No a dostali sme sa k jednej z najdôležitejších častí nášho testu. Tá nám zodpovie, či má plug-in hybridný pohon v prípade modelu BMW radu 2 Active Tourer zmysel. Hneď sa začiatok musíme povedať, že určite áno.
Spotreba
Problematiku spotreby si rozoberieme možno trošku obšírnejšie, aby sme pochopili princípy fungovania plug-in hybridného pohonu. Tie tak budete môcť vo všeobecnosti aplikovať aj na iné plug-in hybridné vozidlá.
Výrobca udáva, že BMW 225xe iPerformance má mať priemernú spotrebu 2,0 až 2,1 litra benzínu na 100 km. Sú však tieto hodnoty reálne? Áno sú, ale…
Naše “ale” platí najmä pre prípad jazdy pri diaľničnej rýchlosti. Pri kombinovanej jazde okresné cesty + mesto, viete jazdiť aj pod 2 litre, pričom elektromotor si vytiahne z batérie okolo 11,7 kWh/100 km. Všetko však záleží od úrovne nabitia batérie. Ak sa môže hybridná jednotka oprieť o elektromotor, spotreba celej sústavy nie je žiadny problém. V prípade, že k danej trase pridáte rovnaký podiel km (1/3) po diaľnici, spotreba stúpne na 5.2 l, v batérií však musí byť dostatok “šťavy” na občasnú výpomoc elektromotora.
Diaľnica je problém
Pri rýchlosti 130 km, točí 3-valcový motor cez 3 000 ot./s, pričom palubný počítač ukazuje spotrebu 9 až 9,5 l/100 km. Táto spotreba platí, keď je elektromotor v nečinnosti a nepomáha spaľovaciemu motoru. Avšak aj keď vstupujete na diaľnicu s úplne vybitou batériou, rekuperačný systém vie batériu z časti nabiť, a to premenou pohybovej energie vozidla na elektrinu, pri spomaľovaní alebo brzdení. Na cca 200 km diaľničnom úseku medzi Žilinou a Bratislavou sa nám vďaka občasnej pomoci elektromotora znížila priemerná spotreba na 8 l, čo ale nie vôbec málo.
Rovnaký úsek sme absolvovali aj s plne nabitou batériou, kedy sa na pohone vozidla podieľal elektromotor väčšou mierou ako v prvom prípade. Výsledná spotreba bola 6,8 l/100 km. Pravdu povediac, čakali sme nižšiu spotrebu. Mimochodom rovnakú spotrebu, teda 6,8 l/100 km, sme dosiahli aj pri kombinovanej jazde okresky + mesto, pri vybitej batérii. Pri dynamickejšej jazde po okreskách si benzínový motor vypýtal 9,2 l na 100 km.
“Je možné jazdiť za sľubované 2 litre na 100 km, problém je však diaľnica a dynamickejšia jazda po okreskách”
Dojazd
Výrobca udáva dojazd na elektrickú energiu 41 km. My Európania si však musíme zvyknúť, že európska metodika merania dojazdu NEDC je slušne povedané veľmi optimistická. Takže skôr ako začneme obviňovať automobilky zo zavádzania, musíme si uvedomiť, že uvádzané hodnoty korešpondujú s európskou legislatívou z tejto oblasti. Ak však narazíte na údaj o dojazde, ktorý sa odvoláva na metodiku EPA (americká agentúre pre životné prostredie), vedzte, že ten celkom reálne zodpovedá skutočnosti. Vráťme sa však k dojazdu BMW 225xe.
Keďže čisto elektrický pohon sa hodí predovšetkým na jazdu po meste, kvôli ekonomickým a ekologickým aspektom, ale aj z dôvodu pohodlnej a plynulej jazdy, testovali sme dojazd v rámci mestskej premávky. Zistili sme, že môžete počítať s reálnym dojazdom okolo 34 km na jedno nabitie. Takže ak nepracujete ďaleko, môžete jazdiť celý týždeň do práce ekologicky a za pár eur. V závislosti od ceny elektrickej energie, vás môže stať celý pracovný týždeň pri plnom využívaní batérie od cca 3,5 €. Mesačné náklady tak začínajú na sume 14 €. Každopádne by si vozidlo zaslúžilo väčší elektrický dojazd.
Čo sa týka celkového kombinovaného dojazdu, vozidlo na tom nie je najlepšie. Kvôli elektrickému pohonu sa zmenšila palivová nádrž na 36 l, a tak sa na dlhších trasách nevyhnete častejšiemu tankovaniu. A to bez ohľadu na úroveň nabitia batérie.
“Do práce môžete jazdiť bez emesií a za 14 € mesačne.”
Nabíjanie
BMW 225xe je vybavené nabíjacím konektorom Type 2 (tzv. Mennekes), pričom podporuje len nabíjanie striedavým prúdom (AC). Na DC rýchlonabíjačke ho tak nenabijete. Vozidlo je štandardne vybavené káblom pre nabíjanie z bežnej 1-fázovej 230V domácej zásuvky (nabíjací výkon 3,7 kW). Z tej ho nabijete cca za 4 hodiny. Pri výkonnejšom zdroji, ktorým môže byť napríklad originálny BMW Wallbox (7,4 kW) to trvá polovičný čas.
Treba však pamätať na to, že nabíjací systém vozidla nedokáže využiť nabíjací výkon vyšší ako 7,4 kW. To znamená, že najrýchlejšie nabijete vozidlo za 2 hodiny, a to aj na oveľa výkonnejších verejných AC nabíjacích staniciach, ktoré môžu mať výkon až 22 kW. Ak verejná nabíjačka nedisponuje nabíjacím káblom môžete sa k nej pripojiť ďalším štandardne dodávaným káblom Type 2 – Type 2 (IEC 62196).
Z tohto dôvodu je BMW 225xe, ako aj plug-in hybridy vo všeobecnosti, vhodné len pre vodičov, ktorí majú možnosť každodenného komfortného nabíjania. A to či už doma, alebo v práci, kedy nie sú 2 až 4 hodiny nabíjania problém. Skrátka prídete domov či do práce a dáte svoje vozidlo nabíjať. Ak budete vozidlo navyše nabíjať cez noc, kedy je elektrina lacnejšia, môžete ušetriť ďalšie eurá.
“Nabíjanie BMW 225xe trvá 2 až 4 hodiny, prostredníctvom Type 2 konektora.”
Rekuperácia
Nabíjanie batérie zo zdroja elektrickej energie alebo spaľovacím motorom v režime Save Battery nie sú jedinými možnosťami jej nabíjania. Tak ako drvivá väčšina plug-in hybridov a elektromobilov, aj BMW 225xe je vybavené rekuperačným systémom. Ten premieňa kinetickú (pohybovú) energiu vozidla na elektrickú energiu a ukladá ju do batérie. Vplyv tohto systému pocítite, keď povolíte plynový pedál, kedy sa začne vozidlo samovoľne brzdiť. V prípade BMW 225xe je to jemné a plynulé “pribrzďovanie”. Netreba sa však ľakať, zvyknete si veľmi rýchlo.
Pre získanie lepšej predstavy o tom akou mierou je rekuperačný systém schopný nabíjať batériu sme uskutočnili pár “meraní”. Pri 3 km “zjazde” z prudšieho kopca (Kľak) sa nám nabila batéria o 7 %. Veľmi efektívnou “nabíjačkou” je aj dynamickejšia jazda po kľukatejších okreskách, kedy musíte pribrzďovať z vyšších rýchlostí pred vjazdom do početných zákrut. Na 33 km trati sa nám podarilo pri priemernej rýchlosti 60 km/h nabiť batériu z 1 na 52 %. Avšak spotreba benzínu bola v tomto prípade 9,2 l/100 km. 🙂
“Batériu nabíjate aj pri spomaľovaní či brzdení.”
Tento článok je rozdelený na niekoľko častí:
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom