Séria M od automobilky BMW predstavuje vrchol športového a vysokovýkonného inžinierstva značky. Oddelenie BMW M GmbH, ktoré bolo pôvodne známe ako BMW Motorsport GmbH, bolo založené v roku 1972 s cieľom podporovať pretekársky program automobilky. Neskôr sa rozšírilo na výrobu výkonných modelov založených na sériových vozidlách BMW.
BMW M má byť synonymom pre vysoký výkon a inováciu a má priniesť zážitok z jazdy. Automobily z tejto divízie sú často považované za akýsi benchmark športových vozidiel vo svojich segmentoch. Portál Motortrend teraz informoval o tom, že automobilka chystá najvýkonnejšie M-ko v histórii. A rozhodne sa máme na čo tešiť.
Najvýkonnejšie M-ko v histórii
Z prvých fotografií už vieme, ako približne bude toto vozidlo vyzerať. Približne preto, lebo na záberoch je nový elektromobil maskovaný. Tajomné elektrické kupé bolo nedávno zachytené pri testovaní, pričom špionážne zábery sú pomerne kvalitné. O siluete auta nám toho možno povedia dostatok, no presné krivky k dispozícii kvôli maskovaniu nie sú.
Viac sa o vozidle začalo rozprávať len pred pár mesiacmi a začalo to nenápadnou otázkou. Frank van Meel, ktorý je generálnym riaditeľom BMW M divízie, sa vyjadril k prvému elektrickému M-ku. Vraj prekoná všetko, čo sme kedy videli. Toto vyjadrenie je mimoriadne odvážne a keďže poznáme kvality značky, na výsledok sme zvedaví aj my.
Nový superšport od BMW: Výkon 1300 koní pod kapotou
Konkrétne špecifikácie zatiaľ známe nie sú, no nejaké informácie sa postupne dostávajú von. Napríklad to, že vozidlo by malo ponúknuť výkon neuveriteľných 1300 koní. Ten poskytnú štyri elektromotory. Elektromobil na špionážnych fotografiách ľudia porovnávajú s legendárnym kupé BMW M1, ktoré zažilo svoju slávu v sedemdesiatych rokoch.
Obe vozidlá majú podobný celkový tvar s vysokou chvostovou líniou a nízkou prednou maskou. Avšak je jasné, že novinka nebude mať legendárny zvuk ikonického šesťvalca M88, no starý model jasne prekoná technológiou, výkonom a ďalšími merateľnými faktormi. Na zadnej strane zaujme napríklad LED pásik zadných svetiel, ktorý sa tiahne od jedného okraja k druhému.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Česko ide príkladom. Priamo pri diaľnici D1 vyrástol masívny ultrarýchly nabíjací hub
- Rozbehlo sa veľké vyšetrovanie nedávneho požiaru elektromobilu. Výrobcovia majú zverejniť kľúčové dáta
- Ukrajinci zostrojili bombu z havarovaného vodíkového auta. Svoj cieľ zasiahla úspešne
Okrem uniknutých obrázkov toho o elektromobile veľa nevieme. Dobrou správou však je, že BMW už robí jazdné testy, takže sa pravdepodobne nachádzame blízko oficiálnemu predstaveniu.
Konkurencia
Svoje vysokovýkonné modely už predstavujú aj iné automobilky, ktoré chcú svetu ukázať, kam sa až elektromobilita posunula. Za zmienku stojí napríklad superšportová verzia elektromobilu Xiaomi SU7 s prívlastkom Ultra, ktorá ponúka výkon 1548 koní. Zatiaľ ide o prototyp vozidla, no šepká sa dokonca o sériovej výrobe.
Do tejto kategórie sa dostal napríklad aj BYD so svojím modelom Yangwang U9. Ten ponúka 4 elektromotory, každý s výkonom 240 kW, celkovo 1287 koní.
Zabudnúť nesmieme ani na Teslu Roadster, ktorej začiatok výroby je už roky v nedohľadne a stále sa odkladá. Napriek tomu sa však nedávno opäť objavila aj v českom konfigurátore, výrobca si za rezerváciu pýtal približne jeden milión českých korún.
Na trhu je už aj nové Porsche Taycan, ktoré sme si na jar vyskúšali na okruhu v Španielsku. To vie krátkodobo poskytnúť výkon viac než 1 100 koní, napriek tomu však jazdí veľmi príjemne a hladko. Konkurencia je teda silná a je z čoho vyberať. Uvidíme, kam sa zaradí toto nové BMW.