Elektromobilita dnes už nie je len vecou v osobnej doprave. V čoraz väčšej miere preniká do segmentu vozidiel určených na prepravu veľkého počtu pasažierov. Mestá hľadajú spôsoby ako znížiť emisný dopad hromadnej dopravy. Na cestách sa preto pozvoľna začínajú objavovať prvé elektrické autobusy. Aj čerstvé analýzy poukazujú na to, že trh s elektrickými autobusmi v najbližších rokoch zažije výrazný rast.
Prechod na využívanie elektrických autobusov dnes nie je úplne jednoduchý. Na to, aby elektrifikácia hromadnej dopravy dokázala napĺňať očakávania je potrebné prijať správne rozhodnutia. A to vyžaduje kvalitný návrh a efektívnu stratégiu. Ako niečo také vôbec prebieha? Podrobnosti o plánovaní, vyhodnocovaní ekonomickej otázky a výbere stratégie pri nasadzovaní bezemisných autobusov nám prezradil Juraj Majera, CEO a zakladateľ spoločnosti tirn technology.
Mohli by ste nám na úvod v krátkosti predstaviť čomu sa venuje spoločnosť tirn technology?
Naším zámerom je podporovať prechod na bezemisnú autobusovú dopravu a prispievať tak nielen k udržateľnosti životného prostredia ale aj efektivite tejto zmeny z ekonomického pohľadu. Skrz virtuálny pohľad do rôznych prevádzkových scenárov vieme overiť vhodnosť nasadenia bezemisných autobusov na jednotlivých obehoch, definovať požiadavky na infraštruktúru a predpovedať celkové náklady za životnosť. Výstupom je výber najvhodnejšej stratégie a spoľahlivá prevádzka.
V čom je najväčší prínos prechodu na bezemisné vozidlá pre dopravcov a samosprávy? Prečo by do toho vlastne mali investovať?
V prvom rade treba povedať, že samosprávy resp. vykonávatelia dopravy musia dekarbonizovať svoju flotilu na základe zákona 214 o podpore ekologických vozidiel. Avšak najväčšie prínosy vidíme v nižších prevádzkových nákladoch, komfortu cestujúcich vďaka plynulejšiemu chodu elektrických vozidiel a zníženia hlučnosti. V neposlednom rade je to eliminácia výfukových plynov v obývaných oblastiach.
Aké sú najväčšie a najčastejšie prekážky, ktoré musia samosprávy a dopravcovia prekonať?
Najväčšou prekážkou je komplexnosť problematiky a neistota z ktorej strany vlastne začať. Ďalej sú to určite násobne vyššie vstupné náklady na vozidlá, náklady na budovanie infraštruktúry ale aj samotné nasadenie bezemisných vozidiel do prevádzky a ich efektívne využitie. Inými aspektmi, ktoré často brzdia proces je chýbajúca stratégia a diskontinuita v rozhodovacom procese.
Čím je zaujímavé vaše riešenie a čo je najavším prínosom pre dopravcov a dopravných podnikov?
Čo na našom riešení naozaj vyniká, je jeho prediktívna a analytická sila. Dopravné spoločnosti a prepravcovia často stoja pred dilemou, ako a kde vlastne začať s ohľadom na prevádzkové a finančné aspekty.
Náš tím a technologické riešenie ponúka štruktúrovaný proces krok po kroku. Vďaka tomu vieme eliminovať riziká, rozhodovať sa na základe dát a to všetko v priebehu niekoľkých týždňov. Okrem toho vhodným výberom vozidiel, infraštruktúry a efektívnym nastavením prevádzky šetríme nemalé náklady.
Napríklad v Anglicku, využitím nášho riešenia bol dopravný podnik Whippet schopný pripraviť sa na tender bez toho aby fyzicky testoval autobusy v prevádzke, nastavil si požiadavky s dodávateľmi a odhadol celkové náklady. Obzvlášť nás potešilo že nakoniec aj súťaž vyhrali a tento mesiac spúšťali plne bezemisnú prevádzku v meste Cambridge.
Ako vyzerá priebeh spolupráce s vašou spoločnosťou a čo je výstupom pre vášho zákazníka?
Spolupráca s nami začína diskusiou, kde si ozrejmíme možnosti, plány či obmedzenia týkajúce sa dekarbonizácie dopravy s cieľom zadefinovať si stratégie ktoré by sme chceli validovať a porovnať medzi sebou.
Aby som bol konkrétnejší určíme si:
- aké technológie chceme uvažovať (batériový autobus, hybridný trolejbus, vodíkový autobus)
- ktoré obehy chceme analyzovať
- kde je existujúca infraštruktúra, prípadne kde ju môžeme uvažovať do budúcna
- koľko autobusov plánuje dopravca obstarávať
Následne proces prebieha v krokoch:
- vizualizujeme prevádzku v rámci nášho softvérového riešenia
- odsimulujeme dohodnuté stratégie a pozrieme sa na ich technickú uskutočniteľnosť
- navrhneme požiadavky na infraštruktúru
- vybrané stratégie premietneme do finančného modelu aby sme rozumeli vstupným a prevádzkovým nákladom
Výstupy dodávame zákazníkom v digitálnej forme či už cez náš zákaznícky portál, alebo v súhrnnej správe.
Tému elektrifikácie hromadnej dopravy otvorí eFleet Day 2023 Truck&Bus
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe efleetday.sk.
- Otázka neznie, či prejsť na elektromobilitu, ale kedy. Čím skôr sa spoločnosti začnú pripravovať, tým lepšie | Rozhovor
- Z pohľadu nákladov je ideálne nabíjanie v depe, dôležitú úlohu však zohráva aj verejná infraštruktúra | Rozhovor
- Elektrické nákladné vozidlá prepravcom otvárajú nové obchodné príležitosti | Rozhovor
- Elektrický ťahač eActros si zákazníci po testovacej prevádzke pochvaľujú. Dodať ho vieme do 3 mesiacov od objednania | Rozhovor
- Elektrická nákladná doprava bude štandardom. Firmy, ktoré sa jej venujú dnes, budú mať konkurenčnú výhodu | Rozhovor
- eFleet Day 2023 Truck&Bus: Ako rozvíjať zelenú nákladnú flotilu udržateľne z pohľadu ekonomiky?