Elektromobilita je ešte stále relatívne novou oblasťou. Trh sa začal výrazne posúvať vpred až v ostatných rokoch, čo si bežný človek najviac mohol všimnúť na zmenách v produktových portfóliách automobilových spoločností. Pred pár rokmi boli elektromobily zriedkavým javom, dnes ich už aj po našich cestách jazdia tisíce.
V Európe všetko smeruje k zreteľnej zmene vozového parku, práve smerom k elektrickým vozidlám. Odvíja sa to od zámerov Európskej únie, ktorá za nástroj pre zníženie emisií z dopravy efektívne zvolila práve elektromobilitu. Po roku 2035 tak, až na pár špecifických výnimiek, zjavne nebude možné predávať autá so spaľovacími motormi. To je jeden z dôvodov prečo sa na segment elektrických vozidiel upriamuje taká sústredená pozornosť.
Tak ako v každej oblasti, aj elektromobilita zažíva množstvo rozličných trendov. Niektoré sú krátkodobými výstrelkami či prvotnými snahami, iné majú dlhodobý potenciál pre všeobecné zlepšenie celkovej situácie. Dvomi silnými témami sú bezdrôtové nabíjanie elektromobilov a možnosti autonómnej jazdy. V obidvoch prípadoch ide o technológie, ktoré majú potenciál veci spríjemniť a zjednodušiť. Ani jedna z týchto oblastí ale nie je jednoduchá. Vyžadujú obrovské úsilie, množstvo koordinácie na rôznych úrovniach a súčasne riešenie nepredstaviteľného množstva situácií z reálneho života.
Vidieť sme už mohli množstvo rozličných pokusov a projektov. Systémy pre autonómnu jazdu už poznáme z moderných vozidiel, no stále ide len o prvotné stupne, ktoré nedokážu zvládať všetky očakávané úkony do takej miery, aby jazda skutočne mohla prebiehať bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Brzdia to technologické problémy, rovnako ako legislatíva, ktorá sa na najmodernejšie technológie dokáže adaptovať len veľmi pomaly. Podobné je to aj v prípade bezdrôtového nabíjania. Solídne základy sú vybudované už dnes, rozšírenie medzi ľudí tak, aby to dávalo zmysel, je však iným príbehom.
Na to ako situáciu vníma známy prevádzkovateľ nabíjacích staníc, sme sa spýtali spoluzakladateľa a riaditeľa spoločnosti GreenWay, Petra Badíka.
Jedným z trendov je bezdrôtové nabíjanie, ako to vnímate vy?
Pri osobnej doprave si myslím, že budúcnosť je aj v bezdrôtovom nabíjaní. Najväčší problém je so štandardizáciou. Aby sa automobilky dohodli, ako presne má byť umiestnené zariadenie, a ako bude prebiehať komunikácia a spustenie nabíjania. Lebo ak mám auto zaparkovať na indukčnom nabíjaní a zároveň mám niekde ísť a niečo postláčať, aby sa začalo nabíjanie, tak stráca zmysel. To už tam rovno pichnem kábel, ktorý má omnoho menšie straty a je to ekonomickejšie.
Môj pohľad je taký, že technické riešenie máme, ale kým ho uvedenie do reálneho života, tak je potrvá ešte prinajmenšom tak 5 rokov. Dovtedy nevidím reálne, že by sme šli za rámec nejakých pilotných projektov.
Pri nákladných autách je dôležitá aj téma autonómnej jazdy. Ako to bude vyzerať?
Môj osobný názor je taký, že kamióny by mohli byť jednou z prvých oblastí, kde to reálne uvidíme nasadené. Autonómna doprava je dnes určite už lepšia ako šofér pri jednoduchých situáciách. Z depa do depa, medzi ktorými je diaľnica. To dnes určite bezpečnejšie bude zvládať autonómny nákladiak než šofér. O tom nemám žiadne pochyby.
A takýchto prípadov použitia je veľa. Je to obrovský počet kamiónov, kde by sa to dalo nasadiť. Ľudia to často vnímajú ako nula alebo jedna. Buď to viem využiť všade alebo nikde… Ale takýto pohľad nie je správny. Ak by sme vedeli pokryť aj 10% veľkých nákladných áut v Európe, tak ide o státisíce vozidiel.
Preto si myslím, že autonómne nákladné autá budeme vidieť relatívne skoro na niektorých úsekoch, napríklad tam, kde je veľmi priemyselne prepojená oblasť, kde je štvorprúdová diaľnica, kde kamióny pravidelne pendlujú a autonómnym automobilom bude môcť byt vyhradený napríklad zvláštny pruh.
Technologicky sme na to pripravení už dávno. Kamióny idú dosť pomaly, zároveň medzi sebou môžu komunikovať, čiže všetko to dáva zmysel, plus je tam obrovská úspora personálnych nákladov, čo je značnou motiváciou.
Z môjho pohľadu je to budúcnosť, dokonca ani nie ďaleká. Možno, jediná vec, ktorá to výraznejšie brzdí je legislatíva. Celkovo by som si tipol, že do 4-5 rokov uvidíme prvé pilotné projekty, čo ale neznamená, že to bude fungovať hneď aj na Slovensku…