. júla 2023.
Veľmi zjednodušene povedané je to tak, že základné informácie o batérií sú dostupné pre všetkých. Špecifické veci ako čísla dielov batérie, kontakty na poskytovateľov náhradných dielov alebo návod na demontáž sú dostupné len vybraným osobám – napríklad citlivé obchodné informácie. Nižšie príklady:
Verejne dostupné informácie
- materiálové zloženie batérie vrátane jej chemického zloženia, nebezpečných látok vyskytujúcich sa v batérii okrem ortute, kadmia alebo olova, a tiež kritických surovín vyskytujúcich sa v batérii
- informácie o uhlíkovej stope
- informácie o recyklovanom obsahu
- podiel obnoviteľného obsahu
- menovitá kapacita (Ah)
- minimálne, nominálne a maximálne napätie, v relevantných prípadoch s teplotnými rozsahmi
- pôvodný výkon (vo wattoch) a hraničné hodnoty, v relevantných prípadoch s teplotným rozsahom
- očakávaná životnosť batérie vyjadrená v cykloch a použitý referenčný test
- …
Informácie pre pre osoby s oprávneným záujmom
- podrobné zloženie vrátane materiálov použitých v katóde, anóde a elektrolyte
- čísla dielov v prípade komponentov a kontaktné údaje na účely zásobovania náhradnými dielmi
- schémy rozloženého batériového systému/sady batérií znázorňujúce umiestnenie batériových článkov
- poradie krokov pri demontáži
- typ a počet spôsobov upevnenia, ktoré treba odblokovať
- nástroje potrebné na demontáž
- …
Informácie pre notifikované osoby, orgány dohľadu nad trhom a Európsku komisiu
- výsledky správ o testoch preukazujúce súlad s požiadavkami stanovenými v tomto nariadení alebo akýchkoľvek
delegovaných alebo vykonávacích aktoch prijatých podľa tohto nariadenia
Pas batérie v skratke
Batériový pas má byť unifikovaným nástrojom, ktorý maximalizuje výmenu informácií, umožňuje sledovanie a lokalizovanie batérií a poskytuje informácie o uhlíkovej náročnosti ich výrobných procesov, ako aj o pôvode použitých materiálov.
Súčasne má obsahovať informácie o činnostiach súvisiacich s opravou batérie, zmenou jej účelu či jej demontážou, ako aj o spracovateľských, recyklačných a zhodnocovacích procesoch, ktorým by batérie mohli byť na konci životnosti podrobené.
Viacero konceptov, prvenstvo má mať Volvo
Batériový pas bude povinný až od roku 2027. Už od prvého ohlásenia budúcej povinnosti ale prebieha viacero pilotných projektov, ktoré tento koncept skúšajú v praxi. Do testovania s Global Battery Alliance sa zapojili napríklad automobilky Audi či Tesla a koncept je ostro sledovaný aj v Spojených štátoch.
Ako ale informuje agentúra Reuters, prvý batériový pas v riadnej podobe mal byť vydaný až niekedy začiatkom júna 2024 pod taktovkou automobilky Volvo Cars. Určený je pre elektromobil Volvo EX90, ktorý sa už čoskoro začne vyrábať a k zákazníkom dorazí v druhej polovici roka. Inak povedané, Volvo na trh dostáva prvé auto s batériovým pasom.
Tento pas pre batérie bol vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Circulor a postupom času ho Volvo bude využívať pre všetky svoje elektrické vozidlá. Ako bolo spomínané v úvode, zákazníci sa k základným informáciám dostanú po naskenovaní QR kódu. Podrobná verzia batériového pasu bude dostupná pre regulačné orgány.