Majitelia elektromobilov občas zvyknú poukazovať na situácie, kedy potrebovali využiť nabíjaciu stanicu, no tá bola obsadená vozidlom, ktoré ju nevyužívalo, prípadne už zo svojho princípu nemohlo vôbec využívať. Je to veľmi nepríjemná situácia, obzvlášť v prípadoch, kedy na mieste nie je dostupný žiaden ďalší stojan. Takáto situácia má prakticky niekoľko možných riešení. To, ktoré sa v danom momente zvolí závisí samozrejme od aktuálnych okolností a prístupu majiteľa elektromobilu.
Môžete zavolať mestskú políciu, aby sa pokúsila skontaktovať majiteľa blokujúceho vozidla. Prípadne, aby mu nasadila takzvanú papuču, čo môže síce pôsobiť výchovne pre budúcnosť, no momentálny stav, kedy je zablokovaný prístup k nabíjaniu, to nerieši. Ďalšou možnosťou je čakať, kým sa bezohľadný vodič vráti a svoje vozidlo preparkuje. To rozhodne nie je ideálne, najmä ak potrebujete v rozumnom čase pokračovať vo svojej ceste. Neviete ako dlho budete čakať. Treťou možnosťou je preto odjazd z daného miesta a vyhľadanie najbližšej voľnej nabíjacej stanice.
Pripomeňme si, že pokusy o riešenie a predchádzanie vzniku podobných situácií tu už boli. Ešte v roku 2019 sa prevádzkovateľ nabíjacích staníc ZSE Drive rozhodol vyraziť do boja proti „spaľovákom“ na nabíjacích miestach, tým, že došlo k osadeniu špeciálnych senzorov, ktoré monitorovali oprávnenie obsadenia takýchto miest. Ako to ale vyzerá s neoprávneným obsadzovaním miest vyhradených pre nabíjanie elektromobilov dnes sme zisťovali od mestskej polície hlavného mesta. V Bratislave je dopravná situácia poriadne živá, takže by mohla prinášať celkom relevantný pohľad na problematiku.
Nestretávame sa s tým veľmi často
S prípadmi, kedy by vozidlá so spaľovacími motormi obsadzovali nabíjacie stanice pre elektromobily sa v praxi často nestretávame. V takýchto prípadoch sa vodič, ktorý neoprávnene obsadí nabíjaciu stanicu dopúšťa dopravného priestupku, za ktorý je možné ho riešiť uložením blokovej pokuty do výšky 50 eur.
Pýtali sme sa aj na situáciu, kedy osadená nabíjacia stanica nie je doplnená vodorovným alebo zvislým dopravným značením.
Miesto vyhradené pre nabíjanie elektromobilu musí byť v zmysle zákona riadne označené zvislým aj vodorovným dopravným značením. V prípade, ak stanica nie je riadne označená, je veľmi pravdepodobné a možno predpokladať, že ešte nebola uvedená do prevádzky (v takom prípade teda nedochádza k páchaniu priestupku). S podobným prípadom sme sa doposiaľ nestretli.
Mgr. Barbora Krajčovičová, hovorkyňa Mestskej polície Bratislava
Aké sú vaše skúsenosti? Stretávate s tým, že vodiči blokujú nabíjacie stanice pre elektromobily? Ako sa takúto situáciu snažíte vyriešiť?