Na Slovensku v najbližšej dobe vyrasie až 40 vodíkových čerpacích staníc, ktoré budú súčasťou známej siete Benzinol. V pozadí stojí spoločnosť BCF Energy, ktorá sa oblasti vodíkových technológií začala aktívne venovať začiatkom roka 2021.
Benzinol len ako distribútor
Majitelia vodíkových áut budú v celej sieti tankovať “zelený vodík”, pri výrobe ktorého sú využívané energie z obnoviteľných zdrojov. Benzinol do projektu vstupuje ako zmluvný distribútor, výrobu aj prepravu vodíka si BCF Energy podľa všetkého bude zabezpečovať vo vlastnej réžii.
Za týmto účelom plánuje výstavbu vlastnej vodíkovej rafinérie v priestoroch svojho priemyselného parku. Uvádza to na oficiálnej stránke v krátkom vyhlásení o svojich plánoch z oblasti vodíka, a ďalej to približuje v čerstvej tlačovej správe.
Na výrobu zeleného vodíka sa pripravuje výstavbou fabrík v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a v Trenčíne. Denná produkcia zeleného vodíka sa v týchto fabrikách odhaduje na 4000 kg. Pri výrobe sa bude využívať elektrická energia zo solárnych elektrární, ktoré majú byť vybudované na ploche 230 hektárov.
Zelená výroba aj preprava
Podobne “zelená” má byť aj samotná distribúcia vyrobeného vodíka z fabrík do vodíkových čerpacích staníc. Postará sa o to flotila výlučne vodíkových cisterien.
Spoločnosť uvádza, že aktívne rokuje so štátnymi ale aj súkromnými spoločnosťami o vybudovaní udržateľného dodávateľsko-odberateľského reťazca. V praxi má ísť o vytvorenie flotíl vodíkových vozidiel v štátnej a súkromnej sfére a vytvoriť tak skokový dopyt po vodíku v doprave.
Produkciu aj predaj zeleného vodíka plánuje spoločnosť BCF ENERGY spustiť v rokoch 2023 až 2024.
Pripomeňme si, že Slovensko len nedávno predstavilo takzvanú “Národnú vodíkovú stratégiu”, ktorá má pomôcť k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality s využitím vodíkových technológií.
V súčasnosti nám chýba akákoľvek infraštruktúra pre vodíkové autá, navyše jediným predávaným modelom u nás je Toyota Mirai. Preto bude zaujímavé sledovať, ako sa bude situácia postupne vyvíjať.