BMW sa do plug-in hybridných vozidiel postilo vo veľkom. Už niekoľko rokov ponúka zopár modelov v plug-in hybridnej verzii, pričom v súčasnosti sa ponuka BMW rozrástla až na 11 modelov. Čo to znamená? BMW sa očividne snaží prinášať verzie svojich najznámejších modelov vo variantoch s nižšími emisiami. Jedno plug-in hybridné BMW sme testovali ešte v apríli. Išlo o luxusnú X5ku, ktorú sme mali k dispozícii takmer v plnej výbave. Tentokrát sa nám do rúk dostala o niečo nižšia trieda, a to presnejšie BMW 225xe Active Tourer, ktoré sme mali na test jeden celý týždeň. Ak by ste si chceli zaspomínať, testovali sme aj starší model 225xe z roku 2017.
Plug-in hybridné BMW X5 nás skrátka nemohlo sklamať pocitom z jazdy či ponúkaným komfortom. Plug-in hybridná časť auta pôsobila taktiež veľmi dobre, no mala svoje chyby. Batéria, ktorá autu garantuje elektrický dojazd približne 70 kilometrov, robí z X5ky výnimočný kúsok, no oveľa atraktívnejší by bol, ak by BMW nezabudlo na výkonnejšiu palubnú nabíjačku. Od BMW 225xe Active Tourer som v tomto ohľade očakával niečo podobné, no realita bola predsa len trochu odlišná.
Identifikovateľný exteriér
Z vonku by bolo asi veľmi odvážne očakávať akékoľvek zásadné zmeny. Minimalistická predná maska spolu s klesajúcou prednou kapotou a výraznými svetlami sú typické prvky tejto rady. Osobne mi tento dizajn nie je veľmi blízky a skôr dokážem akceptovať neustále sa zväčšujúcu prednú masku chladiča. Na druhú stranu, je to typické BMW a to má bezpochyby svojich fanúšikov aj v tejto triede, takže je jasné, že tu sa žiadne zásadné zmeny neriskovali. Úzku masku chladiča pekne dopĺňajú a vytláčajú výrazne svetlá, ktoré sa smerom k maske zužujú. Nami testovaná verzia mala dokúpené adaptívne LED svetlomety, ktoré vyzerali dobre.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 354 x 1 561 x 1 555 milimetrov
• Motor: benzínový trojvalec s objemom 1.5 litra s krútiacim momentom 220 Nm a výkonom 100 kW + 65 kW elektromotor na s pohonom zadnej nápravy | Maximálny systémový výkon 165 kW
Výrazný prvok z prednej strany je už iba spodná mriežka a bočné prieduchy. Bočné strany nie sú ničím výrazné, no majú jasne definované ostré línie. Zadná strana je pomerne jednoduchá, no opäť si tu berú slovo svetlá, ktoré sú suverénnou súčasťou tejto časti karosérie. Z veľkej časti sú však umiestnené na bokoch a len časť presahuje až na kufor. Čo ešte môžem z pohľadu exteriéru spomenúť sú určite disky kolies. Tie sú v dizajne, ktorý kopíruje definované línie auta. Nami testovaná verzia bola vybavená 18 palcovými diskami Y-spoke 484 runflat.
BMW sa rozhodlo odlíšiť klasické spaľovacie verzie jemnými dizajnovými prvkami. Odlíšiť plug-in hybridnú verziu môže byť na prvý pohľad problém, ak si teda nevšimnete kryt pre nabíjací port umiestnený vpredu. Firma sa však rozhodla pridať aj širšie modré lišty v obličkách, spolu s krytmi nábojov v rovnakej farbe. Takéto vyhotovenie má od seba obe verzie jasne odlíšiť, no vedľajší efekt tejto voľby je mierne športovejší look, čo určite nie je mínus.
Interiér je skôr štandardom
Z pohľadu interiéru ma taktiež nečakalo žiadne výrazné prekvapenie. Doslova v každom detaile je určený istý štandard, ktorý si značka drží a zároveň jasný dizajnový trend, z ktorého nevybočuje. Či už ide o volant, kokpit a budíky, displej infotainmentu, palubnú dosku alebo samotné sedačky či výplne dverí, plug-in hybridné BMW 225xe Active Tourer v tomto ohľade ponúka presne to, čo by ste čakali.
V interiéri sú kombinované mäkké plasty a kovové prvky s koženými poťahmi. Samozrejmosťou sú kožené sedadlá, ktoré sú však aj v prednej časti plne manuálne. Minimálne v nami testovanej verzii boli bez elektronického ovládania, no s vyhrievaním. Nastavovať sa však dali v štandardných polohách.
Aj preto, respektíve napriek tomu, netreba očakávať maximálne pohodlie, ale skôr štandardný komfort. Koža je potiahnutá aj na volante, lakťovej opierke či palubovke okolo tlačidiel pre ovládanie rádia. Presne nad koženým poťahom palubnej dosky sa ťahá hliníková lišta. To je zároveň, spolu s dverami, jediné výraznejšie miesto, kde sa stretnete zoči-voči kovu.
Rôzne menšie kovové doplnky sú však prítomné aj na páke prevodovky, volante a okolo ovládania klimatizácie. Na zvyšných miestach už prevláda plast, ktorý v najväčšej miere dotvára dojem z interiéru. Ako som však už spomínal na začiatku, ide o štandard BMW, a tak je len na vás, či máte k tomuto dizajnu a spracovaniu kladný vzťah. Skrátka som tu narazil na to, čo som čakal a nič ma neprekvapilo.
Analógový kokpit
Lakťová opierka ponúka štandardne iba menší odkladací priestor, ktorý tak musí zastúpiť odkladací priestor v dverách či pod palubnou doskou v priehradke. Budíky kokpitu sú štandardne analógové, no malé displeje im predsa len nechýbajú. V rámci nich môžete sledovať základné údaje jazdy, stav batérie, zostávajúci dojazd či si zvoliť jazdný režim.
Čiastočne sa digitálny kokpit snaží nahradiť head-up displej, ktorý je riešený jednoducho, a to výsuvnou odrazovou plochou pre zabudovaný farebný displej. S klasickým head-up displejom na čelnom skle sa pochopiteľne porovnávať nedá, no ponúka dostatok základných, ale aj rozšírených informácií. Samozrejmosťou je údaj o aktuálnej rýchlosti, maximálna povolená rýchlosť, možnosť listovať medzi rádiami či stručné informácie z navigácie.
Ovládanie head-up displeja je možné priamo na volante, kde sú taktiež prítomné tlačidlá pre ovládanie hlasitosti či nastavenie adaptívneho tempomatu. Riadiaca páka je tu v štýle klasickej automatickej / manuálnej prevodovky. Hneď vedľa je umiestnený ovládač infotainmentu spolu s tlačidlami. Práve tento ovládač je jedna z vlastností infotainmentu, ktorá sa mi na autách tejto značky páči najviac. Veľmi jednoducho viete jednou rukou ovládač kompletne všetky funkcie a nastavenia v rámci multimediálneho systému. Prednú časť auta uzatvára klasický BMW displej s dobre známym systémom. Zatiaľčo vpredu je dostatok priestoru, vzadu to pochopiteľne nie je “letisko”, ale na bežné jazdy je tu dostatok priestoru aj pre vyšších ľudí. V nami testovanej verzii boli v zadnej časti prítomné vyklápacie stolíky s otvorom na nápoj.
Infotainment a navigácia
Ako som už naznačil v predchádzajúcich riadkoch, v tomto ohľade je BMW 225xe Active Tourer vybavené klasikou v danej triede a štandardom z pohľadu BMW. Klasický displej infotainmentu umiestnený priamo v strede kokpitu s miernym natočením smerom k vodičovi teda neprekvapí dizajnom a ani funkciami. To však nie je vyslovene zlé. BMW prináša totožný štandard vo všetkých svojich modeloch, ktorý sa líši len v menších, prípadne nie vo vyslovene nevyhnutných funkciách. Všetky základné a v súčasnosti bežné funkcie tu preto nájdete. Informácie o jazde, vozidle a rôzne nastavenia od nabíjania až po jazdné režimy tu majú svoje stále miesto.
Ak ste teda jazdili v niektorom z aktuálnych, ale aj starších modeloch, určite sa nestratíte. Monitor jazdy a tripu je prehľadný a obsahuje všetky dôležité informácie na malej ploche – zostávajúci dojazd, prejdenú vzdialenosť, priemernú rýchlosť či spotrebu. Šikovná je tiež možnosť personalizácie hlavnej obrazovky.
Jednotlivé karty s informáciami o aute, aplikáciách, telefóne, navigácií alebo nastaveniach si môžete zoradiť podľa vlastných preferencií. Navigácia je taktiež totožná s ostatnými modelmi BMW, pričom aj pri nej dokážete oceniť jednoduchý ovládač infotainmentu. Zadávanie cieľa otáčaním a stláčaním je šikovné, rýchle a najmä bezpečné.
BMW v rámci navigácie ponúka službu Real Time Traffic, ktorá má prinášať aktuálne informácie o dopravnej situácií a spolu s tým počítať najoptimálnejšiu trasu. Pri testovaní mi však táto funkcia nefungovala. Navigácia vôbec nemala informácie o uzáverách v rámci Bratislavy, a to aj o výstavbe novej autobusovej stanice či nového obchvatu. Preto ma niekoľkokrát posielala na miesta, kde skrátka nebolo možné prejsť. V tejto súvislosti zamrzí absencia podpory pre Android Auto, no na majiteľov telefónov od Apple čaká plná bezdrôtová podpora pre Apple CarPlay.
Jazdné režimy a asistenti
Účelom plug-in hybridných modelov je značne znížiť spotrebu paliva a úroveň produkovaných emisií. Na to slúžia aj jazdné režimy, pričom BMW 225xe Active Tourer ponúka trojicu základných režimov. Z ohľadom na spotrebu ide o Eco Pro režim, kedy sa vozidlo snaží využiť maximálne množstvo energie z batérií. Druhý, komfortný režim už prináša optimálne vyváženie medzi výkonom a nízkou spotrebou. Vozidlo vás teda nebude upozorňovať pri jazde vo vyšších rýchlostiach či pri prudkom stláčaní plynu. Poslednou možnosťou je voľba Sport, ktorá je už určená na maximalizovanie dostupného výkonu, a to ako pri elektrickom, tak aj spaľovacom motore.
Spaľovací motor je totiž napojený na prednú nápravu, no elektrický obsluhuje výhradne zadnú. Vozidlo sa preto môže správať aj ako auto s pohonom na všetky štyri kolesá, čo prináša citeľne lepšie jazdné vlastnosti. Priamo v infotainmente je v rámci športového režimu aj športový displej, ktorý zobrazuje údaje o okamžitom výkone či krútiacom momente. Sila kombinácie oboch pohonov je naozaj znateľná, no len do určitej rýchlosti. Pri diaľničných rýchlostiach a predbiehaní už je poznať pokles výkonu. Klamal by som však, ak by som povedal, že kombinovaný výkon prekračujúci 220 konských síl nie je cítiť.
Od asistentov som nečakal veľa, no napokon tu nechýbal zlatý štandard. O vašu bezpečnosť sa preto stará asistent držania v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. Ten fungoval spoľahlivo, no občas dokázal zazmätkovať. Auto občas začalo prudšie brzdiť aj vtedy, ak sa okolo mňa žiadne auto nenachádzalo, ale vchádzal som napríklad pod most, ktorý vrhal výraznejší tieň. Ak by sa za vami v takých prípadoch nachádzalo auto v tesnej blízkosti, nemuselo by sa to skončiť dobre. Avšak, aj preto je vždy dôležité nespoliehať sa iba na asistentov, ale stále sa venovať v plnej miere riadeniu.
Batéria a nabíjanie
Aj keď sa donedávna veľmi neriešila rýchlosť nabíjania plug-in hybridných vozidiel, v súčasnosti si už dovolím tvrdiť, že je to jedna z kľúčových vlastností. Nie je to iba o pohodlnosti, ale aj o efektivite, a tá sa práve nízkym výkonom stráca a zmysel plug-in hybridných vozidiel sa výrazným spôsobom znižuje. Plug-in hybridné vozidlá majú zvyčajne menší dojazd a ich čas nabíjania je pomerne vysoký. Získať pár kilometrov elektrického dojazdu preto nie je veľmi atraktívne, a tak sa stáva, že väčšinou sa v aute vozí iba prázdna batéria. A práve pri tomto dvojkovom BMW mám obavy, že sa tento nepriaznivý predpoklad naplní.
BMW 225xe Active Tourer je ako plug-in hybrid ideálny do mesta. Spomínam to v nadpise a pravdepodobne to ešte niekoľkokrát spomeniem. Auto je vybavené iba 10 kWh batériou, ktorá sa dá nabíjať maximálnym výkonom do 3,7 kW. Rýchlym výpočtom je tak jasné, že nabiť batériu z 0 na 100 percent trvá do troch hodín. Ide však o čas, ktorý získate pri nabíjaní na verejne dostupnej nabíjacej stanici či pri nabíjaní z wallboxu. Ak auto nabíjate doma, čas nabíjania sa o niečo málo predĺži – maximálny nabíjací výkon s pribalenou nabíjačkou je 2,3 kW. Doma sa teda auto nabije do piatich hodín, no ak nabíjate v noci, rýchlosť nabíjania nemusí byť pre vás rozhodujúca, nakoľko z večera do rána ho určite nabijete.
S plnou batériou by ste mali prejsť približne 49 až 53 kilometrov v čisto elektrickom režime. Teda aspoň podľa normy WLTP, výsledky z nášho testu nájdete nižšie. Vzhľadom na 10 kWh batériu ide o pomerne dobrú hodnotu, no či ide o dostatočnú motiváciu po troch hodinách nabíjania je už na zváženie. Samozrejme, určite je správne auto nabíjať vždy keď stojí, avšak mám obavy, že mnohých sa k tomu postavia tak, že ide o zbytočnú záťaž. Ak by v aute bola prítomná aspoň 7,4 kW palubná nabíjačka, čas nabíjania by sa mohol znížiť na približne 80 až 90 minút, a to by už mohol byť správny kompromis.
Test – 300 kilometrov po diaľnici
Auto sme testovali na štandardnej trase z Trnavy do Bratislavy a naspäť, a to predovšetkým po diaľnici. Pravidelne sme ho nabíjali, no taktiež sme otestovali jednu dlhšiu cestu po diaľnici s vybitou batériou. Na aute sme celkovo najazdili viac ako tisíc kilometrov, bohužiaľ sa nám to ale nepodarilo na jednu nádrž. A s tým súvisí aj prvé mínus, ktoré som zistil hneď po prvých kilometroch. Dojazd čisto na benzín je totiž skutočne malý – pri plnej nádrži auto ukazovalo 390 kilometrov, čo je až prekvapivo nízke číslo. BMW 225xe Active Tourer má nádrž o objeme 36 litrov, čo by znamenalo priemernú spotrebu niečo málo cez 9 litrov na 100 kilometrov, a to je naozaj vysoká spotreba.
Skutočnosť je našťastie o niečo lepšia. Najskôr teda začnem údajmi z dlhšieho diaľničného testu. Vyrážal som z Trnavy do Bratislavy, teda na približne 60 kilometrovú cestu, pričom batériu som mal plne nabitú. Následne s už vybitou batériou sme vyrazili na odpočívadlo Beladice, ktoré bolo vzdialené 115 kilometrov a s rovnako vybitou batériou sme sa vracali naspäť. Rýchlosťou a ani žiadnym iným spôsobom sme sa neobmedzovali. Celkovo sme prešli 293 kilometrov s priemernou spotrebou paliva 7,3 l / 100 km a 1,7 kWh / 100 km elektrickej energie. Vzhľadom na to, že som časť trasy, asi 40 kilometrov, prešiel v čisto elektrickom režime, je nízka spotreba elektrickej energie pochopiteľná, no očakával by som predsa len o niečo nižšiu priemernú spotrebu paliva.
Test – kombinovaná jazda
S BMW 225xe Active Tourer som jazdil pravidelne trasu z Trnavy do Bratislavy a naspäť, pričom hneď v prvý deň sa mi nepodarilo spraviť ucelený test. Auto som totiž preberal len čiastočne nabité a neskôr sa mi ho podarilo dobiť iba na 66 % kapacity batérie. Do Trnavy som dorazil s nájazdom 114 kilometrov a priemernou spotrebou 4,1 l / 100 km a 7,5 kWh / 100 km. To si myslím, že nie sú zlé hodnoty, aj keď auto bolo na tejto trase čiastočne nabíjané dvakrát. Druhý deň sme absolvovali už spomínanú trasu z Trnavy do Bratislavy, Beladíc a naspäť do Bratislavy. V rovnaký deň som sa však z Bratislavy vracal naspäť do Trnavy, no a nakoľko som už nemal čas na dlhšie nabíjanie, z Bratislavy som vyrážal s takmer úplne vybitou batériou.
Priemerná spotreba paliva po príchode do Trnavy mierne klesla na 7 l / 100 km a výraznejšie sa znížila priemerná spotreba elektrickej energie – až na 0,2 kWh / 100 km. Dlhodobá spotreba po prejdení 464 kilometrov však vzhľadom na absolvované trasy a s občasne nabíjanou batériou (maximálne 2x do plnej kapacity) nebola zlá – 6,4 l / 100 km a 3,3 kWh / 100 km. Od tohto momentu som sa auto snažil poctivo dobíjať. Ďalšiu trasu z Trnavy do Bratislavy som už absolvoval s plne nabitou batériou, kedy auto ukazovalo dojazd iba 39 kilometrov. Batéria sa mi teda vybila už približne 20 kilometrov pred centrom Bratislavy a priemerná spotreba na danej trase bola 3 l / 100 km a 11,7 kWh / 100 km. Dlhodobá spotreba po prejdení 526 kilometrov sa upravila na 6 l / 100 km a 4,4 kWh / 100 km.
Test – metské a okresné cesty
Po približne hodine strávenej v Bratislave sa batéria dobila na 42 %. Rozhodol som sa teda vyraziť naspäť do Trnavy aj s takýmto stavom batérie, no s jazdou mimo diaľnice. Vyrážal som z nabíjačky ZSE Drive na Rožňavskej a navigácia mi ukazovala 47 km do cieľa. Snažil som sa jazdiť čo najúspornejšie a dostavil sa výsledok – s batériou nabitou na 42 % sa mi podarilo prejsť až 24 kilometrov pri kombinovanej jazde v meste / okresné cesty. WLTP dojazd 49 až 53 kilometrov by tak mohol byť pri vynechaní diaľnice reálny.
Auto som počas štvordňového intenzívneho testu nabil doplna 9 krát, prešiel som 945 kilometrov a dlhodobá spotreba sa ustálila na hodnote 4,9 l / 100 km a 7 kWh / 100 km. Spotrebu sa mi nakoniec podarilo dostať pod hranicu päť litrov, no auto som nabíjal vždy, keď to bolo možné. Na druhú stranu, boli situácie, kedy by som batériu mohol využiť viac, no obmedzený som bol pomalým nabíjaním. Aj tu sa teda ukazuje, ako veľmi ovplyvňuje efektívnosť plug-in hybridných áut rýchlosť palubnej nabíjačky. To je jeden z dôvodov, prečo by som BMW 225xe Active Tourer bral najmä ako plug-in hybrid do mesta, ktorý dáva najväčší význam najmä vtedy, ak jazdíte kratšie trasy a bývate v rodinnom dome, prípadne máte k dispozícii garáž.
Záverečné hodnotenie
BMW 225xe Active Tourer je v mnohých ohľadoch plug-in hybrid ako každý iný. Parametrami pripomína celú paletu modelov, čo však rozhodne nie je dobré. Vo svojej podstate však nejde o zlý plug-in hybrid. Jazdiť dokáže na elektriku a pri ľahkej nohe viete dosiahnuť na elektrický WLTP dojazd. Ako som ale uviedol v predošlých riadkov, zmysel dáva najmä vtedy, ak jazdíte kratšie trasy a máte k dispozícii garáž. Vtedy je šanca, že auto do zásuvky predsa len zapojíte a plug-in hybridné BMW naozaj začne dávať zmysel. Avšak, nechávať auto odstavené tri hodiny na nabíjacej stanici nie je veľmi praktické a už vôbec nečakám, že by sa tým niekto obťažoval pre pár kilometrov elektrického dojazdu. Budem ale rád, ak sa budem mýliť.
Konkurencia je v tejto oblasti veľká, no priameho konkurenta sme ešte netestovali. Ak ale odbočíme, môžeme spomenúť napríklad debut českej Škody – Superb iV, ktorý síce má rovnako pomalé nabíjanie, no ponúkne dojazd až 60 kilometrov. V segmente crossoverov stojí za zváženie Peugeot 3008 či luxusnejšie DS 7 Crossback E-Tense, ktoré sú už vybavené 7,4 kW palubnou nabíjačkou.
Nami testovaná verzia BMW 225xe Active Tourer bola v cene 55 215 €