MojElektromobil

Prevádzka elektromobilov sa bežne zvykne porovnávať s využívaním áut so spaľovacími motormi, kedy sa ako jeden z veľkých bodov kritiky objavuje to, že nabíjanie batérie má trvať príliš dlho. Niečo v duchu: Plnú nádrž mám natankovanú za tri minúty, a ty tam sedíš hodiny na nabíjačke. Asi to poznáte celkom dobre. Polemizuje sa o tom, diskutuje a téma živí aj dosť búrlivé hádky.

Pripravovaná technológia by ale niečo takéto mohla potenciálne úplne eliminovať už v zárodku. Ako informuje portál NewAtlas, švajčiarska spoločnosť Morand vyvinula sľubný prototyp niečoho, čo sa nedá nazvať asi inak, než bleskové nabíjanie.

72 sekúnd na 80 % kapacity

Prevratný systém nabíjania má využívať hybridné riešenie, akéhosi kríženca medzi tradičnými akumulátormi a ultrakondenzátormi. V princípe by tak do budúcna mohol otvoriť dvere pre zmazanie časového rozdielu medzi nabíjaním batérie elektrických áut a tankovaním palivovej nádrže. Aspoň za predpokladu, že sa osvedčí a svoje uplatnenie nájde aj pri batériách s vyššími kapacitami.

Morand pri svojom prototype eTechnology s kapacitou 7,2 kWh prezentuje nabitie na 80 % kapacity za 72 sekúnd, a na 98 % kapacity za 120 sekúnd. Odvoláva sa na nezávislé testovanie spoločnosťou Geo Technology.

Na prvý pohľad to vyzerá super. Rozhodne ale treba myslieť na to, že technológia sa nachádza na svojom začiatku a určite je otázne aj to, či by bola schopná podobné hodnoty replikovať pri batériách s násobne vyššími kapacitami v podmienkach reálneho sveta.

Rovnako tak je otázne či to so sebou neprinesie nejaké nevýhody, napríklad v podobe zníženej životnosti alebo výrazne vyšších výrobných nákladov, čo by prirodzene predstavovalo veľké prekážky.

Sľubuje veľa

Morand jednoducho sľubuje veľmi veľa. Dokonca tvrdí, že hybridné riešenie eTechnology má potenciálne väčšiu životnosť než klasické lítium-iónové akumulátory – prototypy mali byť testované na 50 000 nabíjacích cyklov.

Spoločnosť sa aktuálne zamerala na segmenty, kde sú využívané batérie s nižšími kapacitami – drony a elektrické bicykle a svoje riešenie sa snaží optimalizovať z pohľadu cenových nákladov, aby bola plne schopná konkurovať aktuálne využívaným batériám. O vstupe do segmentu elektromobility zatiaľ nehovorí, no jej technológia by mohla byť prinajmenšom inšpiráciou.

Protyp hybridného úložiska energie | Foto: New Atlas
28. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+