Pohonné ústrojenstvo a lá BMW i8
Plug-in hybridný superšport BMW i8 zrejme netreba nijak obzvlášť predstavovať. Zaujímavosťou je, že tento exotický krásavec má toho s testovaným BMW 225xe oveľa viac spoločného, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Obe vozidlá totiž využívajú trojvalcový benzínový motor 1,5 Twin Power Turbo, elektromotor a batériu s podobnou kapacitou. Spotreba a emisie sú takmer identické. Líšia sa však výkonom oboch motorov a poháňanými nápravami.
Kým zadnú nápravu “i-osmičky” poháňa spaľovací motor s výkonom 170 kW a prednú 74 kW elektromotor, v prípade nášho rodinného hybridu to je naopak. 3-valcový “benzín” (100 kW) roztáča predné kolesá a synchrónny elektromotor (65 kW) zadné. Ten je “dopovaný” Li-Ion batériou s kapacitou 7,6 kWh, pričom využiteľná hodnota je 5,8 kWh.
Automobilka uvádza celkový výkon 165 kW (221 k) a 385 Nm, čo je presný súčet výkonov elektrického a spaľovacieho motora. To však nie v prípade plug-in hybridného pohonu žiadnou samozrejmosťou. Väčšinou je systémový výkon nižší. BMW tak vyladilo tento pohon veľmi efektívne.
Benzínový motor je sprevodovaný staršou 6-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Tá pracuje aj na svoj “vek” dobre, avšak pri diaľničnej rýchlosti by sa hodil minimálne jeden stupeň naviac. V porovnaní s konkurenciou, aj tou nemeckou, je na tom lepšie. Platí to však len v prípade porovnateľných generácií prevodoviek. Tie najmodernejšie sú už niekde “inde”.
Jazdné režimy
Ako sme už písali na začiatku, BMW 225xe môže fungovať ako štvorkolka, predokolka aj zadokolka. Všetko záleží od zvoleného jazdného režimu a kapacity batérie. Pomocou samostatného tlačidla eDrive môžete prepínať medzi režimami AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a SAVE BATTERY.
AUTO eDRIVE
V automatickom eDrive režime manažuje distribúciu výkonu a spoluprácu oboch motorov elektronický systém BMW Efficient Dynamics. Robí tak na základe rýchlosti a kapacity batérie. Ak je v batérií viac ako 6 % “šťavy”, môžete si vychutnávať tichú a plynulú jazdu na elektromotore (zadný pohon) až do rýchlosti 80 km/h.
V prípade vyššej rýchlosti, či prudšieho zošliapnutia plynového pedála, napr. pri opúšťaní križovatky a predbiehaní, sa pripojí spaľovací motor (predná náprava). V okamihu tak máme z elektrickej zadokolky, štvorkolku. Napojenie benzínového trojvalca je úplne plynulé, bez akýchkoľvek negatívnych sprievodných javov.
Pri kapacite batérie nižšej ako 7 % môžete ísť na elektrinu pri miernej akcelerácii do rýchlosti 55 km/h a pri strednej miere akcelerácie do 20 km/h.
MAX eDRIVE
Režim MAX eDRIVE sa stará o maximálnu možnú mieru jazdy na elektrickú energiu, a to až do rýchlosti 125 km/h. Avšak v prípade potreby vyššieho výkonu sa aktivuje aj spaľovací motor. A to kvôli bezpečnosti, napr. pri predbiehaní. Pri poklese kapacity batérie pod 3 % sa režim deaktivuje.
SAVE BATTERY
Už zo samotného názvu režimu vyplýva, že sa orientuje na šetrenie batérie. Presnejšie, udržiava stav kapacity batérie na stálej úrovni. Tento režim je vhodné využiť napr. v prípade, že cestujete po okresných cestách rýchlosťou 70 až 90 km/h, kedy je spaľovací motor pomerne úsporný a viete, že potom budete behať po meste. V meste si tak môžete aktivovať elektrický režim MAX eDrive a užívať si plynulú jazdu. Navyše tak môžete čo to ušetriť na benzíne.
Ak klesne kapacita batérie pod 50 %, benzínový motor začne v tomto režime batériu nabíjať.
“V automatickom režime eDrive sa v prípade potreby pripája k elektromotoru aj spaľovací motor. Jeho “napojenie” je úplne plynulé. Podľa zvoleného režimu, môže byť BMW 225xe štvorkolka, predokolka aj zadokolka.”
Predvídavá voľba
Ak v režime AUTO eDrive zadáte do navigácie cieľ cesty, inteligentný manažment BMW Efficient Dynamics dokáže prispôsobiť charakteristiku jazdy profilu trate či dopravnej situácií a obmedzeniam. Tzn. prepínanie a kooperáciu jednotlivých pohonov.
Drive Performance Control
Okrem režimov pohonu eDRIVE máte k dispozícii ďalšie 3 režimy, a to systému Drive Performance Control. Tie sa starajú o jazdu z hľadiska jej komfortu, dynamiky a spotreby. V režime COMFORT máte štandardné nastavenie motora a prevodovky.
Ak si chcete užiť a autom viac zábavy, určite odporúčame režim SPORT. Najvýraznejšiu zmenu pocítite v prípade radenia prevodových stupňov, kedy sa motor nechá vytáčať do vyšších otáčok. Menej citeľné je už sľubované “stuhnutie” podvozka. Napriek tomu máte aj pri rýchlejšej jazde pocit bezpečia. Na kľukatých okreskách tak na chvíľu zabudnete, že jazdíte v rodinnom MPV-éčku. Rodinu však v tomto prípade radšej nechajte doma.
Posledným režimom je ECO PRO, ktorý sa zameriava na čo najefektívnejšiu jazdu. Ovplyvňuje charakteristiku akcelerátora a prevodovky, a to presne opačným spôsobom ako režim SPORT. Výsledkom by malo byť až 20 % zníženie spotreby. V praxi sa však toto číslo overuje ťažko. Logika však hovorí, že ak vám je “plynulá” jazda cudzia, tento režim vás k nej donúti. Dôsledkom toho by mala byť samozrejme nižšia spotreba, a to najmä v prípade, keď sa na jazde podieľa vyššou mierou spaľovací motor.
Jazdná dynamika
Na dynamické vlastnosti BMW 225xe sa dá nazerať z dvoch uhlov pohľadu. Z pohľadu rodinného MPV kompaktu si s ním viete užiť, ako sme už spomínali, slušnú dávku zábavy. A to najmä na kľukatých cestách v režime SPORT. Veď 165 kW, 385 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, nie sú zlé hodnoty.
Druhý pohľad ponúkajú fanúšikovia značky, ktorí sú zvyknutí na istí jazdný štandard. V ich očiach degraduje BMW 225xe najmä vyššia hmotnosť (1 735 kg), menej “ostré” riadenie a výraznejšie náklony v zákrutách, keďže vozidlo je neštandardne vysoké a má tak vyššie položené ťažisko.
“Ak nie ste náročný “pretekár”, v režime SPORT si užijete slušnú dávku zábavy.”
Vlastnosti podvozka
Vozidlá značky BMW sú vo všeobecnosti naladené na športovejšiu jazdu . Týka sa to samozrejme aj ich podvozka. Z tohto dôvodu sú “tvrdšie”, čo na našich rozbitých cestách môže spôsobovať relatívny diskomfort. BMW 225xe je však v tomto smere vyladené veľmi slušne. Od vozidla obutého do pneumatík o rozmere 225/45 R18 sme čakali oveľa menší komfort. Ak dokážete oželieť efektné “osemnástky” a ponecháte si pôvodné 17″ palcové disky s pneumatika s vyšším profilom, nebudete sa môcť sťažovať na komfort jazdy. Pre nás však boli akceptovateľné aj tie 18 palcové.
Komfortnejší podvozok a väčšia výška vozidla sa však premietli do väčších náklonov pri prudšom prejazde zákrut, ako sme v prípade iných modelov značky zvyknutí. Nuž, niečo za niečo…
Tento článok je rozdelený na niekoľko častí:
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom